۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
بازدهی کمتر از سایر بازارها روند بورس را صعودی نگه می دارد
بورس در بهمن به کدام سو می رود؟

بازدهی کمتر از سایر بازارها روند بورس را صعودی نگه می دارد

شاخص کل بورس بار دیگر به سمت حمایت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در حرکت است، بسیاری از کارشناسان معتقدند به دلیل خبرهای مثبت بهمن ماه احتمالا شاخص همین هفته دوباره به روند صعودی برمی گردد.

بازار؛ گروه بورس: وضعیت معاملات یک شنبه و دوشنبه می تواند جهت شاخص کل را تعیین کند، زیرا بعد از اصلاح روز شنبه خیلی ها بر این باور هستند که اگر شاخص قرار باشد به روند صعودی خود ادامه دهد نیمه دوم بازار باید برگردد، به عبارت دیگر شاخص ابتدای روز حتما با معاملات منفی دنبال می شود، اما کم کم تقاضا در بازار شکل می گیرد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که تنها عدم خروج سرمایه از بورس می تواند بازار سهام را همچنان صعودی نگهدارد و از آنجایی که بار دیگر نوسانات در بازار طلا و ارز افزایش یافته بازار سهام برای جذب نقدینگی دچار چالش شده است.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در هفته گذشته هم روز شنبه بازار سهام افت کرد اما بعد در روزهای بعد مثبت شد، افزود: با توجه به اینکه از ابتدای سال تاکنون شاخص هم وزن حدود ۵۰ درصد و شاخص کل حدود ۲۲ درصد رشد کرده که نسبت به سایر بازارها بازدهی کمتری داشته سناریو اصلاح دور از ذهن است.

بورس در یک حرکت سینوسی روند صعودی خود را حفظ می کند و تا پایان سال به بالای ۲ میلیون واحد می رسد و در این مسیرپتروشیمی، پالایشی فولاد و معدنی بیشترین ظرفیت برای رشد را خواهند داشت، هرچند بعد از انتشار گزارش های فصلی گروه غذایی و دارویی به دلیل افزایش حاشیه سود شرکت ها آماده یک حرکت رو به بالا هستند

فردین آقابزرگی درباره دلایل افت بازار سهام در روزهای ابتدای هفته افزود: با توجه به قطعنامه اروپا علیه ایران و عدم همکاری پاناما برای جابه‌جایی جایی محموله های دریایی جو منفی بر بازار حاکم شد و باعث یک واکنش منفی بین سهامداران شد با این حال حرکت سینوسی بورسی روندی مثبت دارد.

او با تاکید بر اینکه افزایش بیش از انتظار قیمت طلا و ارز و حتی بازار خودرو باعث شده که بازار سهام روند صعودی خود را حفظ کند، تصریح کرد: به طور قطع بهبود وضعیت بورس کشور عاملی برای بهبود یا تضعیف وضعیت اقتصاد نخواهد، همانطوری که در آرژانتین و ترکیه با وجود مشکلات تورمی و ... شاخص بورس آنها رشد قابل توجهی تجربه کرده است.

این کارشناس اقتصادی درباره وضعیت مقاومت و حمایت شاخص کل بورس اظهار کرد: تکنیکالیست ها عدد یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد را مقاومت جدی می دانند اما به نظر می رسد که تا پایان هفته شاخص یک میلیون و ۶۹۰ هزار خواهد بود و بعد با یک روند صعودی تا پایان سال به بالای ۲ میلیون واحد می رسد.

آقابزرگی با اشاره به اینکه پتروشیمی، پالایشی فولاد و معدنی بیشترین ظرفیت برای رشد را خواهند داشت، گفت: هرچند گفته می شود که افزایش نرخ خوراک که در فروش محصولات پتروشیمی ها تا ۲ سال تاثیر منفی بر حاشیه سود آنها خواهد داشت اما با توجه به سابقه قبلی می توان ادعا کرد که همین نرخ منجر نمی شود که شرکت های پتروشیمی زیان شوند و با همین وضعیت به روند صعودی خواهند رسید.

او افزود: همچنین گروه غذایی و دارویی به دلیل افزایش حاشیه سود شرکت ها در نتیجه گزارش های فصلی آماده یک حرکت رو به بالا هستند، البته گروه خودرویی به دلیل زیان انباشته ۶۵ هزار میلیارد تومانی تا زمانی که از نظر سودسازی به تعادل برسد کمی زمان نیاز دارد، به همین دلیل تا زمانی که مابه التفاوت بازار آزاد و قیمت کارخانه جبران نشود همچنان چالش خواهند داشت.

بازار به خبرهای مثبت و نقدینگی نیاز دارد

همچنین یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار با اشاره به اینکه وضعیت کنونی بازار بسیار چالشی است، گفت: بازار وقتی رشد می کند برای ادامه رشد به خبرهای مثبت و نقدینگی نیاز دارد و خبرهای سه روز اخیر مثبت نبوده و تغییر حجم مبنا در بازار پایه منجر به افزایش عرضه شده و از طرف دیگر خبرها درباره عرضه خودرو در بورس کالا ضد و نقیض است و همچنین فاصله ارز نیمایی و آزاد برای شرکت ها در بورس مشکل ساز شده و معامله گرانی که در کوتاه مدت معامله می کنند از نمادهای تاثیر پذیر خارج شدند و همین موضوع بازار را با نوسان روبرو کرده است.

از آنجایی که نرخ بهره کنترل شد و بانک های خصوصی در مهار نرخ بهره مصوبه خوبی ارائه کرده اند پیش بینی می شود بازار مثبت شود، با این حال نیاز به تزریق منابع بانک مرکزی به بانک ها احساس می شود همانطوری که در هفته های اخیر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تزریق شد

همایون دارابی درباره پیش بینی آینده شاخص کل بورس افزود: وضعیت بازار تابع خبرها خواهد بود دولت باید قیمت گذاری دستوری را کنار بگذارد، زیرا گزارش های ۹ ماهه نشان می دهد که در گروه های شوینده، لاستیکی ها، لوازم خانگی و ... تحت تاثیر قیمت گذاری دستوری کاهش سود داشته اند.

او با بیان اینکه قیمت خوراک، عوارض و مالیات و ... که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ مطرح شده اند برای بازار آزار دهنده هستند، تصریح کرد: هرچند نباید فراموش کرد همیشه تا ۲۲ بهمن ماه بازار سهام مثبت هستند، به همین دلیل طبق تجربه انتظار می رود که در این دوره بازار با خبرهای مثبتی روبرو شود و به روند صعودی خود ادامه دهد.

دارابی با بیان اینکه در مقطع کنونی شاخص به رشد خوبی رسیده است، اظهار کرد: از آنجایی که نرخ بهره کنترل شد و بانک های خصوصی در مهار نرخ بهره مصوبه خوبی ارائه کرده اند پیش بینی می شود بازار مثبت شود، با این حال نیاز به تزریق منابع بانک مرکزی به بانک ها احساس می شود همانطوری که در هفته های اخیر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تزریق شد.

او با تاکید بر اینکه امیدوار هستیم که خروج نقدینگی در بازار رخ ندهد اظهار کرد: اگر این اتفاق بیفتد به دلیل ورود نقدینگی به بازارهای سوداگری مشکلاتی برای اقتصاد پیش می آید، به همین دلیل سیاست دولت برای حمایت از تولید و ... باید در راستای حفظ روند صعودی بورس باشد.

او درباره تاثیر سایر بازارها بر شاخص بورس تاکید کرد: در حال حاضر قیمت طلا با بازار ارز هیچ ارتباطی با بورس ندارد و افزایش قیمت ارز در بازار آزاد هم یک سیگنال منفی برای شرکت ها محسوب می شود و تنها در صورت گذر زمان می تواند بحث تورم و ارزش جایگزینی در نتیجه صعودی قیمت ارز مطرح شود.

براساس این گزارش وضعیت عملکرد شاخص کل بورس نه تنها به سیاست های کلان اقتصادی مربوط می شود، بلکه به جریان نقدینگی و رفتار سرمایه گذاران هم بستگی دارد. حالا باید دید در هفته جاری چه سیگنال های مثبتی به بازار داده می شود تا حرکت رو به بالای خود را همچنان ادامه دهد و به نوعی ضریب نفوذ سرمایه گذاری در اقتصاد مولد کشور را بالا ببرد.

کد خبر: ۲۰۱٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha