۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲
کاهش ۶ درصدی آب مخازن سدهای کشور
سخنگوی صنعت آب اعلام کرد

کاهش ۶ درصدی آب مخازن سدهای کشور

سخنگوی صنعت آب گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد آب مخازن سدهای کشور معادل ۱۹.۹ میلیارد متر مکعب پر شده که نسبت به سال آبی گذشته ۶ درصد کاهش داشته است.

به گزارش بازار، فیروز قاسم زاده گفت: براساس ایستگاه‌های بارش سنجی وزارت نیرو، در کشور ۹۲ میلی متر بارندگی صورت گرفته که درمقایسه با بلند مدت ۱۶ درصد کاهش داشت.

وی ادامه داد: با توجه به تداوم خشکسالی در سال‌های گذشته، روان آب رودخانه‌ها کاهش پیدا کرده بطوریکه ورودی آب به مخازن سدها ۷.۴ درصد بود که ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

قاسم زاده بیان کرد: خروجی آب سدهای کشور ۶.۵ میلیارد متر مکعب بود که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش داشته و در حال حاضر ۴۰ درصد مخازن سدهای کشور معادل ۱۹.۹ میلیارد متر مکعب پر شده است که نسبت سال گذشته ۶ درصد کاهش داشته است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه با توجه به بارندگی‌های اخیر، همچنان نسبت به شاخص های نرمال فاصله زیادی داریم، ادامه داد: از نظر بارندگی استان‌های تهران، البرز، قم، آذربایجان شرقی و همدان وضعیت مناسبی ندارند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت ورودی آب برخی از سدهای کشور مناسب نیست گفت: وردی آب به سد کرخه مناسب نبوده و سد زاینده رود ۱۲ درصد پر شدگی دارد همچنین چاه نیمه‌ها در سیستان و بلوچستان ۹ درصد پر شدند، اما در مقابل برخی از سدها، چون حوزه ابریز کارون ۵۹ درصد پر شدگی داشته و سد کوثر کهکیلویه و بویر احمد نیز شرایط مطلوبی دارد.

وی بیان کرد: پیش بینی ما این است که در اواسط اردیبهشت وضعیت آب بیشتر بخش‌های کشور در شرایط نرمال است، اما زمانی که ذخایر ما خالی است ذخایر نرمال هم کمکی به ما نمی‌کند و در بهترین حالت روان آب به حالت نرمال است و منفی موجود را جبران نخواهد کرد و باید دربرخی بخش‌ها به سمت مدیریت مصرف برویم.
پرشدگی ۱۳ درصد آب سدهای استان تهران

وی تاکید کرد:بارندگی استان‌های تهران و البرز که از استان‌های پر جمعیت هستند بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته و سامانه‌های تامین آب شرب تهران ورودی مناسبی نداشتند و مخازن سدهای استان تنها ۱۳ درصد پر شدند و ۲۵ درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: اگر چه در ارتفاعات تهران، بارندگی‌ها به شکل برف بوده، اما آبی که به صورت برف در حوزه سد های استان تهران، ۱۵۰ میلیون متر مکعب است که بعد از ذوب شدن بخش در قالب تبخیر و بخشی در قالب نفوذ و تلفات در مسیر اتلاف می‌شود و در مجموع ورودی به مخازن کمتر است.

قاسم زاده گفت:بارش برف هم در حوزه‌ی آبریز سدهای تهران نشست نکرده است.

کد خبر: ۲۰۳٬۹۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha