۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
در چرخه سوخت هسته‌ای خودکفا هستیم
رئیس سازمان انرژی اتمی:

در چرخه سوخت هسته‌ای خودکفا هستیم

اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در دهه فجر امسال از محصول جدید فناوری هسته‌ای که در حوزه درمان سرطان تیرویید کاربرد دارد، رونمایی می‌شود.

به گزارش بازار، محمد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه تخصصی فناوری هسته‌ای درباره محصولاتی که در دهه فجر امسال رونمایی می‌شود گفت: دستگاه جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار یکی از جدیدترین محصولاتی است که در دهه فجر امسال رونمایی می‌شود و ما را به ید ۱۳۱ می‌رساند.

وی افزود: ید ۱۳۱ یک ایزوتوپی است که برای درمان سرطان تیروئید که بخشی از مردم کشور به آن دچار هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد و خدمت گسترده‌ای را برای بیماران عرضه می‌کند.

وی در ادامه گفت: ما در چرخه سوخت هسته‌ای و در حوزه رادیو داروها خودکفا هستیم، مشتقات آب سنگین یکی دیگر از دستاوردهای فناوری هسته‌ای است که در حوزه پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: اکسیژن ۱۸ نیز از آب سنگین تولید می‌شود که برای درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد، کیت غربالگری را می‌توانیم در کشور تولید کنیم و تمامی این موارد از دستاوردهای آب سنگین است و امروز در حال دستیابی به داروی‌هایی هستیم که می‌تواند جایگزین داروهای شیمیایی شود.

وی در ادامه در خصوص میزان خروج ارز در بخش فناوری‌های مختلف هسته‌ای گفت: رادیو داروها در ایران تولید نمی‌شد و به ما این محصول را نمی‌فروختند. حداقل ۲۰۰ میلیون دلار سالیانه باید از کشور ارز خارج می‌شد برای دستیابی به این محصول، ما امروز می‌توانیم سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها را در کشور تامین کنیم.

اسلامی در ادامه گفت: در بخش اقتصاد هسته‌ای الان ۱۲ رشته در دنیا فعال هستند.

وی در ادامه گفت: توسعه نیروگاه اتمی با سرمایه گذاری داخلی و خارجی مطرح شده و عمده فعالیت بر اساس منابع سازمان است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص رسیدن به ۲۰ درصد سبد برق کشور گفت: این موضوع در قانون پیش‌بینی شده و در لایحه ۱۴۰۲ هم تکرار شده مطالعاتی در این حوزه شکل گرفته است و شرکت‌هایی در استان‌های هرمزگان بوشهر خوزستان ایجاد کرده ایم و فعالیت را آغاز کرده‌اند و با توجه به برنامه ریزی‌ها طبق قانون مکلف شدن برق مورد نیاز خودشان را تامین کنند و سرمایه‌گذاری برای رسیدن به ۲۰ درصد سبد برق کشور هدف کلان سازمان انرژی اتمی است که سازماندهی و ایجاد شرکت‌ها و سایت‌ها و برنامه ریزی در این راستا شکل گرفته‌ است.

کد خبر: ۲۰۴٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha