۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
آمار بیکاری در استان سمنان اعلام شد/ واقعیت جامعه چه می‌گوید؟
یادداشت؛

آمار بیکاری در استان سمنان اعلام شد/ واقعیت جامعه چه می‌گوید؟

سمنان - امروز بار دیگر آمار بیکاری در جامعه اعلام شد و استان سمنان با هفت درصد رتبه سوم کشور را از آن خود کرد اما آیا واقعیات جامعه نیز چنین آماری را تائید می‌کنند؟

به گزارش خبرنگار بازار، محمد حسین عابدی: سال‌ها است که آمارهای ارائه در درون استان سمنان درزمینهٔ اشتغال با واقعیات جامعه نمی‌خواند. آماری که صحبت از شش درصد هم می‌کرد درحالی‌که در شرق استان به‌خصوص بیارجمند، شاهرود و میامی به قول نماینده مردم این منطقه در مجلس آمار بیکاری بیش از ۲۴ درصد است.

در هر خانه شاهرودی یک بیکار وجود دارد و به نظر می‌رسد از هر چهار جوان یکی بیکار باشند از هر سه جوان تحصیل‌کرده شاهرودی یکی بیکار است و این آماری نیست که استانداری سمنان دوست داشته باشد آن را بشنود اما حقیقت جامعه است.

اما چطور می‌شود باوجوداین همه بیکار آمار بیکاری هفت درصد باشد این کار به یک روش ساده امکان‌پذیر است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

ابتدا باید گفت استانداری سمنان سیاستی را پیش‌گرفته که طی آن با ارائه تسهیلات به انواع و اشکال مختلف با بیکاری مقابله می‌کند. این در حالی است که بارها و بارها کارشناسان اعلام کرده‌اند که راه اشتغال از وام نمی‌گذرد چراکه تسهیلات عمدتاً سبب می‌شود تا بیکار به بیکار بدهکار بدل شود موضوعی که به‌وفور آن را در شرق استان می‌توان دید.

جایی که اصلاً تولیدی صورت نمی‌گیرد که بخواهد جوان بدهکار، اقساط وام خودش را پرداخت کند زیرا شرایط و زنجیره تولید تا بازار مهیا نیست و همچنین به دلیل عدم مشخص کردن شیوه و ظرفیت‌های کشت و کشاورزی، صنعت و معدن و حتی خدمات شاهد هستیم که علناً تولید ثروتی در شرق استان سمنان صورت نمی‌گیرد.

اما آمار بیکاری به این شکل محاسبه می‌شود که به‌محض تصویب ارائه تسهیلات به یک واحد تولیدی، خدماتی و ... چوب‌خط اشتغال برای آن واحد لحاظ می‌شود! مثلاً واحد دامداری اعلام کرده که برای سه نفر اشتغال ایجاد می‌کند لذا همین‌که این واحد برای دریافت وام به بانک معرفی شد سه نفر از بیکاران استان سمنان خط می‌خورند! حال معلوم نیست اصلاً آن‌طرف وام را گرفت، با آن وام اشتغال ایجاد کرد یا خیر و ...

موضوع بعد بهین یاب است، کارخانه‌ای اعلام می‌کند ۳۰ کارگر دارد و اگر وام بهین یاب دریافت کند می‌تواند ۳۰ کارگر دیگر را استخدام کند به‌محض تصویب در کارگروه رونق تولید ۳۰ نفر از بیکاران استان کسر می‌شوند.

ازآنجاکه سربازان و بیمه‌شدگان و دانش آموزان و دانشجویان و زنان خانه‌دار و دختران ازدواج‌کرده و هرکسی که یک ساعت در هفته هم آگهی فوت به دیوارها می‌چسبانده و یک‌بار اپلیکیشن تاکسی های اینترنتی را با عنوان راننده نصب کرده شاغل حساب می شود به همین راحتی می‌توان نرخ بیکاری استان سمنان را به هفت درصد رساند!

این شیوه ارائه آمار چهار سالی می‌شود که در دستور کار استانداری سمنان قرار گرفته و سبب شده تا ارقام و اعداد با واقعیات جامعه نخواند.

کد خبر: ۲٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha