اکتشاف و استخراج معادن بدون توجه به توسعه مناطق اشتباه است
رئیس اتاق کرمان:

اکتشاف و استخراج معادن بدون توجه به توسعه مناطق اشتباه است

رئیس اتاق کرمان می‌گوید: اگر قرار باشد معادن جنوب کرمان نیز مانند معادن شمال این استان، نقشی در توسعه مناطق نداشته باشند، بهتر است اشتباهات گذشته تکرار نشود و این معادن زیر زمین باقی بمانند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، سیدمهدی طبیب زاده رئیس اتاق کرمان با تأکید بر اینکه وجود زیرساخت‌هایی مانند برق، آب و جاده مهم‌ترین پیش‌نیاز توسعه معادن جنوب کرمان است، گفت: اگر قرار باشد معادن جنوب کرمان نیز همچون شمال استان، نقشی در توسعه نداشته باشند، زیر زمین و بدون اکتشاف بمانند، بهتر است. باید از اشتباهات صورت گرفته در معادن شمال استان درس گرفت و آنها را در معادن جنوب استان انجام نداد.

طبیب زاده در هشتاد و یکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی مسائل و مشکلات معادن جنوب این استان، افزود: اتاق کرمان آماده است تا برای رقم زدن فصل نوینی از معادن جنوب استان نقشه راهی تدوین و به انجام فعالیت‌ها کمک کند.

طبیب زاده، تصریح کرد: باید در بخش معادن جنوب پس از احداث و تکمیل زیرساخت‌ها؛ اکتشاف، بهره‌برداری، صنایع تبدیلی و ارزش‌افزوده را در منطقه ایجاد کرد تا با کمک مسئولان فرایند توسعه معادن در جنوب کرمان کامل شود.

رئیس اتاق کرمان با تأکید بر اینکه در معادن جنوب حداقل زیرساخت‌ها وجود ندارد، گفت: شرکت ایمیدرو از سال ۹۷ قرار است خط برق در ساردوئیه جیرفت احداث کند اما به‌عنوان ثروتمندترین سازمان کشور از ایجاد ۷۰ کیلومتر خط انتقال برق برای ساردوئیه بازمانده است.

وی ادامه داد: در معادن جنوب استان علاوه بر زیرساخت‌ها، همکاری دستگاه‌ها و قوانین معادن نیز با مسائلی روبرو هستیم که خوشبختانه حمایت دستگاه قضا را برای رفع این مسائل داریم.

طبیب زاده، با اشاره به اینکه اغلب اقتصاد جنوب استان بر پایه کشاورزی است، خاطرنشان کرد: اقتصاد کشاورزی در جنوب استان ضمن کاهش آب‌های سطحی و زیرزمینی، نتوانسته توسعه محسوسی در جنوب استان کرمان به وجود آورد و برای توسعه منطقه امیدی به کشاورزی نیست.

وی افزود: علاوه بر جایگزینی معادن به‌جای کشاورزی، بایستی در حوزه بهره‌وری و کشت جایگزین در جنوب استان کرمان کار شود زیرا روند فعلی توسعه این منطقه را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

صدور پروانه اکتشاف برای ۱۰ پهنه معدنی جنوب کرمان
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان در ادامه این نشست گفت: دو ظرفیت مهم جنوب استان کشاورزی و معدن است که در کشاورزی سالانه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول تولید می‌شود و باید صنایع فرآوری کشاورزی توسعه یابد.

مسلم مروجی‌فرد افزود: ۳۰ درصد مجوزهای صنایع جنوب برای کشاورزی و ۱۵ درصد برای خدمات حوزه کشاورزی صادر شده است.

وی ضمن انتقاد از عدم پرداخت تسهیلات بانک‌ها در این حوزه بیان کرد: نبود زیرساخت‌ها، عدم همکاری مناسب دستگاه‌ها به دلیل بروکراسی‌های اداری و قوانین دست و پاگیر در معادن جنوب کرمان از مهم‌ترین مشکلات این حوزه است.

وی افزود: ۲۰ نوع ماده معدنی ازجمله تیتانیوم، مس، کرومیت، آهن، سنگ چینی، منگنز، آهک و طلا در جنوب استان کرمان شناسایی شده‌اند که در این راستا ۱۴ پهنه مشخص شده، برای ۱۰ پهنه به نتیجه رسیده و پروانه اکتشاف صادر شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان بیان کرد: ۳۱۴ پرونده اکتشاف، ۹۸ گواهی کشف و ۱۱۰ پروانه بهره‌برداری معدن در جنوب استان کرمان وجود دارد و ۵۵ مجوز صنایع معدنی صادر شده است.

مروجی‌فرد تصریح کرد: اکثر معادن جنوب کرمان تا چند سال قبل درگیر معارض محلی بودند اما در حال حاضر به دلیل اشتغال‌زایی صورت گرفته در معادن، کمتر از ۱۰ درصد معادن درگیر معارضان محلی هستند و تا پایان سال یک هزار شغل جدید نیز ایجاد می‌شود.

ایمیدرو در حق استان کرمان ظلم می‌کند

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نیز در ادامه این نشست گفت: ایمیدرو به حق استان کرمان ظلم می‌کند که باید برخورد جدی با این سازمان صورت گیرد زیرا نقدینگی را از استان خارج و کاری انجام نمی‌دهد.

محمدمهدی زاهدی، از رسانه‌ها درخواست کرد کم‌کاری ایمیدرو را برای توجه بیشتر وزیر صنعت و معدن اطلاع‌رسانی کنند و ادامه داد: اگر ایمیدرو این وضعیت بی‌توجهی به استان را ادامه دهد، به‌اجبار نگاه دیگری به وزیر خواهیم داشت.

وی همچنین بیان کرد: اگر شرکت‌های مربوط به ارزیابی‌ها و بررسی‌های محیط‌زیستی توسعه یابد با تخصص بیشتر و در زمان کمتر به پروژه‌ها رسیدگی خواهد شد.

سازمان‌های ایمیدرو و زمین‌شناسی محدوده‌های معدنی را بلوکه نگه داشته‌اند

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: شرکت ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی باید اطلاعات‌پایه و تخصصی تولید کند و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهند؛ اما متأسفانه تبدیل به سازمان‌هایی شده‌اند که محدوده‌های معدنی را به‌عنوان بلوکه در اختیار خود قرار داده‌اند.

محمدرضا پورابراهیمی، با تأکید بر اینکه اطلاعات اولیه و پایه معادن در همه دنیا توسط دولت تعیین می‌شود، افزود: عمده عملیات اکتشافی مانند اکتشافات ژئوفیزیک هوایی و ژئوشیمیایی باید توسط این دو سازمان انجام می‌شده و در حال حاضر این پرسش مطرح است که این اطلاعات اکتشافی برای جنوب کرمان کجاست؟

وی ادامه داد: تحولات در جنوب با تغییر در نقشه راه این دو سازمان رقم می‌خورد که اگر اطلاعات لازم را عرضه کنند، حتماً بخش خصوصی زیرساخت‌ها را تأمین می‌کند.

پورابراهیمی افزود: همچنین اصلاحات قانون معادن و عدم اجرای تبصره ۲ و ۳ ماده ۲۰ این قانون می‌تواند به ایجاد تحولات در معدن جنوب کمک کند.

از ظرفیت قوانین فعلی باید استفاده کرد
در پایان این نشست استاندار کرمان گفت: با پیگیری پروژه‌های انتقال آب به استان و راه‌اندازی بازار آب، بخشی از مسائل تأمین آب صنایع به‌ویژه صنایع معدنی استان حل خواهد شد.

محمدمهدی فداکار، ضمن قدردانی از هماهنگی مدیریتی در جنوب استان افزود: برای تأمین زیرساخت‌های پروژه‌ها، باید بخشی از طرح‌های صنعتی به منطقه ویژه اقتصادی منتقل شوند زیرا خدمات زیربنایی در آن‌ها فراهم است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مسائل موجود مربوط به حوزه قوانین و مقررات است که باید اصلاح شود، ادامه داد: تا زمان اصلاح قوانین و یا وضع قوانین جدید باید با ظرفیت‌های فعلی قانونی کارها را پیش برد.

فداکار نیز از سازمان ایمیدرو انتقاد کرد و گفت: ایمیدرو همه پهنه‌ها را گرفته و از ظرفیت‌های استان کرمان استفاده می‌کند اما چندان کمکی به استان نمی‌کند.

وی بیان کرد: گزارش عملکرد ایمیدرو در حوزه برق و جاده در جنوب استان کرمان تهیه و همچنین ارزیابی محیط زیستی طرح‌ها نیز ارائه شود.

استاندار کرمان در خصوص حقوق معادن گفت: بر اساس قانون بودجه، به میزان واریزی‌هایی که شرکت‌های معدنی بابت حقوق دولتی پرداخت می‌کنند، درصدی باید در اختیار استان قرار گیرد که بر این اساس امسال باید حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به استان از این محل داده شود که به نسبت واریزی‌ها ۲۵۷ میلیارد تومان به خزانه واریز شده و امیدواریم مابقی آن به استان برگشت داده شود.

در این نشست گزارشی از وضعیت پنجره واحد الکترونیکی در جنوب استان، تبیین وضعیت معادن جنوب استان و بررسی مسائل و مشکلات توسعه معادن جنوب استان ارائه شد.

کد خبر: ۲۰۱٬۸۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha