۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
اینجا پول‌ می‌روید؛ گُل بود و به سکه نیز آراسته شد
بازار گزارش می‌دهد؛

اینجا پول‌ می‌روید؛ گُل بود و به سکه نیز آراسته شد

ساری- تولید و کشت گل محمدی در اراضی شیبدار مازندران سبب ایجاد شغل برای سه هزار روستایی در بخش دودانگه و چهاردانگه ساری شد و عطر شمیم گل‌های بهشتی و محمدی در مزرعه ای به وسعت ۲۸۰ هکتار پیچید.

بازار؛ گروه استان‌ها: حدود ۳۰۰ هزار از مزارع و اراضی شیب‌دار مازندران در منطقه چهاردانگه و دانگه ساری زیر کشت گل محمدی است و رونق کشت این گل‌های بهشتی اقتصاد منطقه را دگرگون کرده است.

بر اساس بررسی‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته، تولید و کشت گل محمدی در هر هکتار حدود ۴۰ میلیون تومان برای کشاورزان درآمدزایی دارد که نسبت به کشت گندم حدود ۲۰ برابر بالاتر و سودآورتر است.

ایجاد باغ و مزارع ۵۰۰ هکتاری گل محمدی از مهم‌ترین برنامه‌ها برای توسعه کشت این گیاه درآمدزا در ساری است و باید تا افق برنامه ششم توسعه این هدف محقق شود. در حال حاضر به‌رغم آنکه کشت گل محمدی در مناطق مرکزی و شرقی مازندران انجام می‌شود، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی مهم‌ترین دغدغه کشاورزان منطقه به شمار می‌رود.

توسعه کشت گل محمدی در اراضی شیب‌دار سبب رونق اشتغال و بازگشت جوانان و مهاجرت دوباره آنان به روستا شده است

محمد احمدی از کشاورزانی که درزمینهٔ کشت گل محمدی فعالیت دارد و اقتصاد خانوارش را به آن گره‌زده است، در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: توسعه کشت گل محمدی در اراضی شیب‌دار سبب رونق اشتغال و بازگشت جوانان و مهاجرت دوباره آنان به روستا شده است.

اراضی شیب‌دار زیر کشت گل محمدی
احمدی که درآمدش از تولید گل محمدی بد نیست واز آن رضایت دارد، می‌گوید: تصمیم گرفتیم با توصیه‌های کارشناسان، اراضی شیب‌دار را به زیر کشت گل محمدی ببریم و این مسئله تهدیدها رابه فرصت تبدیل کرده است.

وی توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری را از نیازهای منطقه برشمرد و گفت: این مسئله سبب درآمدزایی بیشتر کشاورزان و از فروش خان آن جلوگیری می‌شود.

کشاورز دیگری که کشت گیاهان دارویی سبب مهاجرت فرزندانش به روستا شده است، می گوید: چندسالی است کشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی در منطقه رواج یافته است و سبب بازگشت بسیاری ازروستاییان به منطقه چهاردانگه شده است.

علیرضا احمدی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: اکنون به دلیل کمبود صنایع فرآوری و تبدیلی بسیاری از کشاورزان محصولات را به صورت خام به فروش می رسانند درحالی که ایجاد کارگاه های فرآوری می توان به درآمد زایی روستاییان کمک شایانی کرد.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مردم منطقه از طریق کشاورزی تامین می شود، یادآور شد: توسعه صنایع تبدیلی می تواند کشاورزان را به کشت و کار کشاورزی دلگرم کند و مانع فروش اراضی و زمین هایشان برای تبدیل به خانه و ویلا شود.

فعالیت ۲۵ واحد فرآوری گل محمدی
با ایجاد صنایع تبدیلی می‌توان از گل محمدی در تولید انواع اسانس، گلاب، انواع مربا، شربت‌ها، دم‌نوش‌ها بهره‌گیری کرد و این امر رونق اشتغال را درپی خواهد داشت.در حال حاضر حدود ۲۵ واحد تولید فرآوری سنتی و مکانیزه در مازندران فعالیت دارد و سالانه حدود ۴۰۰ تن انواع محصولات از تولیدات گل محمدی در مازندران فرآوری و تولید می‌شود.

عزیز اله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار در حاشیه بازدید از مزارع گل محمدی ساری با اظهار اینکه در این منطقه صنایع تبدیلی و تکمیلی مستقر است، اظهار داشت: این صنایع در قالب مراکز سنتی فراوری و سکوی نیمه‌صنعتی فرآوری در حال فعالیت و بهره‌وری است.

اشتغال ۳هزار نفری با کشت گل محمدی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، با اظهار اینکه رونق کشت گل محمدی سبب خوب شدن اوضاع اقتصادی کشاورزی منطقه شده است، ادامه داد: در حال حاضر ۳۰۰ هکتار مزارع گل محمدی در چهاردانگه و دودانگه وجود دارد که  زمینه اشتغال سه هزار نفر را ایجاد کرده است.

شهیدی فر احداث کارخانه بزرگ فرآوری گل محمدی را نیاز منطقه بیان کرد و گفت: توسعه کشت گل محمدی در منطقه نیازمند بررسی کارشناسی و همه‌جانبه است.

وی با تأکید بر ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری آن یادآور شد: اگر به استانداردهای لازم در گلاب‌گیری توجه شود، بهترین گلاب‌ها را می‌توان در منطقه دودانگه و چهاردانگه تولید کرد.

وی ایجاد ۵۰۰ هکتار مزرعه گل محمدی در شهرستان ساری را ازجمله برنامه‌های افق توسعه بیان کرد و گفت: باید با حمایت همه مردم و شرکت‌های تعاونی به این هدف برسیم.

شهیدی فر ایجاد صنایع تکمیلی و تبدیلی را از نیازهای مردم منطقه و کشاورزان بیان کرد.

همچنین عباسعلی رضایی فرماندار ساری نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه بخش وسیعی از اراضی شیب‌دار چهاردانگه و دودانگه به زیر کشت گل محمدی رفته است، گفت: تاکنون حدود ۲۸۵ هکتار مزرعه گل محمدی ایجادشده است.

ضرورت ایجاد مزرعه ۵۰۰ هکتاری گل محمدی
وی ایجاد مزرعه ۵۰۰ هکتاری را ازجمله نیازها بیان کرد و گفت: برای اجرای این طرح باید کشاورزان استقبال کنند و همچنین کارهای ترویجی و اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

هر هکتار مزرعه گل محمدی ۴۵ میلیون تومان سوددهی دارد درحالی‌که سوددهی آن در گندم حدود دو تا سه میلیون تومان است

رضایی بابیان اینکه کشاورزان برای فروش محصولات مشکلی نخواهند داشت، به‌صرفه اقتصادی کشت گل محمدی اشاره و اضافه کرد: هر هکتار مزرعه گل محمدی ۴۵ میلیون تومان سوددهی دارد درحالی‌که سوددهی آن در گندم حدود دو تا سه میلیون تومان است.

فرماندار ساری بابیان اینکه از کشاورزان برای توسعه کشت حمایت می‌کنیم، خواستار برنامه‌ریزی برای فراهم شدن بسترها و زیرساخت‌های تولید گل محمدی در منطقه شد.

توسعه کشت گل محمدی و تکمیل زنجیره تولید و صنایع تبدیلی می‌تواند مازندران به قطب مهم تولید گیاهان دارویی مبدل سازد و وجود دشت‌ها و مزارع حاصلخیز و شیب‌دار، شرایط مساعد آب و هوایی، بارندگی‌های مناسب و غیره این استان را به بهشتی برای تولید گل و گیاه تبدیل کرده است.

کد خبر: ۲۰٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha