۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
وزارت نیرو مکلف است حق آبه تالاب‌ها را رهاسازی کند
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

وزارت نیرو مکلف است حق آبه تالاب‌ها را رهاسازی کند

سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست گفت: بعد از آب شرب، اولویت دوم با تامین حق آبه تالاب هاست و وزارت نیرو مکلف است این حق آبه را رهاسازی کند.

به گزارش بازار، علی سلاجقه با اشاره به اینکه تالاب هورالعظیم در حال ثبت در کنوانسیون رامسر است گفت: وزارت نیرو مکلف است حق‌آبه تالاب‌ها را بر اساس سه سناریوی کم آبی، میان آبی و پرآبی تامین کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: محیط زیست کشور به جایی رسیده است که با یک تلنگر فرو می‌ریزد؛ اگر بارش‌های خوزستان بسیار کمتر از میانگین شود، فعالیت همه منشاء‌ها و چشمه‌های گرد و غبار خوزستان آغاز می‌شود، هر چند بیش از ۹۵ درصد منشاء گرد و غبارهای خوزستان در خارج از کشور است.

وی با بیان اینکه وزارت نفت مکلف است به تدریج در خوزستان فلرها را خاموش کند، تصریح کرد: فکر می‌کنم اگر مجددا استخراج نفت بیش از این شود، مجددا همه فلرها روشن خواهند شد، اما اجازه نمی‌دهیم این اتفاق بیفتد؛ هر چند باید به حدی فلر وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: خوزستان نعمت‌های خدادادی دارد و باید از نفت نیز به نحو مطلوب استفاده شود، اما باید به همان نحو که به طبیعت خسارت وارد می‌شود، این خسارت باید جبران شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش صنایع آلاینده در آلودگی محیط زیست افزود: در شهرستان ماهشهر یک لوله گاز به عنوان ماده اولیه وارد شهر می‌شود و از آن طرف یک لوله به جوی و یک لوله به آب و خاک می‌رود و آب و خاک را از بین می‌برد و هیچکس پاسخگو نیست. در نهایت چند بار پرونده به دادگاه می‌رود و پس از آن ۴ میلیون تومان جریمه می‌شوند در حالی که این مساله، دهن‌کجی به محیط زیست و شأنیت کشور است.

سلاجقه با اشاره به اقدامات در حوزه کنترل گرد و غبار نیز بیان کرد: سازمان منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست، دبیرخانه منطقه‌ای و صندوق آن در کشور در حال راه‌اندازی است. ۱۵ کشور را آوردیم و مرتب در حال مراوده هستیم تا منشاء گرد و غبار در این کشورها کنترل شود تا خوزستان با این مکافات مواجه نشود.

وی افزود: با تصویب سازمان ملل، سال آینده نشست جهانی مقابله با گرد و غبار در ایران برگزار می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای نخستین بار در این دولت نقشه آمایش سرزمین مبنای بودجه‌ریزی در سال ۱۴۰۱ قرار گرفت؛ هر چند نقشه آمایش مشکل دارد، اما این گام بزرگی است.

کد خبر: ۲۰۴٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
      1 0
      برای تکمیل اکو سیستم بارش و مهاجرت پرندگان حق آبه تالاب های شور فلات مرکزی از طریق دریای عمان در فصل بارش داده شود