۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
نتیجه منفی از جمع و ضرب مثبت ها؛ دلیل ناکارآمدی امتیازدهی دولت به بنگاه های بورسی چیست؟
بازار گزارش می دهد؛

نتیجه منفی از جمع و ضرب مثبت ها؛ دلیل ناکارآمدی امتیازدهی دولت به بنگاه های بورسی چیست؟

یکی از امتیازات دولت برای بنگاه های بورسی جهت جلوگیری از فشار اقتصادی معافیت مالیاتی است، اما این ابزار در کنار قیمت گذاری دستوری، افزایش قیمت تمام شده و... کارکرد خود را از دست داده است.

بازار؛ گروه بورس: وزیر اقتصاد در هفته اخیر بار دیگر موضوع حمایت از تولید از طریق تخفیف ها و معافیت های مالیاتی را اعلام کرده اما این سیگنال تاثیر در معاملات نمادهای تولیدی ندارد و بازار همچنان در خوف و رجا به سر می برد، زیرا به گفته کارشناسان اقتصادی این سیاست دولت هرچند مثبت به نظر می رسد اما نمی تواند هزینه هایی که دولت به تولید تحمیل کرده را جبران کند، به همین دلیل سهامداران خرد همچنان در حال خروج از نمادهای تولیدی هستند.

البته رییس کل بانک مرکزی هم از احتمال مثبت شدن تراز عملیاتی بانک ها در سال آینده خبر داده اما گروه بانکی هم با وجود اصلاح سنگین در هفته های اخیر هنوز تقاضای بالایی را تجربه نکرده و متعادل دنبال می شود و این موضوع حکایت از سردرگمی سهامداران در نتیجه ابهامات اقتصادی در کشور دارد.

به گفته کارشناسان دلیل ناکارآمدی تخفیف مالیاتی این است که افزایش قیمت کالاها می تواند تقاضا را بازهم کاهش دهد در چنین حالتی عمق رکود در اقتصاد بیشتر می شود و شرکت های تولیدی در این حالت هم با کاهش حاشیه سود مواجه می شوند و از طرف دیگر سرمایه در گردش آنها به حداقل ممکن می رسد تا جایی که بنگاه های اقتصادی توان تامین مواد اولیه مورد نیاز خود را ندارند

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر اقتصاد کشور درگیر رکود تورمی است، اظهار کرد: از این رو بنگاه های اقتصادی نه تنها با افزایش هزینه های تولید روبرو شده اند درآمد بیشتری نمی توانند بسازند، زیرا قدرت خرید مصرف کنندگان کاهش یافته و تولیدکنندگان نمی توانند همچنان قیمت فروش را بالا ببرند. به عبارت دیگر افزایش قیمت کالاها می تواند تقاضا را بازهم کاهش دهد در چنین حالتی عمق رکود در اقتصاد بیشتر می شود و شرکت های تولیدی در این حالت هم با کاهش حاشیه سود مواجه می شوند و از طرف دیگر سرمایه در گردش آنها به حداقل ممکن می رسد تا جایی که بنگاه های اقتصادی توان تامین مواد اولیه مورد نیاز خود را ندارند.

جواد صلاحی با بیان اینکه در شرایط رکود تورمی سهامداران هم امید چندانی به سودسازی ندارند، افزود: در بسیاری از کشورهای پیشرفته در این موقعیت حمایت از بنگاه های تولیدی را با معافیت مالیاتی و تحریک تقاضا دنبال می کنند، اما در موقعیت کنونی دولت ایران به دلیل تحریم ها و مشکلات تامین مالی نمی تواند معافیت بالای مالیاتی را اجرا کند و از طرف دیگر قیمت گذاری دستوری هم روی فروش محصولات اعمال می کند در این حالت فشار بر بنگاه های اقتصادی بیشتر شده و منجر می شود در حالتی که بورس روند نزولی دارد خروج سرمایه بیشتری را تجربه کند.

او با تاکید بر اینکه سیگنال های اقتصاد کشور بر افزایش قیمت ها دلالت دارد، اظهار کرد: به همین دلیل افت قیمت سهام یا شاخص کل بورس توجیهی ندارد، هرچند ممکن است که در یک بازه زمانی معاملات روندی نزولی داشته باشد اما طولانی مدت نخواهد بود و دوباره بازار با کمی تاخیر نسبت به سایر بازارهای اقتصادی رشد خواهد کرد.

دلایل ابهام شاخص کل بورس

بازار سرمایه همچنان در ابهام به سر می برد که ناشی از سیاست های ناتمام دولت علیه اقتصاد است و تا زمانی که وضعیت قیمت گذاری، مولدسازی و... را تعیین تکلیف نکند بورس در یک محدوده رنج خواهد زد.

هرچند معافیت های مالیاتی می تواند یک حرکت مثبت در وضعیت سوددهی بنگاه های اقتصادی ایجاد کند اما در موقعیت کنونی شرکت های ایرانی سود چندانی حاصل نکرده اند و از طرف دیگر دولت ریسک های جدیدی هم بر بازار تحمیل کرده که مانع از رشد شاخص کل بورس شده است


یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه سیگنال معافیت از مالیات در اقتصاد ایران جواب نمی دهد، اظهار کرد: هرچند دولت اعلام کرده مالیات برای بنگاه های تولیدی از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته اما به دلیل اینکه حاشیه سود واحدهای تولیدی به زیر ده درصد رسیده است عملا بنگاه های اقتصادی برای جذب نقدینگی در بورس ناتوان هستند و تا زمانی که جریان پول به سمت معاملات یک نماد حرکت نکند رشد آن جهشی نخواهد بود.

مهدی دلبری با بیان اینکه بورس ایران تحت تاثیر یک فاکتور مانند تخفیف مالیات نمی تواند رشد قابل توجهی را ثبت کند، گفت: هرچند معافیت های مالیاتی می تواند یک حرکت مثبت در وضعیت سوددهی بنگاه های اقتصادی ایجاد کند اما در موقعیت کنونی شرکت های ایرانی سود چندانی حاصل نکرده اند و از طرف دیگر دولت ریسک های جدیدی هم بر بازار تحمیل کرده که مانع از رشد شاخص کل بورس شده است.

بازار روز دوشنبه یک حرکت منفی به مثبت را تجربه کرد هرچند به شکلی که انتظار می‌رفت قوی پیش نرفت ولی شاهد رنج مثبت در برخی سهام و گروه‌ها مثل بانکی ها بودیم و تا انتهای بازار صف فروش سنگینی باقی نماند امروز میزان مثبت‌ها می‌تواند بیشتر باشد

او با تاکید بر اینکه اقتصادی ایران به دلیل ریسک های سیستماتیک مانع از رشد سرمایه گذاری در بنگاه های اقتصادی می شود، اظهار کرد: در مقطع کنونی دولت حاضر نیست از چالش های اقتصاد بکاهد، زیرا در کنترل تورم ناتوان مانده و تصور می کنند رشد بورس می تواند به انتظارات تورمی دامن بزند، اما این مسأله درست نیست.

به گزارش خبرنگار بازار، بازار روز دوشنبه یک حرکت منفی به مثبت را تجربه کرد هرچند به شکلی که انتظار می‌رفت قوی پیش نرفت ولی شاهد رنج مثبت در برخی سهام و گروه‌ها مثل بانکی ها بودیم و تا انتهای بازار صف فروش سنگینی باقی نماند امروز میزان مثبت‌ها می‌تواند بیشتر باشد، در واقع واکنش و برگشت از محدوده فعلی می‌تواند انجام شود البته این صرفا یک واکنش است و در صورتی که بخواهد به موج صعودی جدید تبدیل شود باید شرایط یک موج صعودی را احراز کند.

کد خبر: ۲۰۴٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha