۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
سقف تسهیلات مالی خارجی برای طرح های دولتی و غیردولتی مشخص شد
سخنگوی کمیسیون تلفیق سال ۱۴۰۲ تشریح کرد

سقف تسهیلات مالی خارجی برای طرح های دولتی و غیردولتی مشخص شد

زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق سال ۱۴۰۲ جزئیات مصوبات این کمیسیون را تشریح کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، رحیم زارع در حاشیه نشست علنی امروز (دوشنبه ۱۷ بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات نشست کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در جمع خبرنگاران گفت: ما از ابتدای هفته جاری پیشنهادات کمیسیون های تخصصی به لایحه بودجه را مورد بررسی قرار دادیم و در جریان بررسی های خود سهم درآمدهای نفتی در بودجه مشخص شد.

وی افزود: در جریان بررسی کمیسیون تلفیق، سهم صندوق توسعه ملی ۴۰ درصد، سهم وزارت نفت ۱۴.۵ درصد، سهم مناطق محروم و کمتر توسعه یافته ۳ درصد و سهم بودجه عمومی از محل فروش نفت ۴۲.۵ درصد تعیین شد.

زارع تاکید کرد: به دلیل تمرکز بر سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه، نمایندگان کمیسیون پیشنهاداتی را در این بخش مطرح کردند، از این رو مقرر شد تا جدولی با عنوان منابع و مصارف کل زنجیره تولید با ملاحظه یارانه پنهان بر احکام بودجه سال ۱۴۰۲ به بند (الف) تبصره یک لایحه بودجه الحاق شود.

وی تصریح کرد: این جدول سهم همه دستگاه ها از درآمدهای نفتی را به صورت مشخص، شفاف و روشن کرده است، بنابراین اگر فردی بودجه را مطالعه کند، سهم وزارت نفت، صندوق توسعه ملی، مناطق محروم و هدفمندی یارانه ها را به صورت واضح مشاهده خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور با اشاره به الحاق یک تبصره به تبصره ۱ لایحه بودجه در زمینه جلوگیری از هدررفت گاز فلر و اخذ عوارض آلایندگی در این بخش گفت: سالانه حجم زیادی از گاز میادین نفتی و گازی به هدر می رود و تقریباً براورد ما در این بخش ۴ میلیارد دلار است، از این رو در این بخش مصوب شد که اگر دولت این گازها را جمع آوری نکند، به ازای هر مترمکعب سوزاندن گاز فلر باید ۵۰۰ تومان جریمه شود.

زارع با اشاره به هدررفت در شبکه توزیع گاز بیان کرد: در این راستا تا ۴ درصد هدررفت گاز قابل پذیرش است، اما بیش از این مصوب شد تا وزارت نفت براساس هر مترمکعب ۵۰ تومان جریمه شود.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین کمیسیون مصوب کرد سقف تسهیلات مالی خارجی برای طرح های دولتی و غیردولتی در سال آینده ۳۰ میلیارد یورو باشد. همچنین به دولت اجازه داده شد کمک های بلاعوض از سازمان های بین المللی را تا ۲ میلیارد یورو دریافت کند.

زارع بیان کرد: همچنین کمیسیون مصوب کرد که شرکت های دولتی می توانند تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده و خودشان اصل و سود آن را بازپرداخت کنند.

وی ادامه داد:همچنین کمیسیون تلفیق به دولت اجازه داد ۱۸۵ هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی منتشر کند، البته ۲ هزار میلیارد تومان هم در زمینه بخش کشاورزی به این موضوع اضافه شد که جمع این منابع را به ۱۸۷ هزار میلیارد تومان رساند. ، بنابراین دولت ۱۸۷ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر خواهد کرد.

وی افزود: همچنین بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق به شهرداری اجازه داده شد تا مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق مالی و اسلامی منتشر کنند و با تضمین تضمین اصل و سود، توسط شهرداری‌ها پرداخت شود. همچنین بر اساس تصمیم کمیسیون به شهرداری اجازه دادیم تا سقف ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کنند.

وی افزود : همچنین بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق به قرارگاه سازندگی حضرت خاتم الانبیاء اجازه دادیم تا مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر کند.

زارع بیان کرد: همچنین اجازه دادیم تا ۵ هزار میلیارد تومان از سقف ۱۸۷ هزار میلیارد تومان مربوط به انتشار اوراق مالی دولت، برای تکمیل طرح های نیمه تمام خوابگاه‌های متأهلی هزینه شود. همچنین ۲ هزار میلیارد تومان هم از سقف تعیین شده برای آب و راه روستاها و عشایر در سال ۱۴۰۲ هزینه خواهد شد.

وی با اشاره به بنده (ک) تبصره یک لایحه بودجه که به تامین منابع قیر دستگاههای اجرایی اشاره دارد، گفت: در این بخش وزارت نفت مکلف شد تا معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان نفت خام از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت را در اختیار پالایشگاه ها قرار داده و به میزان آن از ابتدای سال ۱۴۰۲ مواد اولیه غیر (وکیوم باتوم) در اختیار دستگاه های اجرایی موضوع این قانون قرار دهد البته باید گفت منابع پیشنهادی دولت در این بخش ۱۹ هزار میلیارد تومان بود.

وی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق در زمینه حمایت از بازار سرمایه گفت: نمایندگان کمیسیون پیرو بررسی های خود بند (د) تبصره دو بودجه را اصلاح کردند. به موجب این بند مصوب شد تا وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده شد به منظور حمایت از سرمایه سهامداران خرد در برابر مخاطرات بازار سرمایه تا ۱۰ هزار میلیارد تومان از سهام دولت در شرکت ها را در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار دهد.

زارع تاکید کرد که همه این پیشنهادات برای بخش درآمدی بودجه سال آتی بود و حتما بررسی بخش مصارف بودجه زمان بیشتری را متوجه خود خواهد کرد.

کد خبر: ۲۰۴٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha