۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
بازار آهن در سقف تاریخی قیمت‌ها

بازار آهن در سقف تاریخی قیمت‌ها

با نزدیک شدن به پایان هفته نیز بازار آهن و فولاد از تب و تاب نیفتاد و سیر جهشی قیمت روز آهن آلات با شدت بیشتری تداوم داشت.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، با نزدیک شدن به پایان هفته نیز بازار آهن و فولاد از تب و تاب نیفتاد و سیر جهشی قیمت روز آهن آلات با شدت بیشتری تداوم داشت به گونه‌ای که برخی از مبادی فروش چندبار اعلام قیمت کردند و در برخی کارخانه‌ها حدود ۳ هزار تومان نوسان قیمت مشاهده شد.
بازار ارز نیز سقف قیمت‌های قبل را شکست و از کانال ۴۶ هزار تومان نیز فراتر رفت به ‌طوری که در یک جهشی بی‌سابقه قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد از کانال ۴۷ هزار تومانی عبور کرد و نهایتا روی ۴۷ هزار و ۱۹۰ تومان بسته شد.

روند نوسانات روز بازار آهن
روز گذشته به نوعی شاهد انفجار قیمت‌ها در اغلب زیرمجموعه‌های بازار آهن بودیم به طوری که قیمت میلگرد آجدار در برخی از کارخانه‌ها در عرض یک روز بیش از ۳ هزار تومان افزایش قیمت داشت و نوسانات این محصول بین ۲۰۰ الی ۸۰۰ تومان گزارش شد و محدوده کف قیمت این محصول در کانال ۲۴ هزار تومانی اعلام شد و سقف قیمتی میلگرد در سایزهای پایین‌تر نیز به ۲۷ هزار تومان رسید.

جهش غیرمنطقی قیمت آهن آلات در بازار نبشی و ناودانی هم قابل مشاهده بود و میانگین رشد قیمت این محصولات روز گذشته در اغلب شرکت‌ها بین ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان برآورد شد.

همچنین بسیاری از مبادی فروش قیمت روز تیرآهن را با نسبتا ثابت اعلام کردند اما کماکان برخی شاخه‌ها روند افزایشی خود را حفظ کردند، به طوری که بزخی سایزها بین ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشتند.

قیمت روز قوطی آهن نیز در اغلب کارخانه‌ها با افزایش ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه شد و چند کارخانه نیز تغییر قیمت نداشتند. گفتنی است قیمت لوله صنعتی، داربستی، مبلی و سایر لوله‌ها نیز در بسیاری از کارخانه‌ها بین ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان رشد قیمت داشتند.

نوسانات چشمگیر افزایشی در انواع ورق سرد و گرم نیز کماکان تداوم داشت، به عنوان نمونه قیمت روز ورق سیاه در چند کارخانه ثابت اعلام شد اما در کارخانه‌های فولاد مبارکه اصفهان و کاویان برخی ضخامت‌ها حدود ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند، همچنین قیمت ورق روغنی در اکثر شرکت‌ها بین ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان افزایش داشت و قیمت ورق گالوانیزه و رنگی نیز با افزایش ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی همراه بودند.

گزارش‌ها از معاملات بورس کلای روز گذشته حاکی است که به طور کلی حدود ۱۰۲ هزار و ۴۷ تن محصول روی تابلو معاملات قرار گرفت و از بین حدود ۳ درصد از محصولات حذف شدند.

گفتنی است ۱۵۹ هزار و ۱۸۱ تن تقاضا برای ۵۸ هزار و ۱۹۴ تن میلگرد ثبت شد که نرخ میانگین آن نیز ۱۹ هزار و ۷۸۶ تومان اعلام گردید. برای تیرآهن نیز ۵۴ هزار و ۹۶۷ تن تقاضا ثبت شد درحالی که حجم عرضه آن در این دور ۲۸ هزار و ۱۹۳ تن برآورد شد، گفتنی است نرخ میانگین تیرآهن بورسی ۲۱ هزار و ۳۵۸ تومان به ثبت رسید.

عبور نرخ میلگرد ۱۴ از کانال ۲۲ هزار تومانی به کانال ۲۵ هزار تومانی در یک هفته، از افزایش ۱۵ درصدی نرخ این محصول حکایت دارد و آنچه اکنون در بازار آهن و فولاد مشاهده می‌کنیم شکستن رکورد تاریخی قیمت کلیه محصولات فولادی است که عمده‌ترین عامل آن درحال حاضر قیمت دلار و تورم حاصل از آن گزارش می‌شود.

این جهش هیجانی و بی‌حساب قیمت آهن در روزهای پایانی بهمن ماه و همچنین شکستن نرخ ارز از سقف نرخ مقاومتی آن، در صورت تداوم روند فعلی، تعدیل قیمتها و اصلاح بازار را در ماه پایانی سال دشوار و بعید می‌نماید.

با این حال باید دید سفر سه روزه رئیس جمهور به چین چه عوایدی برای کشور در بر خواهد داشت و آیا امضای ۲۰ سند تفاهمنامه اثر مثبتی بر اقتصاد درحال فروپاشی ایران خواهد داشت یا نه، در هر صورت در چنین شرایطی تنها چاره صبر و نظاره بازار است و متقاضیان نیز از ترس و بلاتکلیفی و ابهام آینده بازار آهن چاره‌ای جز تماشاگر بودن نمی‌بینند.

کد خبر: ۲۰۶٬۷۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha