۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
حدود ۷ هزار معدن فعال داریم
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان:

حدود ۷ هزار معدن فعال داریم

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: ۱۲ هزار پروانه بهره برداری در حوزه اکتشاف معادن سراسر کشور صادر شده که از این تعداد حدود ۷ هزار معدن فعال است.

به گزارش بازار، ایرج رخصتی در نخستین گردهمایی بین المللی تحول، تعالی و توسعه زنجیره ارزش فولاد و معدن با رویکرد تولید ارزش‌آفرین با بکارگیری فناوری‌های نوین نسل چهارم صنعت افزود: مسیر تحول و تعالی در صنعت فولاد از شناخت دقیق مشکلات حوزه صنعت و معدن و حل این مشکلات می‌گذرد که در واقع باید این مشکلات به درستی احصاء و رفع شود تا با تحول به وجود آمده شاهد تعالی باشیم.

وی با بیان اینکه حوزه مواد اولیه در صنعت فولاد کشور بسیار تأثیرگذار است گفت: شاه بیت این مواد اولیه سنگ آهن است.

ایرج رخصتی در نخستین گردهمایی بین المللی تحول، تعالی و توسعه زنجیره ارزش فولاد و معدن "با رویکرد تولید ارزش‌آفرین با بکارگیری فناوری‌های نوین نسل چهارم صنعت" افزود: مسیر تحول و تعالی در صنعت فولاد از شناخت دقیق مشکلات حوزه صنعت و معدن و حل این مشکلات می‌گذرد که در واقع باید این مشکلات به درستی احصاء و رفع شود تا با تحول به وجود آمده شاهد تعالی باشیم.

وی با بیان اینکه حوزه مواد اولیه در صنعت فولاد کشور بسیار تأثیرگذار است گفت: شاه بیت این مواد اولیه سنگ آهن است. رخصتی به حوزه اکتشافات معدن اشاره کرد و افزود: ۱۲ هزار مجوز (پروانه بهره برداری) در زمینه اکتشاف معادن در سراسر کشور صادر شده که از این تعداد مجوز صادر شده حدود ۷ هزار معدن فعال است که در مجموع ۵ درصد مساحت کشور را پوشش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن گفت: متوسط عمق اکتشاف در کشورهای پیشرفته تا ۲۵۰ متر و برای کشورهای دنیا تا ۸۰ متر است، اما در کشور ما این عمق متوسط کمتر از ۱۰ متر است.

وی افزود: همچنین مدت راه‌اندازی و رسیدن به معدن در کشور ما حدود ۷ سال است، یعنی ۷ سال طول می‌کشد تا درنهایت یک معدن به محصول برسد.

رخصتی گفت: ضمن اینکه اهلیت در واگذاری معادن نیز مهم است و ما نگرانی‌های دراین خصوص بویژه در بحث زغال سنگ داریم که یا اهلیت تعریف نشده یا اینکه محقق نشده است.

وی در ادامه به مشکلات زیرساخت‌ها و حمل و نقل اشاره کرد و افزود: پهنه‌های سواحل دریایی بسیاری در کشور وجود دارد، اما ظرفیت‌های مورد نیاز برای استفاده از کشتی‌های پانوماکس و اندی‌ماکس وجود ندارد. به این معنا که تأسیسات و تجهیزات در کشور ما نیاز به تحول و اصلاح دارد. این درحالی است که در دنیا کشتی‌های ۴۰۰ هزارتنی درحال فعالیت هستند که به خاطر سرشکن شدن هزینه‌ها، کرایه حمل و نقل به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. مدیرعامل شرکت ذوب آهن به مشکلات حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: ظرفیت خوبی در کشور در زمینه حمل و نقل ریلی وجود دارد، هرچند که ایراداتی نیز دارد، استان یزد و بندرعباس امروز به هاب ریلی صنعت کشور تبدیل شده و از ظرفیت‌های خوبی نیز برخوردار هستند.

وی افزود: کشور ما از تولیدکنندگان ریل است که ازنظر استاندارد و کیفیت از خیلی‌ها برتر است که با ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این حوزه باید به سمت زیرساخت‌های ریلی برویم که درمجموع به دلایل مختلف نظیر پدافند غیرعامل، سهولت حمل و نقل و کاهش هزینه جابجایی، از این صنعت بزرگ کشور باید در سال‌های آینده پیشرفت‌های زیادی را شاهد باشیم.

رخصتی گفت: ۷۵ درصد ظرفیت تولید فولاد در دنیا کوره بلند است و این در کشور ما دقیقاً برعکس است بیشتر پروانه‌هایی که صادر می‌کنیم برای کوره قوسی است که مزیت انرژی باعث شده تا صنعت کشور به سمت کوره قوس برود. البته کوره بلند نیز فولاد خوب و تمیزی را تولید می‌کند و به همین خاطر باید درباره کوره بلند اطلاعات کافی داشته باشند.

کد خبر: ۲۰۲٬۴۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha