۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
تعیین روند بازارهای مالی در انتظار تصمیم امشب فدرال رزرو| دوراهی ریزش یا صعود در برابر بازار!
بازار گزارش می‌دهد؛

تعیین روند بازارهای مالی در انتظار تصمیم امشب فدرال رزرو| دوراهی ریزش یا صعود در برابر بازار!

جلسه مهم ماه فوریه فدرال رزرو به ریاست جروم پاول سه شنبه شب به وقت تهران برگزار خواهد شد که خروجی آن می تواند تاثیر زیادی بر اکثر بازارهای مالی از جمله طلا، فلزات اساسی و رمزارزها داشته باشد.

وحید پورتجریشی؛ بازار: اتخاذ سیاست افزایش نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو آمریکا طی ماه های گذشته منجر به ریزش شدید در برخی بازارهای مالی به ویژه دارایی های ریسک پذیر همچون رمزارزها و بورس های بین المللی مانند نزدک، فلزات لندن، نیکئی ژاپن و ... شده و یا در بهترین شرایط ممکن، به بی رونقی بازار جهانی طلا انجامیده است.

اما پس از چند مرحله افزایش نرخ بهره بانکی که در پی تورم افسار گسیخته و بی سابقه در ایالات متحده طی چهل سال گذشته در دستور کار فدرال رزرو و جروم پاول به عنوان رئیس آن قرار گرفته بود، نهایتا در ماه ژانویه با کاهش نرخ تورم و کنترل نسبی بر قیمت ها در آمریکا، کمیته بازار آزاد فدرال به ریاست پاول را بر آن داشت تا کمترین میزان افزایش این نرخ به نسبت مراحل گذشته را برای فوریه یعنی ۰.۲۵ درصد در نظر بگیرد؛ موضوعی که نهایتا به بهبود وضعیت تقریبا تمام بازارهای مالی جهان منجر شد.

خطر افزایش نرخ بهره بانکی با افزایش تورم در ماه ژانویه

اکنون در آستانه برگزاری جلسه کمیته بازار آزاد فدرال به ریاست جروم پاول که قرار است شاخص های مهم آماری ماه ژانویه به ویژه نرخ بیکاری و قیمت مصرف کننده (CPI) در آن اعلام شود، آخرین خبرها حاکی از افزایش نرخ تورم در ماه ژانویه و احتمال تصمیم فدرال رزرو برای افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره بانکی برای مرحله بعد است. به گفته کارشناسان ممکن است پاول تصمیم به افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره بانکی برای این مرحله را بگیرد که در اینصورت، باید منتظر ریزش بازارهای مالی باشیم.

بر اساس آخرین آمارهای موجود، میزان تورم ماهانه برای ژانویه ۰.۴ درصد و تورم سالانه نیز ۶.۲ درصد اعلام خواهد شد. به گفته «جورج بال» رئیس هلدینگ سرمایه گذاری «سندرز موریس هریس» اگر آمار رسمی تورم در جلسه امشب فدرال رزرو بالای ۵.۵ درصد اعلام شود، احتمال بازگشت شیب افزایش نرخ بهره به روند خود در سال ۲۰۲۲ بسیار زیاد خواهد بود. برعکس، اگر نرخ تورم زیر ۵.۵ درصد اعلام شود، می توان نسبت به آهسته تر شدن این شیب و حتی قطع سیاست افزایش نرخ بهره طی ماه های آتی امیدوار بود که در این صورت، همه چیز به سود بازارهای مالی خواهد بود.

نکته دیگر اینکه علیرغم مخالفت های زیاد بسیاری از اقتصاددانان با ادامه روند افزایش نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو، نرخ بیکاری در آمریکا به کمترین میزان خود طی ۵۳ سال اخیر رسیده که همین موضوع می تواند نشان دهنده دست بالای جروم پاول برای ادامه اصرار بر ادامه این سیاست باشد. اما این نکته را نیز نباید نادیده گرفت که ادامه روند کنونی نیز اقتصاد ایالات متحده را به لبه پرتگاه رکود گسترده اقتصادی خواهد کشاند. از آنجاکه آمریکا همچنان بزرگترین اقتصاد جهان به حساب می آید، شکل گیری رکود در اقتصاد این کشور می تواند نهایتا منجر به افزایش رکود جهانی به ویژه در دورانی شود که طی آن، کشورهای صنعتی اتحادیه اروپا و چین به تازگی از بحران اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا خلاص شده و با اینحال، هنوز از قدرت لازم برای رویارویی با شوک های بزرگ احتمالی به بازارهای جهانی برخوردار نیستند.

تاثیر تصمیم فدرال رزرو بر بازارهای مالی

همانطور که گفته شد، بیشترین تاثیر تصمیم فدرال رزرو در بُعد جهانی، روی بازارهای مالی به ویژه بازارهای ریسک پذیر خواهد بود. به عنوان مثال، همانطور که در نمودار زیر مشاهده می شود، در بازار طلا، سرانجام پس از چند هفته، روند صعودی قیمت شکسته شده و در صورت تایید افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در جلسه امشب، باید منتظر ریزش بیشتر بیشتر قیمت باشیم.

تعیین روند بازارهای مالی در انتظار تصمیم امشب فدرال رزرو| دوراهی ریزش یا صعود در برابر بازار!

در بازار رمزارزها نیز باید به این نکته توجه داشت که طی روزهای گذشته بزرگترین رمزارز بازار یعنی بیت کوین اصلاح چشم گیر قیمت را تجربه کرده و در صورت تصویب افزایش ۵۰ واحدی یا بیشتر نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو، وضعیت شکننده فعلی بیت کوین و آلتکوین ها می تواند منجر به ریزش شدید قیمت ها شود. باید به این نکته توجه داشت که ریزش بیت کوین به کانال ۱۹ هزار دلار می تواند آغازی برای یک روند نزولی جدید باشد.

تعیین روند بازارهای مالی در انتظار تصمیم امشب فدرال رزرو| دوراهی ریزش یا صعود در برابر بازار!

لزوم توجه سرمایه گذاران به خروجی جلسه فدرال رزرو

پیشنهاد ما به سرمایه گذاران در بازارهای مالی از جمله فلزات گرانیها و اساسی، رمزارزها و بورس های خارجی این است که جلسه سه شنبه شب فدرال رزرو و خروجی آن را حتما زیر رصد نمایند تا مدیریت بهتری روی موقعیت های معاملاتی خود داشته باشند.

باید توجه داشت که هرگونه تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره بانکی بیش از ۲۵ واحد، می تواند منجر به رشد سریع و قدرتمند شاخص دلار (DXY) شود. چراکه چنین اقدامی نشانگر بازگشت فدرال رزرو به مسیر سیاست های جنگ طلبانه خود در سال ۲۰۲۲ خواهد بود. با توجه به رابطه معکوس میان شاخص دلار و بازارهای مالی، در صورت رخداد چنین سناریویی، باید ریزش چشمگبر را در بازارها مختلف حداقل در بازه زمانی کوتاه مدت شاهد باشیم.

تعیین روند بازارهای مالی در انتظار تصمیم امشب فدرال رزرو| دوراهی ریزش یا صعود در برابر بازار!

اما در صورتیکه خروجی این جلسه، تصویب نرخ ۲۵ واحدی نرخ بهره بانکی برای مرحله بعد باشد، می توان منتظر رشد و بازگشت آن دسته از بازارهای مالی و بورس های بزرگ همچون بورس فلزات لندن بود که طی روزهای گذشته شاهد اصلاح شاخص بوده اند. لذا، خروجی این جلسه در هر مسیری می تواند تاثیر زیادی روی بازارهای مالی داشته باشد.

کد خبر: ۲۰۶٬۲۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha