۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۷
گلایه تولیدکنندگان از تعرفه خدمات سامانه معاملاتی| دولت موازی کاری می‌کند
بازار گزارش می دهد؛

گلایه تولیدکنندگان از تعرفه خدمات سامانه معاملاتی| دولت موازی کاری می‌کند

گرگان- سامانه ستکاوا که قراربود فرآیند تامین، تولید و توزیع کالا را کنترل کرده و مانع از احتکار و گران‌ فروشی شود بر اساس اظهارات بخش خصوصی، هزینه‌ای جدید روی دست تولیدکنندگان گذاشته است.

الهام رئوفی فر؛ بازار: یکی از اقدامات دولت در سال های اخیر برای مقابله با سوجویی و فساد، شفاف سازی فعالیت واحدهای تولیدی است که این مهم از طریق بارگذاری در سامانه انجام می شود. هرچند که در یک نگاه کلی اجرای این فرایند برای مقابله با فساد منطقی به نظر می رسد اما بخش خصوصی معتقد است تعدد این سامانه ها این روزها به مشکلی دست و پاگیر برای فعالیت آنها تبدیل شده است. به باور تولیدکنندگان، بسیاری از این سامانه ها حاصل موازی کاری فعالیت دستگاه‌های مختلف است.

با وجود دشواری فرایند ثبت اقدامات بخش خصوصی، اطلاعات در هر سامانه ای که از سوی دولت معرفی می شد انجام می گرفت، اما اقدام اخیر وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر راه اندازی سامانه ستکاوا و دریافت مبلغی به عنوان تعرفه خدمات از تولیدکنندگان طیور، منجر به نارضایتی سرمایه گذاران شده است. چراکه این نرم افزار که قرار بود با هدف تسهیل فرایند خرید و فروش، رعایت قیمت مصوب، افزایش کیفیت محصولات در کنار مدیریت یکپارچه زنجیره تامین تا مصرف کننده باشد اما این روزها برای تولیدکنندگان هزینه ساز شده است.

پرداخت هزینه برای خدمات

عضو انجمن تولیدکنندگان زنجیره گوشت مرغ کشور در این باره به خبرنگار بازار، می‌گوید: بر اساس آنچه به بخش خصوصی اعلام شده، تولیدکنندگان می بایست با ثبت اطلاعات در سامانه ستکاوا مبلغی هم بابت خدمات پرداخت کنند.

رضا مبصری تعرفه این خدمات را ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم مرغ می داند و می افزاید: با توجه به تولید انبوه بخش خصوصی، این تعرفه در سال رقمی معادل ۶۰۰ میلیارد تومان می شود.

او با بیان اینکه عطش بی نهایت دولت در کنترل تمام جزئیات بخش خصوصی حتی در موارد غیرمرتبط، باعث ایجاد سامانه های مختلف شده، ادامه می دهد: این روند نشانه عملکرد جزیره ای و موازی کاری دستگاه های مختلف است.

مبصری اضافه می کند: اگرچه سامانه ها برای شفافیت آماری، ضروری هستند اما در سامانه ای که باید آمار تولید در آن ارائه شود علتی برای دریافت هزینه نیست.

سامانه‌ها هزینه‌ای سربار هستند

مدیر شرکت سفید زربال هم ایجاد سامانه ستکاوا را فرایندی مناسب برای شفاف سازی توزیع مرغ می داند و به خبرنگار بازار می گوید: اما ستکاوا با سامانه ای که سازمان صمت در گذشته ایجاد کرده تفاوتی جز گستردگی ندارد.

ایوب اسدی معتقد است: اجبار فعالیت در سامانه، هزینه ای دیگر بر دوش تولیدکنندگان است که با توجه به افزایش هزینه واحدهای تولیدی که به صورت انبوه فعالیت می کنند، مقرون به صرفه نیست.

او با بیان اینکه عدم ثبت نام تولیدکنندگان در سامانه را منجر به تهدید برای عدم صدور مجوز می داند و می گوید: از طرفی سازمان دامپزشکی استان هم اجازه ادامه فعالیت را مشروط به ثبت نام در این سامانه می داند.

اسدی می افزاید: زمانی می توان از تولیدکنندگان خواست که هزینه خدمات سامانه را بپردازند که مرغ در بازار به قیمت واقعی به فروش برسد تا به اقتصاد واحدهای تولیدی ضرری وارد نشود.

با وجود گلایه تولیدکنندگان طیور برای پرداخت مبلغی به عنوان تعرفه خدمات به سامانه ستکاوا، مدیران جهاد کشاورزی گلستان معتقدند هنوز مبلغی مشخص برای خدمات این سامانه تعریف نشده و آنچه از سوی بخش خصوصی گفته می شود شیطنتی بیش نیست.

اجبار فعالیت در سامانه، هزینه‌ای دیگر بر دوش تولیدکنندگان است که با توجه به افزایش هزینه واحدهای تولیدی که به صورت انبوه فعالیت می‌کنند، مقرون به صرفه نیست

بخش خصوصی شیطنت کرد

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن تکذیب تعرفه استفاده از خدمات سامانه ستکاوا، می گوید: اعلام تعرفه ۲۰۰ تومانی به ازای هرکیلوگرم مرغ، شیطنت بخش خصوصی است.

حسین پهلوانان می افزاید: تولیدکنندگان باید در ازای خدمات این سامانه، مبلغی را بپردازند اما تاکنون تعرفه ای برای آن اعلام نشده است.

وی تعیین نرخ خدمات این سامانه را مشروط به تصویب در کارگروه استانی می داند و می افزاید: تعرفه خدمات این سامانه در آینده به بخش خصوصی اعلام خواهد شد و اظهارات بخش خصوصی مبنی بر دریافت تعرفه ۲۰۰ تومانی به ازای هر کیلوگرم مرغ، غیرواقع است.

از آنجاییکه در ابتدا این سامانه ها با هدف شفاف سازی پروسه تولید تا مصرف و جلوگیری از هر نوع سواستفاده طراحی شد، خبرنگار بازار برای اطلاع از نظر پلیس اقتصادی از چنین اقدامی با مدیر این بخش تماس گرفت.

موضوع پیگیری می‌شود

رئیس پلیس امنیت اقتصادی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: هر دستگاهی سامانه مختص به خودش را دارد اما برای بررسی این موضوع که در ازای ثبت اطلاعات مبلغی دریافت شود را باید پیگیری کنیم.

سرهنگ پهلوانی نسب با بیان اینکه این مساله باید در نشستی با مسئول اتحادیه تولیدکنندگان طیور استان بررسی شود، می افزاید: چرایی دریافت این تعرفه در جلسه ای با حضور دستگاه مربوطه و تولیدکنندگان باید بررسی شود.

به اعتقاد بسیاری از فعالان اقتصادی، از آنجاییکه دولت برای تعادل بخشی بازار تلاش به نظارت بیشتر آن دارد، بهتر است از منابع موجود برای کنترل شرایط استفاده کند چراکه دریافت هزینه نظارت دولت از بخش خصوصی، منطقی به نظر نمی رسد.

باتوجه به افزایش چند برابری هزینه‌های تولید در ابتدای امسال و کاهش خرید از سوی مصرف کننده به دلیل نبود نقدینگی، به نظر می‌رسد که دولت باید نقش حمایتی ایفا کرده و با تزریق سرمایه در قالب تسهیلات از بخش خصوصی حمایت کند نه اینکه به دریافت مبالغی باعث افزایش قیمت تمام شده، تولید شود.

کد خبر: ۲۰۳٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha