۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷
رشد ۷۰۰ درصدی صادرات خدمات فنی به آفریقا

رشد ۷۰۰ درصدی صادرات خدمات فنی به آفریقا

مدیرکل آفریقای سازمان توسعه تجارت از رشد ۱۰۰ درصدی تجارت ایران و آفریقا گفت: قاره آفریقا بازار بکری برای صادرات و تامین مواد اولیه وارداتی است که با توافقات و مذاکرات در دسترس ایران قرار گرفته است.

به گزارش بازار، محمدصادق قنادزاده با اشاره به جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری جمعیت و یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری حجم تجارت خارجی آفریقا، اظهار داشت: این قاره پر از فرصت و پتانسیل برای تبادل کالایی است که ایران تاکنون توانسته سهم اندک یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری آن را به خود اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه قاره آفریقا مهد تامین مواد اولیه در جهان است، تاکید کرد: این قاره بیشترین ذخایر استحصال نشده معدنی و کشاورزی دنیا را دارد که شامل بیش از ۸۷۰ میلیون زمین کشاورزی نیز می‌شود، همچنین بیشترین ذخایر طلا، الماس و کوبالت نیز در این قاره قرار گرفته است که ایران به این اقتصاد و ظرفیت تاکنون بی‌توجه بوده است.

قنادزاده با اشاره به آغاز اقدامات دولت سیزدهم برای توسعه روابط با قاره آفریقا، تاکید کرد: طی بیش از یک سال گذشته مجموعه اقداماتی آغاز شده از جمله تردد حدود ۶۰ هیات تجاری آفریقایی، حضور فعال در نمایشگاه‌های این قاره، افتتاح ۱۰ مرکز تجاری و اعزام سه رایزن بازرگانی اشاره کرد.

وی افزود: مجموع این اتفاقات موجب شده تا تجارت ایران با آفریقا از ۶۵۰ میلیون دلار در سال ۹۹ با ۱۰۰ درصد رشد مواجه شود و در ۹ماهه امسال معادل کل تجارت سال گذشته مبادلات انجام داشته باشیم، در این میان در صدور خدمات فنی و مهندسی حدود ۷۰۰ درصد رشد را تجربه کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: این روند مقدمه‌ای برای بهره‌مندشدن از این بازاری است که ظرفیت بسیاری برای توسعه روابط اقتصادی دارد و باید این روند گسترش ادامه پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین مشکل ایران در تجارت با آفریقا نبود زیرساخت مناسب برای تبادل کالا است، تصریح کرد: پیش از این فقط یک خط منظم به شرق آفریقا وجود که با کمک بخش خصوصی توانستیم خط دومی را راه‌اندازی کنیم تا ارسال و دریافت کالا در این مسیر تسهیل شود؛ اما این مشکل در تبادل کالا به غرب، شمال و جنوب این قاره همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تجار ایران و قاره آفریقا از توسعه تبادلات استقبال کرده‌اند، تاکید کرد: فعالان اقتصادی به دنبال مقاصدی سودآور می‌گردند و قاره آفریقا بازاری بزرگی را در اختیار دارد و همین موضوع تجار را به تجارت با این کشور ترغیب کرده و همراهی آنها را به دنبال داشته است.

این مقام مسوول با بیان اینکه تسهیلگری در مسیر تجاری با آفریقا در حال رخ دادن است، گفت: پیش‌بینی می‌شود در سه سال آینده به رقم ۱۰ میلیارد دلار تجارت دست پیدا کنیم و سازمان توسعه تجارت نیز در صورت همراهی و همت دستگاه‌های مختلف دغدغه گسترش تجارت با این قاره را دارد و با برنامه‌ریزی مناسب به اهداف خود خواهد رسید.

کد خبر: ۲۰۵٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha