۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
نظارت دقیقی بر فروش اقساطی لوازم خانگی در استان سمنان نیست
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

نظارت دقیقی بر فروش اقساطی لوازم خانگی در استان سمنان نیست

شاهرود- عباسی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نظارت دقیقی بر فروش اقساطی لوازم خانگی در استان سمنان نیست، گفت: بسیاری از کسبه با سودهای بالا نسبت به روکش کردن مبادرت می‌ورزند.

محمدرضا عباسی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه مشکلات این روزهای اقتصادی مردم سبب شده تا بسیاری به خرید اقساطی آن هم در اقساط ارزان قیمت و طبیعتاً طولانی مدت روی بیاورند، تاکید کرد: متاسفانه نظارت درستی بر عرضه این نوع محصولات به ویژه در عرصه لوازم خانگی و الکترونیک نیست.

وی با بیان اینکه مردم توان خرید سابق را ندارند در نتیجه دست به دامان کسبه ای می‌شوند که به فروش اقساطی مبادرت می‌ورزند، افزود: بعضاً شاهد هستیم که روکش اقساط با رقم‌های بسیار بالا در این نوع معاملات صورت می‌گیرد و توجیح کسبه نیز خواب پول در این وضعیت تلاطم اقتصادی است.

دوری از قانون و عرف

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه می بایست یک نوع عرف مشابه قانون در بازار فروش اقساطی استان سمنان وجود داشته باشد، گفت: البته در شرایطی که خودرو سازان داخلی با چنین روش‌هایی قیمت تمام شده خودروها را افزایش می‌دهند و اتفاقاً ترجیح خودور سازان هم به خرید اقساطی مردم است تا نقدی چرا که سود بهتری دارد، نمی‌توان توقع داشت که کسبه یک استان به این امر گردن بنهند لذا باید شرایط از بالا تصحیح شود.

عباسی با بیان اینکه امروز یک یخچال هشت میلیون تومانی با فروش اقساطی ۲۴ ماهه به ۱۲ میلیون تومان می رسد، تاکید کرد: چنین معامله ای نه در عرف و اخلاق و نه در دین مبین اسلام وجود دارد و لذا می بایست جلوی آن گرفته شود. یکی از روش های جلوگیری از این موضوع افزایش نظارت‌های سازمان صمت استان سمنان با همراهی سازمان‌های مردمی است.

مردم توان خرید سابق را ندارند در نتیجه دست به دامان کسبه ای می‌شوند که به فروش اقساطی مبادرت می‌ورزند

وی با بیان اینکه برخی کسبه این مسیر را دور می زنند و کلاه شرعی برای آن درست می کنند، گفت: بعضاً شاهد هستیم که وقتی یخچالی مثلا با قیمت هشت میلیون تومان فروخته می شود در فاکتور همان میزان قید شده و قسط بندی می شود اما در گوشه ای از فاکتور بیان می شود که خریدار مثلا یک بخار شوی یا یک میز تلویزیون نیز به قیمت چهار میلیون تومان خریداری کرده در حالی که چنین چیزی وجود خارجی نداشته و برای سود اقساط محاسبه می شود.

۳ اشکال اساسی

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مشکل این نوع معامله ها این است که یک سمت آن یعنی خریدار، مجبور است به شرایط فروشنده تن بدهد، بیان داشت: در شرایط عادی که خریدار پول مکفی داشته باشد باید دید که به این سودها تن می دهد یا خیر؟

عباسی با بیان اینکه برخی کسبه متاسفانه از این شرایط حاکم بر بازار و مردم سودجویی می کنند، بیان کرد: شاهد شرایطی هستیم که در آن کسبه مثلاً سه سال قبل یخچالی را به قیمت سه میلیون تومان خریداری کرده اما امروز آن را به قیمت هشت و اقساطی آن را به قیمت ۱۲ میلیون تومان می فروشد یعنی چهار برابر آن میزانی که خودش خریداری کرده است.

وی افزود: در این نوع معامله ها همزمان چندین نوع سوء استفاده دیده می شود نخست احتکار و انبار لوازم برقی و الکترونیک برای اینکه گران تر فروخته شود دوم جبر حاکم بر معامله و نیاز خریدار و در نهایت تن دادن به هر نوع معامله ای که فروشنده می خواهد و سوم نزول یا سود پول اقساطی که واقعاً آن چیزی نیست که باید در حقیقت رقم بخورد.

کد خبر: ۲۰۱٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha