۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
رونمایی یک گزارش از سیاستمداران دیزلی!
در ایران‌خودرو و سایپادیزل چه خبر است؟

رونمایی یک گزارش از سیاستمداران دیزلی!

مجلس دهم در آخرین روزهای کاری خود فرصتی فراهم کرد تا گزارش تحقیق و تفحص صنعت خودرو در آن خوانده شود. گزارشی که از روابط پنهانی و رانتی به وجود آمده در شرکت‌های ایران‌خودرو دیزل و سایپادیزل پرده برمی‌دارد.

بازار؛ گروه صنعت: مجلس دهم در آخرین روزهای کاری خود فرصتی فراهم کرد تا گزارش تحقیق و تفحص صنعت خودرو در آن خوانده شود گزارشی که از روابط پنهانی و رانتی به وجود آمده در شرکت‌های ایران‌خودرو دیزل و سایپادیزل پرده برمی‌دارد.

این گزارش که به علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی در حوزه‌های کیفیت، قیمت، محیط‌زیست، طراحی و تکنولوژی، فروش و خدمات پس از فروش پرداخته در بخش مربوط به دیزلی‌ها با عنوان «بررسی صنعت دیزل» حکایت تلخی از ایجاد محفلی برای افراد رانده شده از بخش‌های دیگر سیاسی و اقتصادی روایت می‌کند به ‌طوریکه بررسی افراد حاضر در هیأت مدیره‌های دو شرکت ایران‌خودرو دیزل و سایپادیزل و زیرمجموعه‌های آنها گویای حضور افرادی است که بی سر و صدا در آنجا امورات می‌گذرانند و بدون کمترین تخصص و کارآیی فنی، حقوق و مزایا دریافت می‌کنند و از آنجا این دو شرکت به‌ طور معمول از تیررس نگاه و بررسی دور هستند، کسی از اتفاقات و رویدادهای درست و نادرست آنها آگاه نمی‌شود در نتیجه ایشان هیچگاه به شخص، نهاد یا دستگاهی پاسخگو نیستند و البته با تغییر دولت‌ها، مدیران کنونی صندلی خود را به مدیران بعدی می‌دهند و در انتظار می‌مانند تا دولت موافق با ایشان بر سرکار آید تا دوباره صندلی‌هایشان را پس بگیرند.

در گزارش تحقیق و تفحص صنعت خودرو از دیزلی ‌ها آمده است «اگرچه سیاست‌های اتخاذی و رویکرد مردم و فعالان اقتصادی به استفاده از دیگر زیرساخت‌های حمل و نقل، تقاضای خودروهای تجاری را کاهش داده، ولی مشکل عمده در این حوزه به‌ خصوص در ایران خودرو دیزل و سایپادیزل، عدم توجه به مقیاس اقتصادی و تغییر تعرفه‌ها و همچنین عدم توجه ناظران به این شرکت‌ها است»

در ادامه این گزارش آمده است« ایران‌خودرو دیزل و سایپادیزل تبدیل به یک حیات خلوت برای رانت‌ جویی افراد سیاسی و رانده شده از دیگر بخش‌ها شده و این امر لطمات جبران‌ ناپذیری را به شرکت‌ها وارد کرده و هزینه‌های فراوانی را بر دو گروه خودروساز تحمیل کرده است. به‌عنوان نمونه عدم بازگشت فروش‌های صادراتی خودروهای دیزل به موریتانی به مبلغ ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار یورو، شناسایی سود از طریق فروش شرکت‌های زیرمجموعه در قالب معاملات درون‌ گروهی و عقد قراردادهای بازرسی صوری به ‌منظور سودده نشان ‌دادن شرکت اصلی و برخی شرکت‌های تابعه ازجمله فسادهای کشف شده این دو شرکت پس از تحقیق و تفحص انجام شده است».

عدم بازگشت فروش‌های صادراتی خودروهای دیزل به موریتانی به مبلغ ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار یورو، شناسایی سود از طریق فروش شرکت‌های زیرمجموعه در قالب معاملات درون‌ گروهی و عقد قراردادهای بازرسی صوری به ‌منظور سودده نشان ‌دادن شرکت اصلی و برخی شرکت‌های تابعه ازجمله فسادهای کشف شده این دو شرکت پس از تحقیق و تفحص انجام شده است

این گزارش در ادامه به فسادهای روی داده در دیزلی‌ ها پرداخته و نوشته است: «رانت اطلاعاتی معدودی از نمایندگان فروش ایران‌خودرو دیزل در دوره زمانی قبل از صدور بخشنامه‌های افزایش قیمت که نسبت به عقد قرارداد حجمی از محصولات مورد نظر می‌کردند از این دست از فسادها و بی‌تدبیری‌های موجود در این حوزه است».

۷۰۰ میلیارد برای بقای ایران‌خودرو دیزل
در بخش دیگری از گزارش تحقیق و تفحص که به مشکل کسری سرمایه در گردش و اثرات تبعی آن پرداخته، آمده است«مشکل کسری نقدینگی و سرمایه در گردش خودروسازان، ریشه در تقسیم DPS نامتعارف بین سهامدارانی مانند صندوق‌های بازنشستگی دارد که گاهی تا بیش از ۸۰ درصد سود کسب‌شده را بین سهامداران توزیع می‌کردند. همچنین بدهی‌های احتمالی ساپکو بابت تضامین سنوات گذشته حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان است که با توجه به بحران در قطعه‌سازان، یک زنگ خطر جدی برای ایران‌خودرو است. علاوه‌ بر این، اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان به‌ عنوان کمک برای بقای ایران‌خودرو دیزل که نیمی از این مبلغ در ۲ سال گذشته بوده نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۲۰٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha