۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹
 میزان خسارات مادی ناشی از زلزله در ترکیه

میزان خسارات مادی ناشی از زلزله در ترکیه

با افزایش تعداد قربانیان، میزان خسارات مادی ناشی از ساخت و ساز و زیرساخت‌ها افزایش یافت.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، اثرات مخرب زمین لرزه‌ای که سحرگاه دوشنبه گذشته جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند و مقامات ترکیه آن را به عنوان یکی از بدترین بلایای طبیعی این کشور در یک قرن اخیر طبقه بندی کردند، هنوز به تدریج آشکار می‌شود.

مقامات ترکیه از ریزش بیش از ۷۰۰۰ ساختمان در ده ایالت آسیب دیده این زلزله که بزرگی آن ۷.۸ ریشتر بود و پس لرزه‌های پس از آن که شدت برخی از آن‌ها بیش از ۶ درجه بود، خبر دادند؛ که این آسیب را عمیق‌تر کرد و منجر به فروریختن ساختمان‌های بیشتری شد، به طوری که دولت ایالت‌های آسیب دیده را "مناطق آسیب دیده" اعلام کرد.

زیرساخت‌های منطقه به شدت تحت تأثیر این زلزله ویرانگر قرار گرفت، زیرا بسیاری از بزرگراه‌های متصل به ایالت‌های آسیب دیده ترک خورده و ترافیک را با مشکل مواجه کردند.

فرودگاه‌های فعال در این منطقه نیز به شدت آسیب دیدند که ۴ مورد از آن‌ها - از ۷ مورد - از دسترس خارج شد که مهمترین آن‌ها فرودگاه بین المللی آنتاکیا است که به گفته کارشناسان یکی از پنجره‌های اصلی صادرات ترکیه است.

خطوط لوله نفت و گاز طبیعی نیز در اثر زلزله آسیب دیدند، در حالی که شرایط بد جوی و آسیب به جاده‌ها، مشکل تامین سوخت در مناطق آسیب‌دیده را تشدید کرد.
فاتح دونماز وزیر انرژی ترکیه همچنین از وجود خسارات قابل توجهی به خطوط انتقال برق و گاز طبیعی در منطقه زلزله زده خبر داد.

مقامات از تعلیق جریان نفت از خط لوله نفت خام کرکوک-جیهان که عراق و ترکیه را به هم متصل می‌کند، خبر دادند.

شرکت خط لوله نفت ترکیه نیز از توقف جریان گاز طبیعی به کشورهای زلزله زده به عنوان اقدامی پیشگیرانه خبر داد.

بنادر منطقه نیز به نوبه خود تحت تاثیر زلزله شدید قرار گرفتند، زیرا بندر اسکندرون در ایالت هاتای پس از وقوع یک سری آتش سوزی از مدار خارج شد و مسئولان مربوطه برای اطفای آن اقدام کردند.

در زمینه بازارهای کالا، وزارت بازرگانی ترکیه پس از ادعای افزایش بی رویه قیمت کالاهای اساسی، از آغاز بازرسی‌های گسترده در سراسر این کشور خبر داد.
این امر پس از انتشار اخباری در توییتر مبنی بر اینکه برخی از تجار قیمت پتو را که شاهد تقاضای بالایی در نتیجه خوابیدن ده‌ها هزار نفر در فضای باز بود، تا ۱۵۰ درصد افزایش دادند، منتشر شد.

به نوبه خود، بازارهای سهام وضعیت بهتری نداشتند، زیرا شاخص بورس استانبول در عرض ۳ روز پس از زلزله ۱۶ درصد سقوط کرد.

ناظران و کارشناسان انتظار داشتند که این زمین لرزه بر اقتصاد ترکیه که هم اکنون شرایط نامساعدی را پشت سر می‌گذارد، بازتاب منفی داشته باشد و بر اساس آنچه مصطفی وارانک وزیر صنعت و فناوری ترکیه گزارش داده است مناطق زلزله زده از مهم‌ترین مراکز تولیدی ترکیه به شمار می‌روند.

به گفته روزنامه‌نگار متخصص اقتصاد ترکیه، نگی بکر، ده ایالت ترکیه که تحت تأثیر زلزله قرار گرفته اند، شامل ۱۵۱ شرکت در بین ۵۰۰ شرکت بزرگ صنعتی ترکیه است.

بر اساس ارقام موسسه آمار رسمی ترکیه، سهم مناطق آسیب دیده از تولید ناخالص داخلی حدود ۹.۳ درصد است که معادل ۷۶ میلیارد دلار آمریکا است. این ارقام همچنین نشان می‌دهد که این مناطق ۱۴ درصد به تولید کشاورزی، ۱۱.۲ درصد به تولید صنعتی، ۱ درصد به بخش گردشگری و ۸.۵ درصد به کل صادرات ترکیه کمک می‌کنند.

مخلص الناظر، استاد اقتصاد و مدیریت بازرگانی مقیم استانبول، گفت که هزینه عملیات امداد و نجات و تعمیر زیرساخت‌های تخریب شده بر بودجه عمومی ترکیه فشار خواهد آورد و این "افزایش غیرمنتظره در مخارج است و همه این‌ها باعث افزایش کسری بودجه می‌شود که وارد سال جدید شده و در حال حاضر از کسری رکورد رنج می‌برد. "

الناظر - در مصاحبه با الجزیره نت - هشدار داد که این امر منجر به کاهش ارزش لیر ترکیه در میان مدت خواهد شد و در حال حاضر شاهد کاهش نسبتاً محدودی پس از زلزله بود و ۱.۵ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با بورس استانبول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سهام برخی از شرکت‌ها کاهش و برخی دیگر افزایش یافت، به ویژه شرکت‌های سیمانی که طی ۲۴ ساعت ۲۱ درصد افزایش یافت، شاهد تحرکات متفاوتی بودیم.

اما این موضوع مانع از این نشد که شاخص کل بورس اوراق بهادار به شدت کاهش یابد.

یوسف کاتب اوغلو، نویسنده سیاسی ترکیه (که همچنین یک تاجر است) نیز فهرستی از اثرات منفی اقتصادی را که انتظار می‌رود اقتصاد ترکیه در دوره آینده در نتیجه زلزله ویرانگر شاهد آن باشد، بیان کرد.

کاتب اوغلو اعتقاد دارد که منطقه وسیع زلزله زده پرجمعیت و دارای زمین‌های کشاورزی و مناطق صنعتی بسیاری است.

کد خبر: ۲۰۵٬۶۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha