۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
لزوم استفاده از فناوری‌های دیجیتالی در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأکید کرد

لزوم استفاده از فناوری‌های دیجیتالی در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی ایران باید در مسیر توسعه پایدار و متوازن بر استفاده از قابلیت‌های فناوری‌های دیجیتال توجه و تأکید داشته باشد.

به گزارش بازار به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مرتضی شاهمیرزایی روز یکشنبه (دوم بهمن‌ماه) در همایش سراسری تحول دیجیتال و اقتصاد دانش‌بنیان که با هدف حمایت و توانمندسازی راهکارهای نوآورانه فعالان و متخصصان صنعت برگزار شد، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی ایران با توجه به وجود ذخایر گسترده نفت و گاز در کشور در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه استفاده از محصولات متنوع پتروشیمیایی در جهان در حال رشد است و بر اساس آمارها هر ۲۰ سال تقاضا ۲ برابر می‌شود که این موضوع بر اقتصاد و صنعت تأثیرگذار است، افزود: باید در کشورمان با استفاده از ظرفیت‌های موجود و بهره‌گیری از دانش و فناوری‌های نوین شکوفایی این صنعت ارزشمند را رقم بزنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران اکنون حدود ۹۰ میلیون تن است که تا پایان برنامه هشتم توسعه این رقم به حدود ۲۰۰ میلیون تن خواهد رسید و سبد محصولات پتروشیمی ایران متنوع‌تر خواهد شد.

شاهمیرزایی تصریح کرد: همکاری صنعت پتروشیمی با مراکز دانشگاهی، پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند به تحول در این صنعت ارزش‌آفرین منجر شود و خوشبختانه شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در زمینه داخلی‌سازی دانش فنی و کاتالیست‌ها دستاوردهای مطلوبی را ثبت کرده است، به‌طوری که تا پایان فعالیت دولت سیزدهم تمامی کاتالیست‌های مورد استفاده در صنعت پتروشیمی ایران بومی‌سازی خواهد شد.

وی ادامه داد: باید با تکیه بر توان داخلی، کاهش واردات محصولات پتروشیمی را تحقق بخشیم و از واردات مواد اولیه از خارج از کشور بی‌نیاز شویم و از سوی دیگر با توجه به توانمندی سازندگان ایرانی کالاها و تجهیزات می‌توان نیاز طرح‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی را از داخل کشور تأمین کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به نقش مهم و تأثیرگذار همکاری صنعت و فناوری اشاره کرد و گفت: باید برای توسعه از فناوری‌های مختلف بهره برد و در صنعت پتروشیمی نیز با توجه به قابلیت‌های این صنعت پیشرو می‌توان از فناوری‌های دیجیتال بهره برد.

شاهمیرزایی اظهار کرد: سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه صنعت پتروشیمی بر اساس راهبرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام می‌شود و از تمامی هلدینگ‌ها، سرمایه‌گذاران، صندوق‌های بازنشستگی و فعالان این صنعت پیشرو و ارزش‌آفرین می‌خواهیم به سرمایه‌گذاری در این صنعت با هدف تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات نهایی بپردازند.

وی افزود: حدود ۱۰۰ طرح پتروشیمی در کشور در دست احداث است، بنابراین باید ذخایر نفت و گاز کشور برای تکمیل زنجیره ارزش محصولاتی مانند متانول به‌کار رود و به کاهش خام‌فروشی و ساخت محصولات نهایی با ارزش افزوده بیشتری منجر شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه توسعه در قطب‌های جدید پتروشیمی منجر به تحول در صنعت پتروشیمی ایران می‌شود، گفت: قطب‌های مکران، انرژی‌بر پارسیان، فاز دوم ماهشهر و جاسک به‌عنوان قطب‌های نو صنعت ارزش‌آفرین پتروشیمی با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده به تولید محصولات مهم و راهبردی پتروشیمی خواهند پرداخت که افزون‌ بر تأمین نیاز داخلی، در افزایش صادرات نیز نقش‌آفرین خواهند بود.

کد خبر: ۲۰۱٬۸۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha