۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۹
پیام زلزله ترکیه؛ از ساخت و سازهای سنتی فاصله بگیریم
در گفتگو با بازار بیان شد؛

پیام زلزله ترکیه؛ از ساخت و سازهای سنتی فاصله بگیریم

گرگان- مرتضوی، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور گفت: اولین پیامی که زمین لرزه ترکیه برای ما دارد این است که از شیوه و روش ساخت و ساز سنتی فاصله بگیریم و شیوه ساخت و سازها را تغییر دهیم.

سید محمد مرتضوی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: زلزله ۷.۸ ریشتری ترکیه شدت و درجه بالایی داشت و مانند این زلزله را در کشور سالیان طولانی است که تجربه نکرده‌ایم و زلزله رودبار و بم هم با این زلزله اختلاف زیادی داشتند.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور افزود: اگر در ایران چنین زلزله‌ای با این شدت اتفاق بیفتد فجایع تلخی را در کشور خواهیم داشت که عمده دلایل آن ساخت و سازهای سنتی است.

وی با بیان اینکه ۹۰ الی ۹۵ درصد ساخت و سازها در کشور سنتی است، گفت: در بسیاری از این سازه ها استانداردها و الزامات مهندسی رعایت نمی شود و با خطای زیادی روبرو هستیم.

مرتضوی ادامه داد: بسیاری از معیارها و شاخص ها در پروسه تولید رعایت نمی‌شود و اگر به سمت صنعتی سازی حرکت کنیم، تولیدات در کارخانه و تحت نظارت و پایش مستمر ساخته می‌شود و احتمال بروز خطا به حداقل می‌رسد.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که ما با کشورهای توسعه یافته اختلاف زیادی داریم ساخت و ساز های مدرن، هوشمند و پیشرفته و به روز است و ما در این زمینه از آنها عقب هستیم.

وی بیان کرد: اولین پیامی که زمین لرزه ترکیه برای ما دارد این است که از شیوه و روش ساخت و ساز سنتی فاصله بگیریم و ساخت و سازها را تغییر دهیم و این امر با سرعت و شدت و با شیب تند باید اتفاق بیفتد.

این فعال صنعت ساختمان گفت: در صنعتی سازی سرعت ساخت و ساز بالا رفته و تامین مالی هم باید تغییر کند.

مرتضوی اضافه کرد: در شرایط حاضر صدور پروانه در کشور میانگین ۳۰۰ روز طول می کشد که عدد غیرمعقول است اگر ما می‌خواهیم سرعت ساخت و سازها را بالا ببریم باید در مسائل زیرساختی از جمله انشعابات و صدور پروانه تسریع شود.

وی تاکید کرد: باید در یک پروسه ۱۰ ساله سطح کیفیت ساخت و سازها را بالاتر برده و به تدریج روش های سنتی را کنار بگذاریم و از روش های مدرن که به کوتاه شدن زمان تولید و فاصله گرفتن از تورم و کاهش قیمت تمام شده می شود، استفاده کنیم.

کد خبر: ۲۰۵٬۳۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اصغر ۱۳۶۰ IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      0 0
      خوب تو بگو چطور بسازیم؟ هر چی ساختمان بتنی روز بوده ریخته روشی جدید تری داریم؟ اگر کلا طاق زربی بود که تلفاتش مرگ و میر کمتر بود ...فقط گفتن فاصله بگیریم از روش سنتی که نشد کار راست میگی بگو چطور بسازیم .؟