۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
روزانه ۷ میلیون لیتر نفت از طریق کردستان عراق قاچاق می‌شود

روزانه ۷ میلیون لیتر نفت از طریق کردستان عراق قاچاق می‌شود

سازمانی بین المللی گزارش داد که کردستان عراق عمده‌ترین دروازه قاچاق نفت از این کشور است.

به گزارش بازار، سازمانی بین المللی گزارش داد که کردستان عراق عمده‌ترین دروازه قاچاق نفت از این کشور است.

سازمان «ابتکار بین المللی برای مبارزه با جرایم سازمان یافته» در گزارشی رسمی فاش کرد؛ عراق روزانه بیش از هفت میلیون لیتر سوخت را در نتیجه عملیات قاچاق از دست می‌دهد و علت آن یارانه‌ای بودن سوخت در این کشور و ارزانتر بودن آن در مقایسه با کشورهای همسایه است.

به گفته این سازمان، «عملیات قاچاق نفت، اگرچه جدید نیست، اما در سال‌های اخیر به علت جنگ روسیه و اوکراین و سوددهی بیشتر و کاهش تدابیر امنیتی در کردستان عراق که محل اصلی عبور قاچاق نفت از این کشور محسوب می‌شود، افزایش یافته است».

این سازمان افزود دولت کردستان عراق، به ویژه پس از اینکه دستگاه قضایی این کشور مانع از صادرات و واردات مستقل آن شد، به تجارت نفت در منطقه خاکستری مبادرت کرده است. این سازمان تأکید کرد: «این گونه اقدامات دولت کردستان عراق و ادامه قاچاق نفت به تضعیف حاکمیت و تضعیف خدمات عمومی منجر شده است».

بغداد الیوم افزود: براساس گزارش وزارت نفت عراق این کشور از سال ۲۰۰۳ تاکنون حدود ۱۳۰ میلیارد دلار در نتیجه عملیات قاچاق نفت خسارت دیده است و به گفته سازمان مذکور؛ دولت کردستان عراق مهمترین دروازه‌های قاچاق نفت عراق به خارج از این کشور به شمار می‌آید.

کد خبر: ۲۰۵٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha