۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
۶۰ میلیون نفر به فقرای دنیا اضافه شد
بر اثر شیوع کرونا

۶۰ میلیون نفر به فقرای دنیا اضافه شد

قربانیان ویروس کرونا تنها کسانی نیستند که از دنیا می‌روند، بلکه افرادی که به زعم بانک جهانی باید با درآمدی کمتر از ۱.۹ دلار در روز زندگی کنند هم قربانی این شرایط تازه هستند. تاکنون ۶۰ میلیون نفر به جمع این افراد اضافه شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: بحران کرونا همچنان ادامه دارد و هر روز بر شمار قربانیان این بحران در دنیا اضافه می شود. از طرف دیگر آسیب های وارد شده به اقتصاد دنیا و ساختار مالی جهان هم ترمزی در مسیر سیاستهای توسعه در جهان ایجاد کرد. حال بانک جهانی در گزارش جدید خود در مورد افزایش شمار فقرای دنیا در ابراز نگرانی کرده است. طبق این گزارش تازه همه گیری ویروس کرونا می تواند باعث شود تا بالغ بر ۶۰ میلیون نفر در دنیا به زیر خط فقر بروند یعنی با درآمد کمتر از ۱.۹ دلار در روز زندگی کنند . در روز ۲۰ ماه آوریل همین سال بانک جهانی پیش بینی کرده بود همه گیری ویروس کرونا باعث شود تا بالغ بر ۴۹میلیون نفر در جهان به جمع فقرای دنیا اضافه شوند ولی تداوم این بحران باعث شد تا برآورد بانک جهانی هم تغییر کند.

بانک جهانی که مسئولیت حمایت از اقتصادهای ضعیف و فقیر در دنیا را بر عهده دارد پیش بینی کرده است  که همه گیری ویروس کرونا باعث برداشته شدن یک گام بلند جهانی در افزایش سطح نا برابری اقتصادی در دنیا شود . این اولین بار از سال ۱۹۹۸ میلادی تا کنون است که  نرخ فقر در دنیا روند افزایشی پیدا می کند و دلیل این مساله هم بحران ناشی از همه گیری، رکود اقتصادی دنیا و افزایش هزینه های دولتی برای حمایت از اقتصاد داخلی در این روزهای تاریخی است.

بانک جهانی برای حمایت از اقتصادهای ضعیف آماده است
دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی در مصاحبه ای تلویزیونی با سی  ان ان به افزایش شمار مبتلایان در کشورهای در حال توسعه دنیا اشاره کرد و گفت:« بانک جهانی برای حمایت از اقتصادهای ضعیف در این روزهای تاریخی اقدام به ارایه کمک های مالی می کند. تاکنون هم ۱۰۰ کشور در حال توسعه دنیا توانسته‌اند از این حمایتهای مالی برخوردار شوند که جمعیت ساکنان آنها بیش از ۷۰ درصد کل ساکنان زمین است.مجموع ارزش کمک های مالی ارایه شده توسط بانک جهانی در این دوره برابر با ۱۶۰ میلیارد دلار امریکا بوده است. حمایت های اقتصادی بانک جهانی از این کشورها می تواند زمینه را برای ممانعت از افزایش نرخ فقر فراهم کند.»

 وی در ادامه در مورد ضرورت توجه به شرایط طبقات پایین اقتصادی توسط دولتها گفت: « با وجود اینکه هنوز به پایان بحران نرسیده ایم و احتمال دارد تا یک سال هم با این شرایط مواجه باشیم، ولی بسیاری از فقرای دنیا  حتی افراد طبقات پایین اقتصادی در کشورهای صنعتی با مشکلات  اقتصادی ناشی از این بحران روبرو شدند. آنها درد ناشی از بحران را حس کرده اند و بدون کمک مالی دولتها امکان بقا ندارند.»

بانک جهانی پیش بینی می کند کشورهای در حال توسعه قاره آسیا و کشورهای قاره افریقا بیشترین آسیب را از این بحران متحمل خواهند شد. کاهش نرخ رشد اقتصادی در کشورهای اسیایی و افزایش شمار فقرا به خصوص در کشورهای اندونزی و بنگلادش و هند می تواند چالش های زیادی در این مناطق ایجاد کند. البته کشورهایی هم در قاره آسیا هستند که عملکرد خوبی دارند. مثلا کشورهای کره جنوبی و سنگاپور که تجربه همه گیری سارس را دارند، توانسته اند این بحران را به خوبی مدیریت کنند و اثرات منفی اقتصادی ناشی از این بحران را به حداقل برسانند. آنها به سرعت به وضعیت عادی بازگشته اند و ظرف چند ماه آینده می توانند در مسیر رشد قرار بگیرند.

کارگران مهاجر، آسیب پذیرترین قشر
یکی از گروههایی که در این گزارش به آنها اشاره شده است، کارگران مهاجر است. کارگرانی که برای تامین معاش خانواده خود به شهر یا کشور دیگری می روند و دستمزد ماهیانه خود را برای خانواده ارسال می کنند.بررسی های بانک جهانی نشان داد  میلیونها کارگر مهاجر در دنیا به دلیل این همه گیری کار خود را از دست دادهاند  زیرا بسیاری از صنایع و کسب و کارها تعطیل است . پبش بینی می شود در نتیجه این همه گیری در سال ۲۰۲۰ میلادی، میزان پولی که این کارگران در دنیا برای خانواده های خود  ارسال می کنند ۲۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد که ارزش دلاری آن برابر با ۱۰۰ میلیارد دلار است.

کشورهای افریقایی بیشترین آسیب را می بینند
میشل باچلت، کمیسیونر حقوق انسانی سازمان ملل متحد هم مصاحبه ای با رویترز انجام داده است. وی به بحرانی بودن وضعیت کشورهای افریقایی در شرایط همه گیری اشاره کرد و گفت:« شمار زیادی از کشورهای فقیر در قاره افریقا قرار دارندو آسیب ناشی از همه گیری کرونا هم از لحاظ انسانی و هم از لحاظ  اقتصادی در این کشورها چند برابر کشورهای صنعتی خواهد بود. انتظار می رود ۳۴ میلیون نفر به جمعیت فقرای این قاره اضافه شود و در این جمعیت رعایت پروتکل های بهداشتی برای ممانعت از سرایت ویروس کرونا بی معنا خواهد بود. به همین دلیل است که نمی توان انتظار داشت همه گیری ویروس در این منطقه قابل کنترل باشد.»

یکی دیگر از کشورهایی که شرایط بسیار سخت و بحرانی را تجربه می کند، کشور هند است که هم اکنون هم شمار فقرا در آن زیاد است ولی پیش بینی شده است در نتیجه همه گیری تعداد فقرای این کشور ۱۲ میلیون نفر بیشتر شود.

کد خبر: ۲۰٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha