۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
شکل گیری بحران تولید دارو در منطقه یورو| آیا اروپا به داروسازهای آسیایی وابسته خواهد شد؟
بازار گزارش می‌دهد؛

شکل گیری بحران تولید دارو در منطقه یورو| آیا اروپا به داروسازهای آسیایی وابسته خواهد شد؟

افزای هزینه های تولید برای تولید دارو، به ویژه آنتی بیوتیک ها منجر به کاهش تولید و عرضه این داروها در منطقه یورو شده که می تواند به بحرانی بزرگ برای کشورهای اروپایی تبدیل شود.

بازار؛ گروه بین الملل: افزایش هزینه تولید در پس دو عامل مهم و تاثیرگذار در اقتصاد جهانی یعنی افزایش قیمت انرژی و رشد هزینه های زندگی طی دو سال گذشته که حتی اقتصادهای بزرگ جهان همچون آمریکا و آلمان را نیز با مشکلات اقتصادی پیچیده ای روبرو کرده، اکنون در حال نفوذ به داخل صنایع مهمی است که می تواند زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار دهد.

صنعت داروسازی یکی از مهمترین صنایعی است که در صورت تضعیف، می بایست منتظر بروز فجایع انسانی باشیم. به خصوص اینکه اگر بحران در صنایع داروسازی جنبه جهانی به خود بگیرد، علاوه بر وقوع بحران سلامت در کشورهای درگیر بحران، می بایست منتظر شیوع بیماری های مختلف در کشورهای دیگر نیز بود.

اما همانطور که گفته شد، تورم و افزایش هزینه تولید در کشورهای صنعتی، علاوه بر بخش های مختلفی همچون خودروسازی و کالاهای الکترونیک یا استارت آپ های مربوط به اقتصاد دیجیتال، اکنون به صنعت داروسازی نیز رسوخ کرده که می تواند زنگ خطری برای تمامی بشریت محسوب شود.

شکل گیری بحران کمبود دارو در اروپا

بحران کمبود دارو بعدی جهانی داشته و این نقصان به دلیل افزایش هزینه های تولید، به شرکت های بزرگ داروسازی جهان نیز سرایت کرده است.

«ایگناسی بیوسکا ریگ» مدیرعامل شرکت داروسازی ریگ اسپانیا در این خصوص می گوید: زمانی که خبر کمبود آموکسی سیلین در اسپانیا را شنیدم، به سرعت تصمیم گرفتم با تولید بیشتر، این کمبود در کشورم را جبران کنم. اما حقیقت این است که من نمی توانم میلیون ها یورو برای تقویت خط تولید را بدون دریافت سوبسیدهای مربوط به داروهای ژنریک سرمایه گذاری کنم.

Ceremony to lay the First Stone of the plant expansion of sterile  injectable medicines of Reig Jofre | Laboratorio Reig Jofre

علیرغم سوبسید پرداختی دولت های اروپایی از جمله اسپانیا برای آنتی بیوتیک ها و داروهایی همچون آموکسی سیلین، بیوسکا ریگ معتقد است که سوبسید پرداختی دولت جوابگوی نیاز تولید و تقاضای بازار دارو در کشورش نیست. وی با انتقاد از بودجه فعلی در نظر گرفته شده از سوی دولت برای بخش داروهای ژنریک، گفت: این ها داروهای تجاری نیستند... ما می خواستیم (به بحران دارو) واکنشی مثبت نشان دهیم. اما هزینه ها بالا رفته و در عین حال، قیمت ثابت مانده است.

در حالیکه قیمت داروهای غیر تجاری از سوی دولت ها و به صورت رگولاتوری تعیین می شود، افزایش هزینه تولید آنها منجر به کاهش فعالیت شرکت های داروسازی اروپا برای ساخت این داروها شده است. به گفته شرکت های داروسازی اروپایی، افزایش هزینه های ناشی از جنگ اوکراین و صدمات اقتصادی پاندمی کرونا، دست آنها را برای تولید بیشتر داروهای ژنریک بسته است. از سوی دیگر، به دلیل جنگ، واردات آلومینیوم مورد استفاده در فویل های وکیوم دارو که اوکراین یکی از منابع اصلی تامین آنها در اروپا بوده، نیز به شدت افزایش یافته که نهایتا، تمامی این موارد منجر به کاهش عرضه دارو در بازار خواهد شد.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارش اخیر خود در خصوص کمبود دارو در اروپا تاکید کرده که ۱۳ شرکت اصلی تولید کننده دارو و شش شرکت ساخت داروهای ژنریک در اروپا به علاوه گروه های تجاری فعال در صنعت داروسازی، همگی معتقدند که با هزینه های فعلی و قیمت رگولاتوری تعیین شده از سوی دولت ها، نمی توان به میزان تولید این داروها اضافه کرد.

«آدریان فن در هوون» مدیرکل هلدینگ داروسازی «مدیسینز» در این خصوص معتقد است: در شرایطی که تمامی هزینه های ما از جمله هزینه حمل و تولید بالا رفته، ما نمی توانیم با این قیمت های پایین کار کرده و میزان رشد تولید را دو رقمی کنیم.

احتمال وابستگی کامل اروپا به داروسازان آسیایی

فن در هوون معتقد است در بخش دارو طی ماه های گذشته، دولت های اروپایی بر اساس توان خود، به تولید کنندگانی که با پایینترین قیمت به تولید و عرضه داروهای ژنریک بپردازند، بسته های تشویقی اعطا می کنند.

اما به گفته وی، مشکل اینجاست که شرکت مدیسینز با تولید بیش از ۷۵ درصد نیازهای اتحادیه اروپا در برخی داروهای ژنریک، تنها می تواند ۲۹ درصد از داروهای خود در اسپانیا عرضه نموده که دلیل آن، تعیین قیمت های دستوری از سوی نهادهای دولتی است.

The great medicines migration - Nikkei Asia

به گفته این فعال بازار دارو، در صورتیکه مسابقه تولید با قیمت کمتر در اروپا ادامه یابد، شرکت های داروسازی یک به یک از این رقابت ها خارج خواهند شد و در نتیجه، به احتمال زیاد، بازار داروی اروپا به دست شرکت های آسیایی خواهد افتاد که توانایی تولید با هزینه بسیار کمتر را دارند؛ موضوعی که منجر شده طی یک دهه اخیر، بسیاری از شرکت های داروسازی اروپا خط تولید خود را به دو کشور هند و چین منتقل کرده و نیروهای کار اروپایی خود را تعدیل نمایند.

فن در هوون معتقد است تنها راه برون رفت از بحران فعلی که از دو بخش کمبود عرضه دارو در اروپا و همچنین عدم توانایی بسیاری از شرکت های داروسازی قاره سبز در تولید با قیمت دستوری تعیین شده تشکیل شده، بازنگری در قیمت داروهای ژنریک از سوی نهادهای دولتی است. در غیر اینصورت، اروپا برای تامین نیازهای دارویی خود کاملا به کشورهای آسیایی وابسته خواهند شد.

کد خبر: ۲۰۵٬۱۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha