۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
اسامی متخلفان بورسی منتشر می‌شود
رئیس سازمان بورس:

اسامی متخلفان بورسی منتشر می‌شود

رئیس سازمان بورس گفت: انتشار معاملات، شفافیت در آمار تخلفات بازار سرمایه از رویکردهای سازمان بورس است و طبق قانون تخلفات بازار سرمایه افشا و نوع تخلف با اسم در سایت سازمان بورس ثبت می‌شود.

به گزارش بازار، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره عرضه خودرو در بورس کالا و دلهره‌ای که در این بازار از جهت گران‌تر شدن خودرو شده، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا در مراحل اولیه خود قرار دارد. وقتی بخش اعظمی از کالای مدنظر عرضه نشده نمی‌توانیم بگوییم که عرضه در بورس باعث گرانی شده است.

عشقی افزود: وقتی کالایی وارد بورس می‌شود به تدریج عرضه‌ها افزایش پیدا می‌کنند و تعادل در بازار ایجاد می‌شود. عرضه خودرو در بورس تیرماه تصویب شد، ولی در دو ماه گذشته شتاب گرفت و قطعا مثل بقیه کالاها اگر عرضه‌ها ادامه پیدا کند باعث تعادل قیمتی بازار می‌شود. تا الان فقط نزدیک ۵۰ هزار خودرو در بورس کالا عرضه شده است، در حالی که امسال نزدیک یک میلیون خودرو تولید شده است.

رئیس سازمان بورس افزود: اگر می‌خواهیم مسیر را طی کنیم باید بخش عمده تولیدات را در بورس عرضه کنیم. مثل چند مرتبه‌ای که بسته‌های چند هزاری در بورس عرضه شد. در این شرایط خریدار تکلیفش را می‌داند و قیمت‌های مناسب کشف می‌شود. با رایزنی‌هایی که می‌کنیم خودروسازها آمادگی کامل را برای عرضه در بورس دارند.

وی با بیان اینکه وقتی که خودر در بورس عرضه می‌شود قیمت پایه دارد، گفت: قیمت کارخانه متناسب با تورم افزایش پیدا نکرده و برخی فکر می‌کنند اگر قیمت کارخانه را پایین نگه‌داریم، قیمت بازار کم می‌شود. این منجر به این شده قیمت کارخانه خودرویی ۵ هزار دلار باشد، ولی قیمت بیرون چند برابر است. همین باعث حجم میلیونی مردم به قرعه‌کشی‌ها برای خرید ۱۰ هزار دستگاه خودرو است.

عشقی گفت: ما به عنوان سازمان بورس وکیل هیچ شرکتی در عرضه خودرو نیستیم. در ابتدا ورود خودرو به بورس را نمی‌پذیرفتیم، ولی وقتی که دیدیم صنعت در حال نابودی است قبول کردیم. قطعا مشکل خودرو قیمت گذاری دستوری نیست.

این مقام ارشد بورسی درباره شرایط فروش سهام و اوراق بهادار گفت: یکی از مسئولیت‌های اصلی سازمان بورس ایجاد یک فضای شفاف و منسجم است. از سال گذشته که در بورس هستم روی شفافیت ناشران بورسی متمرکز شدیم. انتشار مزنه معاملات و شفافیت در آمار تخلفات بازار سرمایه نیز از دیگر محورهای رویکردی ماست.

وی عنوان کرد: قانونی در این خصوص در بند چ احکام داریم که می‌گوید تخلفات بازار سرمایه باید افشا بشود. بعد سال‌ها که این قانون انجام نمی‌شد دستورالعمل آن تهیه شد و اشخاصی که بعد از تاریخ تصویب تخلفی را انجام بدهند نوع تخلف با اسم در سایت سازمان بورس ثبت می‌شود. در بازار سرمایه ۸ هزار همت دارایی وجود دارد و این حساسیت مسئله را نشان می‌دهد.

عشقی با بیان اینکه زیرساخت‌های معاملات بازار را از طریق منسجم بودن آن دنبال کردیم، گفت: کسانی که معاملات انجام می‌دهند، فعالیتشان رصد آنلاین می‌شود. بحث کارایی به سمتی رفته که دامنه نوسانات را اصلاح کنیم. خوشبختانه در این حوزه نتایج خوبی داشتیم. البته از اقدامات جدی ما در دوره جدید انحصار زدایی از مجوزهای مالی است. مجوزهای سبب گردانی انباشته شده بود و این را از طریق سامانه مجوزها تسهیل کردیم. در کنار دادن مجوزهای جدید.

با نهادهای مالی که تخلف می‌کنند هم بنای تشدید برخوردها را داریم. اگر تخلفی بکنند حتی تا مرحله لغو مجوز هم پیش می‌رویم. کار دشواری است، ولی آن را پیش می‌بریم.

رئیس سازمان بورس با اشاره به دیگر اقدامات این نهاد در یک سال اخیر گفت: انواع صندوق‌های سرمایه گذاری را راه‌اندازی کرده‌ایم. به خاطر اینکه ذائقه مختلف را جواب بدهیم انواع صندوق‌هامثل اهرمی و غیر حضوری را ایجاد کردیم. صندوق تضمین اصل سرمایه، صندوقی است که در آن اصل پول افراد ضرر نمی‌کند و هرچه سود کنند به خودشان تعلق می‌گیرند. صندوق املاک و مستغلات نیز برای بانک‌ها و مجموعه‌های بزرگ راه‌اندازی شد. به این شکل که مردمی که پول خرد دارند می‌توانند واحدهای سرمایه گذاری صندوق را خریداری کنند. هرچقدر که این ملک عایدی داشته باشد بین دارندگان ملک تقسیم می‌شود.

وی همچنین گفت: طرح صندوق در صندوق را راه‌اندازی کردیم که صندوقی متشکل از صندوق‌های مختلف است. همچنین بحث اصلاح اساس‌نامه صندوق‌های داده یکم را ایجاد کردیم.

کد خبر: ۲۰۳٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha