۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
طعم شیرین اشتغالزایی در بام ایران؛ طرفداران زنبورداری هر روز بیشتر از دیروز
بازار از شهرکرد گزارش می‌دهد؛

طعم شیرین اشتغالزایی در بام ایران؛ طرفداران زنبورداری هر روز بیشتر از دیروز

شهرکرد- پرورش زنبور عسل چند سالی است که در چهارمحال و بختیاری توسعه یافته و روز به روز به تعداد کلنی‌های زنبور عسل و فعالان این بخش در این استان افزوده می‌شود.

بازار؛ گروه استان ها: چهارمحال و بختیاری به ‌واسطه داشتن شرایط توپوگرافی خاص، آب‌وهوای معتدل و وقوع بارش‌های قابل توجه در این استان یکی از مهم‌ترین مراکز رویش گیاهان مرتعی و دارویی کشور است.

دره‌ها و کوهستان‌های استان چهارمحال و بختیاری محلی برای رویش گیاهان دارویی است که بیشتر آن‌ها از گذشته‌های دور کاربرد دارویی مؤثری در بهبود بیماری‌ها داشته‌اند.

ویژگی‌های خاص طبیعی و اقلیمی و تنوع آب و هوایی منحصربه‌فرد استان چهارمحال و بختیاری، این استان را در رده مهم‌ترین رویشگاه‌های گیاهان دارویی کشور قرار داده است. چهارمحال و بختیاری به ‌واسطه داشتن بیش از یک هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی و مراتع سرسبز مستعد پرورش زنبورعسل و تولید عسل با خواص درمانی است.

هم اکنون زنبور داری در این استان به یکی از شغل های محبوب و پرسود تبدیل شده است و روز به روز به تعداد کلنی های زنبور عسل و فعالان این بخش در این استان افزوده می شود.

چهارمحال و بختیاری استانی توانمند در پرورش زنبور عسل است
یکی از فعالان پرورش زنبور عسل در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان کرد: چهارمحال و بختیاری تنوع گیاهی بسیار بالایی دارد و  میزان رویش بسیاری از گونه های خاص گیاهی از جمله گون در این استان بسیار زیاد است.

موسوی بیان کرد: هم اکنون این استان در فصل بهار و تابستانی یکی از استان های توانمند در بخش زنبورداری به شمار می رود.

وی بیان کرد: عسل تولیدی در این استان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و بخش قابل توجهی از آن به کشورهای مختلف حوزه خلیج فارس صادر می شود.

این فعال صنعت زنبورداری گفت: میانگین میزان عسل آوری هر کلنی زنبور عسل در این استان حدود پنج تا ۱۵ کیلو گرم است.

وی بیان کرد: شهرستان کوهرنگ به علت داشتن پوشش گون قابل توجه یکی از مستعدترین شهرستان ها برای پرورش زنبور عسل در این استان به شمار می رود و مهمترین عسل تولیدی این استان نیز عسل گون است.

هم اکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر در بخش پرورش زنبور عسل در استان چهارمحال و بختیاری فعالیت می کنند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: هم اکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر در بخش پرورش زنبور عسل در استان چهارمحال و بختیاری فعالیت می کنند.

سام مردانی ادامه داد: بیش از ۳۰۰ هزار کلنی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: طی سه ساله گذشته شغل زنبور داری مورد توجه بیشتر قرار گرفته است و تعداد کلنی ها در این استان دوبرابر شده است.

سام مردانی بیان کرد: توسعه زنبور داری موجب ایجاد شغل در بخش کشاورزی در این استان شده است و بسیاری از جوانان چهارمحالی در این مسیر گام برداشته اند.

وی تاکید کرد: بیش از دو هزار و ۶۰۰ زنبورستان در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در سال گذشته بیش از دو هزار و ۹۰۰ تن عسل در این استان تولید شد.

بسیاری از زنبور داران استان در کنار تولید عسل اقدام به تولید فرآورده های دیگر پرورش زنبور عسل از جمله گرده گل، زهر زنبور عسل، موم، بره موم و ... پرداخته اند

وی با بیان اینکه بسیاری از زنبور داران استان در کنار تولید عسل اقدام به تولید فرآورده های دیگر پرورش زنبور عسل از جمله گرده گل، زهر زنبور عسل، موم، بره موم و ... پرداخته اند، ادامه داد: ۱۰۶ کیلوگرم ژل رویال، ۷۰۰ گرم بره موم، ۷۰ تن موم، چهار تن گرده گل و ۶۵۰ گرم زهر زنبور اززنبورستان‌های استان در سال گذشته برداشت شد.

توسعه صنایع وابسته به پرورش زنبور عسل در چهارمحال و بختیاری
توسعه زنبورداری در استان موجب توسعه صنایع وابسته شده است و هم اکنون اشتغال قابل توجهی در بخش های مختلف وابسته به زنبور ایجاد شده است. تولید کندو، افزایش تعداد واحد های صنفی فروش عسل، راه‌اندازی واحد های تولید موم آج دار و... از مهمترین فعالیت‌هایی است که در این استان روز به روز در حال افزایش است.

برخی از جوانان چهارمحال و بختیاری در مسیر تولید ادوات و وسایل شغل زنبور داری حرکت کرده اندو با شناسایی و تامین نیاز های این صنعت برای خود شغل ایجاد کرده اند.

علی حسینی، جوان ۳۰ ساله چهارمحالی است که با راه اندازی یک واحد صنفی در مسیر تامین و فروش لوازم زنبور داری فعال شده است.

این جوان چهارمحالی در گفت و گو با خبرنگار بازار می گوید: زنبور داران استان برای تامین لوزام مورد نیاز خود به استان اصفهان سفر می کردند و هزینه های زیادی را متحمل می‌شدند.

وی گفت: بخشی از لوازم مورد نیاز شغل زنبور داری از استان های دیگر و بخشی دیگر را از تولیدکنندگان استان در واحدهای صنفی خود تامین کرده ام و هم اکنون تمام لوازم زنبورداری در خود استان برای نیاز فعالان پرورش زنبور عسل با قیمت پایین تامین شده است.

حسینی با بیان اینکه شغل های وابسته به پرورش زنبور عسل در استان در حال افزایش است، بیان کرد: به عنوان مثال زنبورداران پیش از این کندو های خود را از استان اصفهان تامین می کردند اما هم اکنون تولید کندو نیز به همت برخی از جوانان چهارمحالی در خود استان محقق شده است.

چهارمحال و بختیاری ظرفیت تبدیل به یکی از قطب های  پرورش زنبور عسل و تولید عسل را دارد و باید حمایت های لازم برای توسعه این بخش صورت گیرد.

کد خبر: ۲۰٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha