۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
پنجمین دوره کنگره شهدای داروسازی و سلامت برگزار می شود| جهاد ۶۰ هزار نفری جامعه پزشکی در دفاع مقدس
بازار گزارش می دهد

پنجمین دوره کنگره شهدای داروسازی و سلامت برگزار می شود| جهاد ۶۰ هزار نفری جامعه پزشکی در دفاع مقدس

پنجمین دوره کنگره شهدای داروسازی و سلامت به همت گروه دارویی برکت برای یادآوری جهاد جامعه پزشکی در جنگ تحمیلی اول اسفند ماه برگزار می شود.

بازار؛ گروه صنعت: نشست خبری پنجمین دوره کنگره شهدای داروسازی و سلامت به همت گروه دارویی برکت برگزار شد. در ابتدای این نشست نصرالله فتحیان رییس کنگره‌ شهدای سلامت و داروسازی ضمن تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیان داشت: ملت ایران یک ‌بار دیگر با حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن پایبندی خود را به آرمان های انقلاب اسلامی اعلام و مجدد دشمنان قسم خورده ایران را وحشت زده کردند.

نایب رئیس گروه دارویی برکت اضافه کرد: دشمنان ملت ایران بدانند که این ملت در بزنگاه ها مجد و عظمت خود را به رخ دشمنان می کشند. برای ما که از نسل دفاع مقدس هستیم این تصویر را بارها دیده ایم. یک تعریفی مقام معظم رهبری از ملت ایران دارند که می فرمایند هر ملت سرمایه و دارایی ای دارد و یکی از بزرگترین سرمایه ها و دارایی ملت ایران فرهنگ این تمدن کهن است.

فتحیان ادامه داد: یکی از برجستگی های ملت ایران روحیه جهادی است که در بزنگاه ها ظهور می کند و یک تبلور آن دوران دفاع مقدس است. توفیق داشتم در تمام دوران دفاع مقدس مسئول حوزه بهداشت، امداد و درمان در جبهه های جنوب و غرب باشم. در حقیقت این جلوه را در تمام اقشار جامعه در دفاع مقدس دیدیم.

وی افزود: همان هسته های مقاومت که در مراکز استان ها شکل گرفت و امثال حاج قاسم سیمانی محور مقاومت ایران در کرمان، حاج حسین خرازی محور مقاومت مردم در اصفهان، حاج همت محور مقاومت در تهران به همراه مابقی شهدای عزیزمان محور مقاومت در هر نقطه از این مرز و بوم شدند و جانانه جنگیدند و از حق مردم ایران دفاع کردند و حتی یک متر از خاک کشور در اختیار دشمن قرار نگرفت.

پنجمین دوره کنگره شهدای داروسازی و سلامت برگزار می شود| جهاد ۶۰ هزار نفری جامعه پزشکی در دفاع مقدس

جهاد ۶۰ هزار نفری جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس

رییس کنگره‌ شهدای سلامت و داروسازی بیان داشت: در همین بخش دفاع مقدس پزشکان و پرستاران و به طور کلی جامعه پزشکی کشور خیلی خوش درخشیدند و با فرمان امام در نزدیک ترین خطوط به خط مقدم حاضر شدند. در همین دوره دفاع مقدس بیش از ۵۰ بیمارستان صحرایی را در خط مقدم برپا کردیم. همچنین بیش از هزار اورژانس عملیاتی را در معرکه نبرد برپا کردیم.

فتحیان افزود: در همین بیمارستان های صحرایی بیش از ۶۰ هزار پزشک، جراح و پرستار از شهرهای امن آمدند و خدمت کردند. وقتی احساس کردند ملت ایران جوانان خود را برای دفاع از کشور فرستاده و با دشمنان عنوت که هیچ رحمی ندارند و از انواع سلاح ها متعارف و غیرمتعارف برای مقابله با جوانان ما استفاده کردند. در آن زمان جامعه پزشکی یکپارچه پشت سر نیروهای رزمنده ما قرار گرفتند.

بیش از ۶۰ هزار پزشک، جراح و پرستار از شهرهای امن آمدند و در دوران دفاع مقدس در جبهه ها خدمت کردند

وی ادامه داد: از عملیات فتح المبین تا آخر جنگ مسئول بهداری رزمی بودم و هیچ گاه فراموش نمی کنم جراح های اصفهانی، مشهدی و گروه های اضطراری از شهرهای امن و قطب های پزشکی کشور چطور آمدند و در نزدیک ترین فاصله به خط مقدم خدمت کردند. در تمام جنگ ها مجروحین را پیش متخصصان می برند اما در جنگ تحمیلی متخصصان پیش مجروحان آمدند تا فاصله عملیات حیات بخش را کوتاه کنند؛ چرا که زمان بسیار در نجات جان انسان ها تعیین کننده است.

نایب رئیس گروه دارویی برکت اضافه کرد: یکی از تبلورهای جهادی ملت ایران در حوزه پزشکی دفاع مقدس بود. در دفاع مقدس بیش از ۱۰۰ هزار عمل جراحی حیات بخش در خطوط مقدم، در همین بیمارستان ها و اورژانس ها انجام دادیم. مقام معظم رهبری در آن تاریخ مهمان ویژه ما در بهداری رزمی بودند و از زنجیره خدمات بازدید کردند و دیدند مجهزترین و تمیزترین بیمارستان ها را در خط مقدم برپا کرده ایم. در آن تاریخ با حضور همین جامعه پزشکی رکورد درمان مجروح شکسته شد. زمان رسیدن مجروح تا انجام به کمتر از نیم ساعت کاهش یافته است. این درحالی است که در آن تاریخ این بازده زمانی در تمام دنیا بالای یک ساعت بود.

پنجمین دوره کنگره شهدای داروسازی و سلامت برگزار می شود| جهاد ۶۰ هزار نفری جامعه پزشکی در دفاع مقدس

درخشش داروسازان ایران بعد از انقلاب اسلامی

فتحیان با اشاره به اینکه داروسازی کشور در سه مرحله خوش درخشیده است بیان کرد: مرحله نخست بعد از انقلاب اسلامی بود که به رغم برخورداری از شرکت های بزرگ چندمیلیتی در کشور اما همگی رفتند؛ شرکت هایی که همان موقع داروهایی به قیمت بسیار بالا تامین می کردند.

وی با اشاره به اینکه تولید ماده اولیه و دارو در صنعت داروی قبل از انقلاب بسیار ناچیز بود افزود: تولید در مواد اولیه نزدیک به صفر بود و در داروهای ساخته شده هم نقش تولید کشور بسیار پایین بود. همان موقع دانشمندان داروسازی کشور در دانشکده های اصفهان، تهران، مشهد و شیراز دست به کار شدند و با کمک کسانی که مسئولیت دارویی وقت کشور را بر عهده داشتند طرح ژنریک را مطرح کردند و این اولین اقدام دارویی کشور بود که بعد از انقلاب رخ داد.

نایب رئیس گروه دارویی برکت ادامه داد: در دفاع مقدس با جنگ گسترده شیمیایی مواجه شدیم که تا آن روز هیچ تجربه ای در کشور نداشتیم که نه بخش دارویی و نه بخش صنعت پزشکی درباره آن تجربه ای داشت. اولین بار بود که با حمله گسترده شیمیایی مواجه شدیم و همین هایی که امروز حرف از حقوق ملت ایران می زنند به عراق مواد شیمیایی داده بودند. بنابراین صنعت دارویی نیاز را احساس کرد و پاسخ داد.

همین کشورهایی که امروز حرف از حقوق ملت ایران می زنند در دوران دفاع مقدس به عراق مواد شیمیایی داده بودند

وی تاکید کرد: بلافاصله ظرف کوتاه ترین زمان ممکن تمام مواد دارویی مورد نیاز برای مقابله با جنگ های شیمیایی را در دانشکده های داروسازی خودمان تولید و در کارخانه های دارویی کشور تولید دارو انجام و به جبهه ارسال شد. این بزرگترین کاری بود که در دفاع مقدس انجام گرفت و صنعت دارویی کشور درخشید.

فتحیان درباره مرحله دوم درخشش صنعت داروسازی کشور گفت: در گذشته تعداد کمی دانشکده داروسازی داشتیم اما امروز بیش از ۲۵ دانشکده داروسازی در کشور داریم و هزارنفر اساتید در این دانشکده ها تدریس می کنند و جزو ۲ درصد دانشمندان برجسته دارویی دنیا هستند. ۱۰ نفر از دانشمندان برجسته دنیا زنان داروساز ایرانی هستند.

رییس کنگره‌ شهدای سلامت و داروسازی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تلاش جهادی فعالان جامعه پزشکی و داروسازی کشور افزود: همان طور که در دفاع مقدس جامعه پزشکی نمره قبولی از منظر ملت ایران آورد در مقابله با کرونا نیز جامعه پزشکی سربلند شد. به رغم اینکه کشورهای خارجی برای تامین دارو کمکی به کشور نمی کردند. بنابراین یکی از گرو هایی که پشت سر ماجرای کرونا حرکت و نیازها را برطرف کرد همین گروه دارویی برکت بود.

وی تصریح کرد: امروز ۹۵ درصد داروی مورد نیاز کشور توسط همین شرکت های داروسازی کشور و بیش از ۷۲ درصد ماده اولیه دارو نیز در داخل تولید می شود. بنابراین در بین صنایع کشور می توان ادعا کرد که صنعت دارو از لحاظ استقلال و عدم وابستگی بسیار پیشرو است.

پنجمین دوره کنگره شهدای داروسازی و سلامت برگزار می شود| جهاد ۶۰ هزار نفری جامعه پزشکی در دفاع مقدس

دستاوردهای داروسازی یادگار شهدای جنگ تحمیلی

اکبر برندگی مدیرعامل گروه دارویی برکت نیز در ادامه این نشست بیان کرد: بزرگداشت یاد شهدا برای دل خودمان است که راه را گم نکنیم؛ آن ها که رفتند را به جایی که خودشان آرزویشان بودند رسیدند اما این جشنواره ها را برگزار می ‌کنیم تا خودمان راه را گم نکنیم.

وی با اشاره به اینکه شروع کننده برگزاری کنگره شهدای داروسازی و سلامت گروه دارویی برکت است، افزود: یادمان نمی رود که کنار رزمنده ها پزشکان بودند؛ یعنی به فاصله کمی از خط مقدم یک بیمارستان صحرایی با کمترین امکانات اما با حضور پزشک متخصص دایر بود.

برندگی تاکید کرد: مهمترین دارایی شخصی هر یک از ما شاید جانمان باشد که برای حفظ آن هر ثروت مالی که داریم را می دهیم تا آن را حفظ کنیم. این درحالی است که بعضی از افرادی که شهید شدند حتی در انتخاب اینکه چطور شهید شوند نقش داشتند. برای مثال تیراندازی که در خط مقدم قرار می گرفت می دانست که در تیرراس یک تک تیرانداز دیگر هم هست.

وی افزود: بنابراین شهدای دفاع مقدس حتی نوع کشته شدن خودشان را انتخاب می‌کردند و این موضوع کار ما را سخت می‌کند؛ چرا که فراموش کرده ایم که این آرامش از کجا آماده است؟ دوستان ما که شهید شدند این همه سختی را تحمل کردند و شهید شدند تا امروز آرامش داشته باشیم.

پنجمین دوره کنگره شهدای داروسازی و سلامت برگزار می شود| جهاد ۶۰ هزار نفری جامعه پزشکی در دفاع مقدس

توجه به توان داخلی به جای امید به بیگانگان

مدیرعامل گروه دارویی برکت با اشاره به اینکه صنعت داروسازی پیش از انقلاب دستاورد چندانی نداشت بیان داشت: زمانی انقلاب اسلامی پیروز شد تنها حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد داروهای کشور توسط خودمان با مشارکت شرکت های چندملیتی تولید می شد. اما امروز می توانیم ادعا کنیم بیش از ۹۵ درصد داروها را خودمان تولید کنیم.

وی با اشاره به تشابه روحیه جهادی جامعه پزشکی و داروسازان دوران دفاع مقدس با دوره کرونا اضافه کرد: گویی برای ما همان تاریخ تکرار شده است؛ چرا که وقتی بیماری ای همچون کرونا در کشور شیوع می یابد و روزانه در حدود ۶۰۰-۷۰۰ نفر از مردم کشور در اثر این بیماری فوت می شدند فرقی با زمان جنگ برای ما ندارد.

برندگی ادامه داد: بنابراین همکاران ما آستین بالا زدند و واکسنی که شک نداشتیم اگر روزی بعد از شیوع کرونا این واکسن تولید شود به بازار ارسال شود هرگز به ایران واکسن نخواهند داد. علی رغم اینکه بیش از ۱۷۰ میلیون دلار پول برای دریافت واکسن واریز کردیم اما حتی یک دوز هم در اوج نیاز تحویل نگرفتیم اما بعد از اینکه واکسن تولید و اعلام شد بلافاصله سه روز بعد رئیس جمهور آمریکا مجوز ارسال واکسن به ایران را داد.

علی رغم اینکه بیش از ۱۷۰ میلیون دلار پول برای دریافت واکسن واریز کردیم اما حتی یک دوز هم در اوج نیاز نفرستادند

وی با اشاره به اینکه حتی محموله ماسکی که ایران برای کادر پزشکی خریداری کرده بود نیز به ایران نرسید تاکید کرد: همین ماسک را هم غارت کردند و نگذاشتند به دست گروه های پزشکی و پرستاری برسد. با همین همت در مجموعه ستاد اجرایی ۲۱ روزه ماسک تولید کردیم؛ این درحالی است که حتی کار ما تولید ماسک نبود.

برندگی درباره تولید واکسن کرونا در گروه دارویی برکت تصریح کرد: الان با افتخار می توانیم بگوییم سایتی ایجاد کرده ایم که اگر روزی اتفاقی رخ دهد و نیاز به واکسن باشد توانایی تولید آن را داریم؛ همان طور که به محض ورود سویه امیکرون در کشور ۲۹ روز بعد واکسن کرونا را تولید کردیم. بنابراین این دانش وجود دارد و دیگر نمی توانند ایران را از این جهت تهدید کنند.

وی با اشاره به تولید رادیو داروها در کشور اضافه کرد: الان بیش از ۲۰۰ مرکز پزشکی کشور از رادیو داروهای ایران استفاده می کند و جزو افتخارات داروسازی کشور است. همچنین بیش از ۷۰ درصد ماده اولیه مورد نیاز این صنعت توسط دانشمندان کشور تولید می شود.

برندگی در خصوص صادرات محصولات دارویی افزود: تمام دستاوردهای امروز صنعت داروسازی نتیجه جانفشانی های شهدای دفاع مقدس، کرونا و تمام کسانی که امروز در این عرصه هستند و فعالیت می کنند است. اقداماتی که مانع استعمار ایران از سوی بیگانگان در صنعت داروسازی می شود. در آینده نیز در گروه دارویی برکت خبرهای خوشی را خواهید شنید.

کد خبر: ۲۰۶٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha