۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
سهمیه گازوئیل گلخانه ها کفاف تولید را نمی دهد
یک کشاورز گلستانی:

سهمیه گازوئیل گلخانه ها کفاف تولید را نمی دهد

گرگان_ کیانی، کشاورز گلستانی گفت: سهمیه سوخت گازوئیل برای گلخانه ها کفاف مراحل تولید را نمی دهد و از طرفی به دلیل نرخ بالای آن از نظر اقتصادی هم برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست.

مهدی کیانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: پرورش گل و گیاه نقش بسزایی در تولید، اشتغال و ثروت ملی دارد، اما تولید کنندگان این حوزه و گلخانه‌داران با چالش‌های زیادی روبه رو هستند.

این کشاورز گلستانی افزود: گلخانه داران با مشکلاتی از جمله بازار فروش و نوسان قیمت روبرو هستند.

کیانی یادآورشد: تولید گل و گیاه زینتی، صنعتی سودآور و اشتغالزا محسوب می شود البته مشروط بر آنکه حضور دلالان را در این زمینه کم رنگ شود.

وی با بیان اینکه در فضای گلخانه می توان شرایط رشد گیاه را کنترل کرد، افزود: در فضای گلخانه می توان راندمان تولید را افزایش داد هم چنین میزان آب کمتری مصرف کرد.

کیانی خاطرنشان کرد: با توجه به کم آبی و کاهش نزولات آسمانی تولید محصولات کشاورزی و پرورش گل و گیاه را باید به فضای گلخانه وارد کرد.

این تولیدکننده گل و گیاه تاکید کرد: بیشتر اوقات قیمت گل و گیاه از طریق واسطه ها، بدون در نظر گرفتن هزینه‌های تمام شده تولید و مرغوبیت محصول تعیین می‌شود که این امر موجب زیان به تولیدکننده است.

وی با اشاره به اینکه باید زیرساخت لازم برای صادرات محصولات فراهم شود، عنوان کرد: با صادرات گل و گیاه می توان موجب رونق اقتصادی استان شد که با توجه به کیفیت محصولات جایگاه مناسبی در بازار های بین المللی پیدا خواهیم کرد.

این کشاورز گلستانی با بیان اینکه فقدان نقدینگی یکی از چالش های تولیدکننده است، اضافه کرد: تولیدکنندگان نیازمند حمایت بیشتر از سوی دولت هستند، بر این اساس ارائه تسهیلات کم بهره و درازمدت شرایط مالی مناسبی برای آنها ایجاد خواهد کرد.

کیانی با بیان اینکه کاهش شدید دما در گلخانه می‌تواند باعث نابودی کامل محصولات گلخانه‌ ای شود، گفت: برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات، گلخانه را به سوخت جایگزین مجهز کردیم هرچند که سهمیه سوخت گازوئیل کفاف نیاز گلخانه را نمی دهد و به دلیل بالا بودن نرخ از نظر اقتصادی برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست.

این تولیدکننده گل و گیاه در خاتمه افزود: با توجه به نیاز روبه رشد بازار، از نظر تولید گل و گیاهان زینتی، سبزی ها و صیفی جات خارج از فصل، تولید گلخانه ای به عنوان یک صنعت سود آور محسوب می شود که رفع موانع آن بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر: ۲۰۲٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha