۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱
منابع پیش بینی شده در بودجه قابل وصول است
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲:

منابع پیش بینی شده در بودجه قابل وصول است

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: با توجه به شرایط کشور، منابع پیش بینی شده در بودجه‌ی امسال، تقریبا قابل وصول است.

به گزارش بازار، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در برنامه‌ی این هفته «پایش» با عنوان «بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱» گفت: بودجه‌ی امسال با توجه به شاخص‌های اقتصادی مانند تحریم ها، مزایا و محدودیت ها، فروش نفت بودجه مقبولی بود البته بنده با برخی از کلیات موافق نبودم، اما در مجموع مقبول بود. با توجه به شرایط کشور، منابع پیش بینی شده در بودجه‌ی امسال، تقریبا قابل وصول است.

زارع در ادامه بیان کرد: باید گفت چارچوب‌های موجود در کلیات بودجه مورد قبول است، اما در جزئیات تلاش مجلس شورای اسلامی در به نفع مردم بودن بودجه، به خصوص در حوزه‌هایی مانند نرخ تورم، سرمایه گذاری، گردشگری، کشاورزی و. است.

وی در ادامه افزود: سال گذشته در مجلس شورای اسلامی برای بحث هدفمند سازی یارانه‌ها مبلغ ۶۳۹هزار میلیارد تومان اختصاص داده شد، امسال این مبلغ ۶۵۹هزار میلیارد تومان در تبصره‌ی چهارده است که ۱۵۴هزار میلیارد تومان در بودجه‌ی عمومی قرار دارد.

این مقام مسئول در ادامه متذکر شد: عیب‌هایی در لایحه بودجه دیده می‌شود به عنوان مثال یکی از دغدغه‌های موجود بحث تملک سرمایه‌ی استان هاست که ۲۰ درصد افزایش یافته، علاوه بر آن تلاش ما بر این است که برای تخصیص آن شرایطی قرار دهیم تا برخی از استان‌های کشور که مناطق محروم سهم بیشتری داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در ادامه اشاره کرد: موضوع دیگر بحث انضباط مالی در شرکت‌های دولتی است، طبق گزارشات ارائه شده از شرکت‌های دولتی در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۳۴ شرکت دولتی که یارانه دریافت می‌کنند زیان ده بوده و ۵۸ هزار میلیارد تومان ضرر کرده اند، ۱۶۸ شرکت نیز سود ده محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: باید به این نکته اشاره کرد زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد، باید ماهیانه ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی اوراق دولت قبل را پرداخت می‌کرد، سال آینده نیز باید ماهانه ۱۸ هزار میلیارد تومان بپردازد. نرخ خالص اوراق مالی در این دولت منفی است که جای تشکر دارد، شاید این موضوع بر نرخ تورم اثر گذار باشد و آن را کاهش دهد.

زارع در خصوص مالیات نیز بیان کرد: مردم در سال جاری باید ۲۵ درصد مالیات می‌پرداختند که در تلفیق بودجه ۱۴۰۱، این مقدار شامل ۵ درصد تخفیف شد، در لایحه‌ی بودجه‌ی ۱۴۰۲ دولت ۲ درصد دیگر بر مقدار تخفیف برای بخش‌های تولید اضافه کرده که یکی از نقاط قوت بودجه است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق افزود: سازمان مالیاتی و وزیر اقتصاد می‌گویند تقریبا ۸۸۵هزار فرد حقوقی و ۵/۳ میلیون نفر فرد حقیقی شناسی شده اند که فرار مالیاتی دارند، پیش بینی شده مبلغ فرار مالیاتی این دو گروه هشتاد هزار میلیارد تومان بوده است، با سامانه‌های موجود دولت این ادعا را دارد که این مبلغ را وصول می‌کند.

وی در ادامه اظهار داشت: امسال درصد تخصیص پروژهای عمرانی خیلی مناسب نبود، اگر دو عدد از ۱۰ درصد صندوق توسعه‌ی ملی به پروژه‌های عمرانی که تقریبا صد هزار میلیارد است، منتقل شود، هم ابر پروژه‌ها و هم پروژه‌هایی که پیشرفت خوبی دارند ومی توانند اشتغال را حفظ کنند، پیش بروند. امیدواریم سازمان برنامه و بودجه یک عدالت منطقی در تخصیص پروژه‌ها داشته باشد.

زارع در ادامه بیان کرد: در لایحه حداقل پرداخت حقوق هفت میلیون تومان در نظر گرفته شده و تا این مبلغ معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده، حقوق بین هفت تا چهارده میلیون باید ۱۰ درصد، از چهارده تا بیست و سه میلیون باید ۱۵ درصد، بیست و سه تا سی و چهار میلیون ۲۰ درصد و بالای سی و چهار میلیون هم مبلغ مازاد ۳۰ درصد مالیات باید بپردازند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: در بودجه حوزه‌ی کشاورزی به چندید دلیل ضعیف بوده است که دلیل اصلی آن خرید تضمینی گندم چندین ماه برای کشاورزان طول می‌کشد، اقدام مناسبی که در بودجه‌ی چند سال پیش انجام شد ارائه‌ی سود تسهیلات کشاورزی ار سوی دولت بود که متاسفانه دوسال در بودجه آورده نشده است.

زارع در ادامه گفت: موضوع دیگر واردات دو میلیارد خودرو در سال آینده است که افزایش درآمدهای مالیاتی را به همراه دارد، در این واردات وزارت صمت سیاستگذار و بخش‌های خصوصی متولی آن است، گلایه‌ای که به دولت وارد می‌شود این است که امسال دولت این کار را بر عهده‌ی دو شرکت تولیدی سایپا و ایرانخودرو قرار داد در صورتی که باید بخش‌های خصوصی را همراه و در صورت ناتوانی این بخش‌ها این دو شرکت را وارد کار می‌کرد.

وی در ادامه اشاره کرد: کاهش ۳ درصدی تعرفه‌ی گمرکی نهاده‌های دامی اقدام مناسبی است که در لایحه انجام شده، این موضوع می‌تواند بر معیشت موثر باشد. یکی از دغدغه‌های موجود در برنامه‌ی ششم موضوع بازنشستگان بود که در لایحه مبلغ ۳۳۳هزار میلیارد تومان برای آن‌ها برآورد شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در پایان بیان کرد: در خصوص حقوق سربازها نیز اگر مصوب شود و بار مالی آن را دولت با همکاری نیروی‌های مسلح بپذیرد، مبلغ پرداختی باید ۵/۶ الی ۷ میلیون تومان باشد.

کد خبر: ۲۰۱٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha