۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
نقش سنگ تراورتن ابیانه در اقتصاد روستای ابیانه

نقش سنگ تراورتن ابیانه در اقتصاد روستای ابیانه

ابیانه یکی از روستاهای دیدنی در اصفهان است که گردشگران داخلی و حتی خارجی زیادی را جذب می‌کند.

به گزارش بازار، ابیانه یکی از روستاهای دیدنی در اصفهان است که گردشگران داخلی و حتی خارجی زیادی را جذب می‌کند. مردم این روستا تاکنون لباس محلی بر تن دارند و لباس‌هایی با رنگ تیره و مشکی کمتر به چشم می‌خورد. روستای ابیانه شامل  سه محله اصلی هرده (پایین ده)، محله یوسمون و محله پل (بالا ده) است. در زبان محلی به روستای ابیانه، ویونا گفته می‌شود  که معنای آن بیدستان است.

قدمت این روستا هزار و پانصد ساله است و از مکان‌های تاریخی کشورمان محسوب می‌شود . بناهایی از دوران ساسانیان، سلجوقیان، صفویان و قاجاریه در این روستا وجود دارد. امروزه با افزایش گردشگران به روستای ابیانه سبب شده تا گردشگری کمک زیادی به افزایش درآمد مردم بکند.

نمای خارجی خانه‌ها در این روستا با خاک سرخ  پوشانده شده است. خاک رس در معدن نزدیک به روستای ابیانه قرار دارد. این خانه‌ها پنجره‌‏های چوبی ارسی دارد و در برخی آن‌ها ایوان‌ها و طارمی‌های چوبی مشاهده می‌شوند.

جاذبه‌های گردشگری روستای ابیانه

آتشکده هارپارک، مسجد جامع، غار پریان، مسجد یوسمون، مسجد پرزله، مسجد حاجتگاه، قبرستان قدیمی،  قلعه کوهاب، موزه مردم شناسی، زیارتگاه هینزا و هرده پال از آثار تاریخی و گرشگری این روستا هستند. مردم این روستا بخشی از درآمد خود را از راه گردشگری به دست می‌آورند.

وضع اقتصادی روستای ابیانه

مردم روستای ابیانه زندگی خود را به روش سنتی اداره می‌کنند. مردم این روستا بخشی از درآمد خود را به گیوه بافی، قالیبافی، کشاورزی، باغداری و دامداری اختصاص داده‌اند. هفت رشته قنات در روستای ابیانه وجود دارد که برای آبیاری مزارع و باغ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. محصولات آن شامل گندم، جو، سیب‏‌زمینی و انواع میوه نظیر سیب، آلو، گلابی، زردآلو، بادام و گردو است.

این روستا در هر چهار فصل گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در فصل پاییز و زمستان زیبایی روستای ابیانه دو چندان می‌شود . سطح معابر و خانه‌های سرخ‌رنگ با برف پوشانده شده و منظره زیبایی را خلق می‌کند. در فصل بهار نیز وجود شکوفه‌ها در کنار دیوارهای سرخ نمای دلنشینی را ایجاد می‌کند.

معدن سنگ تراورتن ابیانه

معدن سنگ تراورتن به علت قرار گرفتن در روستای ابیانه، نام ابیانه را به خود گرفته است که از دهه ۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده است. سنگی که از این معدن استخراج می‌شود  به رنگ کرم استخوانی است اما به دلیل شباهت آن به رنگ سفید، آن را با نام سنگ تراورتن سفید ابیانه می‌شناسند.

این سنگ شباهت زیادی با سنگ تراورتن آتشکوه و دره بخاری دارد اما میزان تخلخل در تراورتن ابیانه بیشتر است. سنگ‌های ابیانه نسبت به دیگر سنگ‌های تراورتن وزن کمی دارند و از مقاومت سایشی پایین‌تری برخودار هستند. فراوری این سنگ به صورت برش طولی، اسلب و تایل است. سنگ تایل از معروف‌ترین آنها است و در عرض ۴۰ سانتی‌متر تولید می‌شود . اغلب برش این سنگ در دو نوع بی موج و به صورت افقی صورت می‌گیرد. معمولا ضخامت این سنگ ۲ سانتی‌متر است ولی در ضخامت‌های بیشتری نیز وجود دارد که باعث می‌شود  قیمت آن افزایش یابد.

نقش سنگ تراورتن ابیانه در اقتصاد روستای ابیانه

کاربرد سنگ تراورتن ابیانه

از سنگ تراورتن ابیانه به دلیل رنگ روشنی که دارد در نمای اصلی و بیرونی نمای کلاسیک و مدرن استفاده می‌کنند. تراورن ابیانه جذب آب بالا و مقاومت فشاری پایینی دارد. وزن کم این سنگ سبب شده تا از محبوبیت زیادی برخودار است. از دیگر کاربردهای آن میتوان به سنگ فرش پیاده‌رو، نرده سنگی، قاب آسانسور، آب نمای سنگی، آلاچیق و نیمکت اشاره کرد.

انواع سنگ تراورتن ابیانه

  • سفید
  • کرم ‌روشن
  • دانه ‌برنجی
  • ابروبادی
  • موج‌دار و بی‌موج

این نوع سنگ تراورتن ابعاد مشخصی ندارد و بعد از فراوری ضخامت آن مشخص می‌شود . برای استفاده از سنگ تراورتن ابیانه برای نما، دیوار و کف پوش از نوع اسلب استفاده می‌کنند که دارای ابعاد زیادی است. ابعاد کوچکتر سنگ به عنوان راه پله، قاب آسانسور، کف آسانسور، سرویس‌های بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد.

مزایای استفاده از سنگ تراورتن ابیانه

تخلخل بالا، چسبندگی مناسب و قیمت مناسب نسبت به دیگر سنگ‌های تراورتن از ویژگی‌های این سنگ محسوب می‌شود . طرح ابروبادی این سنگ از مزایای سنگ ابیانه است. معایب این سنگ شامل استحکام پایین نسبت به دیگر سنگ‌های تراورتن، جذب آب بالا و  حفره‌های سنگ ابیانه اشاره کرد.

سنگ تراورتن ابیانه در سورت‌های ضعیف به رنگ کرم تیره و شکلاتی روشن است. خلل‌های موجود بر روی سطح سنگ و پشت آن سبب سبک شدن سنگ شده است. نصب درست سنگ ابیانه به افزایش مقاومت سنگ کمک زیادی می‌کند.

نگهداری صحیح از سنگ موجب می‌شود  در طولانی مدت و بدون هیچ آسیبی مورد استفاده قرار بگیرد. سورت سنگ تراورتن ابیانه در سه نوع سوپر، ممتاز و درجه ۱ وجود دارد. با قرار گرفتن این سنگ در معرض نور خورشید روشن‌تر می‌شود .

عوامل تاثیر گذار در قیمت سنگ تراورتن ابیانه

رنگ سنگ اهمیت زیادی در قیمت سنگ تراورتن دارد. هرچقدر رنگ سنگ سفیدتر و روشن‌تر باشد قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. با افزایش ضخامت قیمت سنگ تراورتن ابیانه نیز افزایش می‌یابد.

زمانی که سنگ تراورتن ابیانه از سطحی صاف و صیقلی برخودار باشد، قیمت آن بیشتر خواهد شد. کیفیت فراوری سنگ نیز در تعیین قیمت سنگ تاثیرگذار است. زیرا فراوری سنگ موجب ماندگاری آن و افزایش کیفیت سنگ شده و همچنین سنگ را در برابر شرایط جوی مقاوم می‌کند.

طول و بلندی سنگ در تعیین قیمت سنگ تاثیر زیادی دارد. از سنگی که طول زیادی داشته باشد به عنوان نمای ساختمان استفاده می‌کنند. زیرا باعث یکدستی ساختمان شده و به آن زیبایی میبخشد. موج و هاله‌های موجود در این سنگ یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در تعیین قیمت سنگ هستند. به این صورت که هرچه موج‌ و هاله کمتر باشد، قیمت سنگ افزایش پیدا می‌کند.

آخرین عامل تاثیر گذار، یک سورت بودن و نداشتن بازی رنگ است. این عامل باعث بالا رفتن ارزش سنگ شده که در نتیجه قیمت سنگ افزایش می‌یابد.

نکاتی که هنگام خرید سنگ باید به آن توجه داشته باشید

هنگام خرید سنگ تراورتن ابیانه به کیفیت برش، لب‌پر نبودن سنگ، همگونی پلاک‌ها در هنگام بارگیری یا تخلیه توجه کنید. کیفیت اپوکسی و کوره‌ای نبودن سنگ از دیگر نکاتی است که هنگام خریدن این سنگ باید به آن توجه داشته باشید. با کشیدن جسم سختی بر روی سنگ باعث ایجاد خراشیدگی می‌شود . بنابراین با توجه به مکان مورد نظر، سنگ مناسب را تهیه کنید.

کد خبر: ۲۰۲٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha