۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
بازار آهن روی موج هیجان

بازار آهن روی موج هیجان

روند صعودی قیمت آهن آلات روز گذشته نیز تداوم و استمرار داشت.

به گزراش بازار به نقل از آهن پرایس، روند صعودی قیمت آهن آلات روز گذشته نیز تداوم و استمرار داشت و همچنان افزایش ۵۰۰ الی ۸۰۰ تومانی در کلیه زیرمجموعه‌های بازار هم مشهود بود اگرچه در این میان چند کارخانه هم ثبات جزئی داشتند.

بازار ارز روز گذشته نیز بر مدار افزایش قرار داشت و همچنان رو به بالا بود. در ابتدای روز قیمت دلار در کانال ۴۴ هزار تومان گزارش شد اما تا پایان روز وارد کانال قیمتی ۴۵ هزار تومان شد و حتی به نیمه‌های این کانال نیز رسید اما در پایان روز هر دلار در بازار آزاد حدود ۴۵ هزار و ۶۰ تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن
بازار میلگرد روز گذشته نیز همچنان در اغلب مبادی روند افزایشی داشت و قیمت هر کیلو میلگرد آجدار بین ۱۰۰ الی ۷۰۰ تومان افزایش قیمت داشت. کف قیمت میلگرد آجدار استاندارد حدود ۲۰ هزار تومان گزارش شد و سقف نرخ این محصول هم بیش از ۲۱ هزار تومان برآورد شد.

قیمت روز ناودانی ایرانی، اروپایی و قیمت نبشی نیز حدد ۵۰۰ الی ۷۰۰ تومان با افزایش قابل توجهی همراه بود اما چند کارخانه هم بدون تغییر بودند. قیمت ناودانی ناب تبریز کیلویی ۲۳ هزار تومان اعلام شد و نبشی ناب تبریز عمدتا ۲۲ هزار و ۱۰۰ تومان الی ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان برآورد شد. همچنین قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی به ویژه شاخه‌های پرمصرف با افزیش ۵۰ الی ۱۵۰ هزار تومان اعلام شد.

قیمت انواع ورق سرد و گرم نیز عمدتا افزایشی بود به این صورت که افزایش قیمت روز ورق سیاه در غالب کارخانه‌ها بین ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان اعلام شد. همچنین قیمت ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه هم بین ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان افزایش داشت.

بازار پروفیل همچنان آشفته بود و و افزایش چشمگیری در این بازار مشاهده شد به طوری که قیمت قوطی پروفیل بین ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان رشد داشت، قیمت پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر فولاد مبارکه حدود ۳۲ هزار تومان اعلام شد؛ همچنین قیمت لوله مبلی، گازی و سایر لوله‌ها نیز در اکثر کارخانه‌ها بین ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

برخلاف انتظارها و سیاست‌های رئیس کل بانک مرکزی بازار ارز مجددا روند جهشی یافت و سقف مقاومت را شکست، روز گذشته شنیده شد که برای کنترل نرخ دلار بنا شده سقف خرید ۲ هزار یورو برای هر کد ملی به ۵ هزار یورو افزایش بیابد تا عطش خرید دلار فروکش کند. امکان فروش آن برای صرافی‌های دارای مجوز معتبر از بانک مرکزی، از محل منابع خریداری شده مجاز است. همچنین طبق اخبار منتشر شده گویا شرایط خرید و فروش ارز صادراتی تغییر کرده و خرید ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ها امکان‌پذیر نیست.

ظاهرا این تصمیم در جهت کنترل بازار ارز توسط بانک مرکزی برای کنترل قیمت خریدوفروش دلار اتخاذ شده است. در واقع قرار است ورود ارز به صورت اسکناس به این بازار را که یک سوی آن به بازار آشفته و پرتلاطم آزاد متصل است را محدود کرده و سعی دارد کنترل بازار را مانند بازار حواله در اختیار بگیرد.

با این وجود احتمالا بازار ارز کمی در مسیر اصلاح قرار گیرد و بازار آهن نیز ممکن است در فاز ثبات قرار بگیرد و برای جبران عقب‌ماندگی سمت تقاضا از نوسانات افزایشی، تخفیفات جزئی نیز در برخی مبادی اعمال شود.

اما خبر دیگری که ممکن است باز هم به بروز نوسانات هیجانی در بازارها منجر شود قطعنامه قراردادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی توسط شورای وزرای خارجه اتحادیه و تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران است که امروز درباره هر دو تصمیم‌گیری می‌شود. با این حال باید منتظر نتایج این تصمیمات و بروز اثرات آن در بازار آهن و سایر بازارها باشیم.

گزارش‌ها از بورس کالای امروز حاکی است که حدود ۱۲۳ هزار و ۳۲۵ تن شمش بلوم و تختال C عرضه می‌شود. نرخ شمش بلوم حدود ۱۵ هزار و ۸۳۳ تومان در نظر گرفته شده و ۹۳ هزار و ۳۲۵ تن حجم عرضه این محصول است. همچنین حجم عرضه تختال نیز ۳۰ هزار تن اعلام شده که نرخ پایه آن ۱۶ هزار و ۷۳۰ تومان برآورد شد.

کد خبر: ۲۰۱٬۸۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha