۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
سهم مشوق‌های شهرسازی ۷۰ درصد از سهم مشوق‌ها در حوزه بازآفرینی شهری است
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران:

سهم مشوق‌های شهرسازی ۷۰ درصد از سهم مشوق‌ها در حوزه بازآفرینی شهری است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سهم مشوق‌های شهرسازانه ۷۰ درصد از سهم سایر مشوق‌ها را در حوزه بازآفرینی به خود اختصاص داده گفت: شهرداران، بسته تشویقی شهرسازانه را به طور کامل اجرا کنند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان کرمانشاه با حضور محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، اعضای هیات مدیره، و برخی از مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران، معاونین استانداری، فرمانداران شهرستان‌ها، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، شهرداران شهرهای استان و سایر اعضای ستاد بازآفرینی شهری استان بصورت ویدیو کنفرانس (وبینار) برگزار شد.

محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این نشست با بیان اینکه بسته‌ تشویقی شهرسازانه توسط شورایعالی شهرسازی و معماری تصویب و به جهت اهمیت بالای موضوع از سوی وزیر راه و شهرسازی به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد. اظهارکرد: بمنظور تسریع در روند نوسازی در بافت‌های فرسوده در پنج حوزه بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شده است، دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه بسته‌ تشویقی شهرسازانه می‌تواند عامل انگیزشی و ترغیب برای مالکان بناهای فرسوده و سازندگان و توسعه‌گران به شمار آید و گفت‌: مردم ساکن در این واحدها به تنهایی و بدون حمایت، توانایی بازسازی واحدهای خود را ندارند و باید سازندگان و انبوه‌سازان در کنار این افراد قرار گرفته و فرآیند مشارکت و نوسازی را تسریع کنند.

آئینی با بیان اینکه سهم مشوق‌های شهرسازانه ۷۰ درصد از سهم سایر مشوق‌ها را در حوزه بازآفرینی شهری به خود اختصاص داده است، گفت: انتظار ما بر این است که شهرداران در شهرهای مختلف استان کرمانشاه، بسته تشویقی شهرسازانه مصوب شورایعالی شهرسازی را به طور کامل اجرا کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون شهرداری‌ها برای صدور پروانه ساختمانی مکلف هستند تا ۵۰ درصد تخفیف بدهند که می‌توانند ۱۰۰ درصد را هم تخفیف دهند گفت: قانونگذار این حق را برای سازندگان و مالکان در محلات فرسوده قائل شده که از حداقل ۵۰ درصد در عوارض پروانه و تراکم ساخت بهره ببرند.

آئینی با بیان اینکه در زمینه تسهیلات اداری تاکنون شهرداری‌ها همکاری خوبی داشته‌اند و به طور میانگین ۸۰ درصد تخفیف به متقاضیان ارایه شده است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه زمان صدور پروانه ساختمانی به طور متوسط بیش از ۶ ماه در شهرستان‌ها و در شهر تهران بیش از ۸ ماه طول می‌کشد، گفت: شهرداری‌ها طبق مصوبه شورایعالی اداری، باید ظرف دو هفته برای متقاضیان در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری پروانه ساخت صادر کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه خواستار آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی بسته‌های تشویقی شهرسازانه و حمایتی مالی دولت از طریق سیمای استان، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های استانی و محلی شد و گفت: انتظار بر این ‌است تا اداره کل ‌صدا و سیمای استان کرمانشاه و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های محلی و استانی در رابطه با پیگیری مطالبات به حق مردم و سازندگان در محلات هدف بازآفرینی شهری تلاش جدی داشته باشند.

آئینی با اشاره نوسازی و مرمت بافت‌های تاریخی استان کرمانشاه از تدوین بسته تشویقی ویژه، برای بازسازی محله‌های تاریخی کشور با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد و گفت : قوانین محله‌های تاریخی تابع قوانین و مصوبات مربوط به بافت‌های فرسوده نیستند و لازم است به طور جداگانه برای آنها تصمیم‌گیری شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با توجه به ابلاغ بسته تشویقی شهرسازانه برای استانداران سراسر کشور به تشریح بسته تشویقی شهرسازانه پرداخت و با اشاره به این که این بسته برای چهار گروه تدوین و ابلاغ شده است؛ تصریح کرد: پلاک فرسوده که امکان تجمیع دارند و یا پلاک فرسوده از سه طرف به کاربری‌های عمومی نظیر درمانگاه، مدرسه، بانک و غیره متصل باشد این پلاک‌ها حتی کمتر از حد نصاب تفکیک‌(کمتر از ۵۰ متر) ‌ باشند، می‌توانند پروانه ساخت دریافت کنند.

او افزود: گروه دوم در بافت، پلاک‌هایی هستند که حدنصاب تجمیع را دارند که به ۱۵۰ متر می‌رسد و یک طبقه تراکم تشویقی به آن تعلق می‌گیرد. این پلاک‌ها از تسهیلات مربوط به پارکینگ برخوردار شده و امکان درب اضافه هم به آن‌ها داده می‌شود. در این گروه بالکن در تراکم مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد.

آئینی گروه سوم را نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محلات فرسوده برشمرد و عننوان کرد: متقاضیان این گروه باید دارای حد نصاب تفکیک (موجود یا حاصل از تجمیع) طبق طرح مصوب بوده و در جبهه اول محورهای اصلی محله (مطابق طرح‌های توسعه و عمران شهری) مستقر باشند. آئینی گفت: سازندگانی که در مقیاس محله محور اقدام به نوسازی می‌کنند علاوه بر اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل برای آنان در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای کسانی است که در مقیاس محله‌ای و بلوک شهری اقدام به بازآفرینی شهری می‌کنند، اعطای حداکثر دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل، امکان تخصیص ۲۰ درصد از فضای باز غیر مسقف مجموعه به منظور تامین بخشی از پارکینگ‌های مورد نیاز، از جمله ضوابط تشویقی نوسازی در مقیاس محله‌ای و بلوک شهری به شمار می‌رود.

گفتنی است در این نشست معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار کرمانشاه، مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران، اعضای ستاد بازآفرینی‌ شهری پایدار، شهرداران و ‌فرمانداران استان کرمانشاه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

کد خبر: ۲۰۵٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha