۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱
تا ۵ سال آینده ۲۰ درصد شغل‌ها در اختیار هوش مصنوعی

تا ۵ سال آینده ۲۰ درصد شغل‌ها در اختیار هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در پنج سال آینده ۲۰ درصد از ظرفیت‌های شغلی را اشغال خواهد کرد.

به گزارش بازار، هوش مصنوعی ۲۰ درصد از فرصت‌های شغلی را ظرف پنج سال آینده از آن خود خواهد کرد. کارشناسان با اشاره به این موضوع، توضیح دادند چگونه ربات‌هایی مانند «چت جی پی تی» (ChatGPT) بر بازار کار سلطه پیدا خواهند کرد.

راه اندازی «چت جی پی تی» که یک ربات چت هوش مصنوعی است، در اواخر سال گذشته دوره جدیدی را در هوش مصنوعی رقم زد - و نگرانی‌های گسترده‌ای را در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر بازار کار ایجاد کرد.

توانایی‌های این ربات هوش مصنوعی در نوشتن شعر، فیلم‌نامه، شرکت کردن در امتحانات و شبیه‌سازی کل اتاق‌های گفتگو باعث شده است برخی اعلام کنند این فناوری می‌تواند به سرعت مشاغل حوزه ارائه خدمات به مشتری، نسخه برداری و حتی مشاغل حوزه حقوق را تصاحب کند.

شرکت مایکروسافت ۱۰ میلیارد دلار در این فناوری سرمایه گذاری و اعلام کرده است این فناوری نحوه تعامل مردم با رایانه‌ها را تغییر خواهد داد.

ریچارد دیور، کارشناس هوش مصنوعی و رئیس مهندسی اجتماعی شرکت «اولتیما»، به دیلی میل در این باره گفت: "من معتقدم چت جی پی تی می‌تواند جایگزین ۲۰ درصد نیروی کار شود. چت جی پی تی یک مد جدید نیست، بلکه یک انقلاب در عرصه فناوری جدید است. ربات‌ها لزوماً به شغل‌های ما حمله نخواهند کرد، اما انسان‌ها با ربات‌ها این کار را انجام خواهند داد.

وی افزود: این فناوری، فقط یک مد جدید مانند بیت کوین، رمزهای غیرقابل معاوضه (ان اف تی) یا لنزهای تماسی (لنزهای چشمی) هوشمند نیست؛ بلکه رویدادی است که در حال اتفاق افتادن است، و هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت در آن دیده نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: این فرآیند، یک شبه رخ نخواهد داد که طی آن، انسان‌ها به طور خودکار با روبات‌ها جایگزین شوند؛ موج اول از سوی افراد کم تجربه‌ای شکل خواهد گرفت که از ابزارهای هوش مصنوعی برای کمک به کارهای روزمره خود استفاده می‌کنند.

چندین شرکت در حال حاضر راه‌حل‌های هوش مصنوعی را برای خودکارسازی مشاغل «انسانی» ارائه کرده اد؛ شرکت‌هایی از جمله Jounce AI، که وعده نسخه برداری نامحدود با استفاده از هوش مصنوعی را داده است.

سازمان «دو نات پی» DoNotPay از «چت جی پی تی» برای دفاع از افراد در دادگاه‌ها در خصوص جریمه‌های سرعت غیرمجاز رانندگی استفاده می‌کند.

«چت جی پی تی» در انگلیس توانست با تکمیل یک تکلیف نوشتاری، جایگاهی را در فهرست نهایی مصاحبه شغلی از آن خود کند؛ در حالی که تنها ۲۰ درصد از شرکت کنندگان توانستند چنین اقدامی را انجام دهند.

«دیور» در این باره گفت وی چندین نفر را می‌شناسد که از این فناوری در حال حاضر در مشاغل خود استفاده می‌کنند. او همچنین هشدار داد ما در ابتدای انقلاب هوش مصنوعی هستیم.

وی در این باره گفت: ما تنها در مراحل اولیه چت جی پی تی هستیم. متخصصان هوش مصنوعی و نیروی کار در این حوزه، اقدامات بسیار بزرگی می‌توانند انجام دهند. امکانات موارد استفاده از چت جی پی تی بی پایان است. ما نمونه‌هایی از افرادی را دیده‌ایم که از این پلتفرم استفاده می‌کنند، برای مثال چگونه ماشین خود را تعمیر کنند، یا برای هک کردن دستگاه‌های رایانه‌ای کد نویسی کنند.

اما «دیور» در این باره اعلام کرد برخلاف برخی هشدارها در مورد این فناوری، افراد در حرفه‌های خلاق از ایمنی شغلی برخوردار خواهند بود.

وی گفت متخصصان خلاق باید از این فناوری استقبال کنند و از آن برای تقویت مهارت‌های خود بهره ببرند.

وی افزود: افراد در حرفه‌های خلاق نباید نگران باشند؛ در عوض، آن‌ها باید از پیشرفت‌ها استقبال کنند.

سازمان «دو نات پی» از «چت جی پی تی» برای دفاع از مردم در دادگاه در برابر جریمه‌های سرعت غیرمجاز هنگام رانندگی استفاده می‌کند. این ربات چت، در گوشی‌های هوشمند قرار دارد و به مردم کمک کند از شر قبض‌های جریمه خلاص شوند. این پیشرفت‌ها افراد خلاق را از این فرآیند حذف نمی‌کند، بلکه به توانایی‌های آن‌ها کمک و آن‌ها را تقویت می‌کند.

یکی از شرکت‌هایی که از چت جی پی تی برای خودکارسازی برخی از عملکردهای خود استفاده می‌کند، شرکت «فین‌تک توییگ» است که از هوش مصنوعی در بازاریابی، حوزه مالی و سایر بخش‌های تجارت استفاده می‌کند.

این شرکت که کاربران را قادر می‌سازد اقلامی مانند لباس را به پول تبدیل کنند، از چت جی پی تی به عنوان بخشی از خدمات خود استفاده می‌کند.

«گری کوپی»، مدیر عامل «توییگ» در این باره گفت توییگ به عنوان یک سازمان، در مراحل نخست فرآیند، پتانسیل هوش مصنوعی را تشخیص داده است. سال گذشته، ما یک تابع چانه‌زنی را راه‌اندازی کردیم که توسط چت جی پی تی پشتیبانی می‌شد. این موضوع با استقبال زیاد کارمندان و مخاطبان ما مواجه شد. آینده چنین خواهد بود، و سازمان‌ها نیروی کار خود را با آن تطبیق خواهند داد.

«کوپی» معتقد است هوش مصنوعی «شغل» را به عهده نمی‌گیرد، بلکه به عنوان یک ابزار کار می‌کند و افراد را قادر می‌سازد سریعتر و مؤثرتر کار کنند، بدون اینکه حواسشان به کارهای خسته کننده منحرف شود.

کد خبر: ۲۰۱٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha