۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
نارضایتی مردم از کیفیت نان در ایلام
یادداشت؛

نارضایتی مردم از کیفیت نان در ایلام

ایلام-«کیفیت نان به رغم همه وعده های مسئولان در ایلام همچنان مطلوب نیست و مردم گلایه دارند» این جمله بخشی از یادداشت جبار صفربیگی فعال رسانه ای برای بازار است.

جبار صفربیگی؛ بازار: قوت غالب سفره ایلامی ها چندان لذیذ نیست و بیشتر مردم استان از کیفیت نانی که می‌خورند راضی نیستند؛ اما عامل این نامرغوبی نحوه آسیاب و گندم و آرد است یا نانوا و شیوه پخت؟

موضوع کیفت نان به عنوان یک ابر چالش همچنان زندگی مردم استان را تحت شعاع قرار داده و با وجود افزایش قیمت های سالانه، تغییری در این رویکرد دیده نمی شود.

از سویی نانوانی ها اعلام می کنند که کیفیت بد نان حاصل آردی است که تحویل می گیرند و کارشناسان حوزه غلات استان نیز گناه بی کیفیتی نان را در زنجیره تولید آن از ساخت خمیر تا دستگاه های تولید اتوماتیک پخت نان می اندازند و مردمی که هاج و واج نمی دانند مقصر کیست و این درد بی درمان کی باید التیام بخشد.

در کنار این موارد، مردم از ضعف نظارت بر نانوایی ها نیز گله مند بوده و می گویند چرا دستگاه حاکمیتی چندان نظارتی بر کارکرد نانواها ندارند و اگر هم هر از چندگاهی نانوایی ها مورد پایش و ارزیابی قرار می دهند، چندان راهگشا نبوده و همچنان سیاهه ای از تخلفات آنان بارز و آشکار است.

بررسی های نشان می دهدکه بیشتر مردم ایلام از پخت و مزه نانی که هر روز به سفره می‌برند راضی نیستند و می‌گویند گاهی بی نمک است، برخی لطافت لازم را ندارند و سخت هضم ستند و برخی زود خشک می‌شوند و دور ریز بسیاری دارند.

قصه نان بی کیفیت در شهر ایلام از موضوعاتی است که بارها به مسئولان مربوطه گوشزد کرده ایم،امیدواریم روزی نتیجه بخش باشد و نظارت طوری باشد که هیچ نانوایی به راحتی این نان ها را به مردم عرضه نکند

اما با این وصف و شرایط، مجبورند از همین نان تغذیه کنند چرا که این بی کیفیتی منحصر به دست پخت یک نانوا یا یک محله نیست بلکه تا حدودی یکنواخت در همه سطح شهر و استان شایع است.

نارضایتی مردم از کیفیت نان در ایلام

هنگامی که از شاطرهای نانوایی می‌پرسیم چه چیزی نان ایلام را از مرغوبیت انداخته توپ را به زمین کیفیت آرد می‌اندازند و می‌گویند کیفیت آرد در ایلام پایین‌تر از دیگر استان‌ها است و نحوه پخت را اصولی می‌دانند.

همچنین در مواردی کاهش خودسرانه وزن خمیر نان توسط عوامل نانوایی، عدم رعایت موارد بهداشتی و حتی ساعت کار بدون برنامه نانوایی ها در برخی محلات موجب نارضایتی مردم شده است.

استان ایلام دارای بیشترین سرانه مصرف نان در کشور است اما با این حال با کیفیت پایین پخت می‌شود و همین موضوع اعتراض مردم را در پی داشته و به جد خواستار برخورد قاطع و قانونی دستگاه‌های متولی برای رفع آن هستند

قصه نان بی کیفیت در شهر ایلام از موضوعاتی است که بارها به مسئولان مربوطه گوشزد کرده ایم،امیدواریم روزی نتیجه بخش باشد و نظارت طوری باشد که هیچ نانوایی به راحتی این نان ها را به مردم عرضه نکند.

کیفیت نان مصرفی همواره از موضوعات مهمی بوده است که برای مردم و مسئولان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است، چرا که نان قوتی است که تاثیر بسزایی بر سلامت مردم دارد و بی کیفیتی آن به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

در استان ایلام به دلیل مصرف زیاد نان این موضوع به صورت ویژه تر مورد رصد قرار گرفته است و با اقدامات قابل توجه مسئولان که اخیراً در موضوع کیفیت نان انجام داده اند امید می رود که این قوت غالب مردم به طور بهداشتی و به صورت با کیفیت عدم استفاده از افزودنی های غیرمجاز، به مردم ارائه شود.

استان ایلام دارای بیشترین سرانه مصرف نان در کشور است اما با این حال با کیفیت پایین پخت می‌شود و همین موضوع اعتراض مردم را در پی داشته و به جد خواستار برخورد قاطع و قانونی دستگاه‌های متولی برای رفع آن هستند.

در حال حاضر میانگین سرانه مصرف آرد کشور ۸.۲ کیلوگرم به صورت ماهیانه است که این عدد در استان ایلام بالغ بر ۱۱ کیلوگرم است. در سطح استان ایلام ۶۸۹ واحد نانوایی فعال وجود دارد که تاکنون ۵۱۲ واحد به کارت هوشمند مجهز شده اند.

کد خبر: ۲۰۳٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha