۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹
تولید ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد

تولید ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی

خیام نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با تولید سالانه ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور، ضریب خودکفایی ایران در این بخش ۸۰درصد است.

به گزارش بازار، مجتبی خیام نکویی در نخستین همایش نوآوری بهره ور در حوزه کشاورزی با بیان اینکه ۱۵ میلیارد دلار ارز برای واردات ۲۰درصد مواد غذایی مورد نیاز از کشور خارج می‌شود گفت: باید با تغییر الگوی کشت در عرضه محصولات کشاورزی به خودکفایی برسیم. وی با بیان اینکه تغییر الگوی کشت و امنیت غذایی و آب جزو سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است گفت: منظور از امنیت غذایی، اقتدار غذایی است و میزان تولیدات محصولات کشاورزی باید به گونه‌ای باشد تا بتوانیم بخشی از غذای کشورهای نیازمند را نیز فراهم کنیم.

معاون وزیر کشاورزی افزود: استکبار جهانی غذا را به عنوان ابزاری برای به سلطه در آوردن دولت‌ها استفاده می‌کند و امنیت غذایی به عنوان مسئله درجه یک کشور مدت‌ها فراموش شده بود.

او ادامه داد: امنیت غذایی یعنی دسترسی آزاد مردم به غذایی سالم در طول زندگی که مولفه‌های اساسی آن دسترسی در ابعاد اقتصادی، مصرف و سلامت است.

خیام نکویی با بیان اینکه برنامه اجرا الگوی کشت در مازندران ابلاغ شده است، افزود: طبق این برنامه، با انتقال سطح زیر کشت سبزیجات و صیفی جات به گلخانه ها، کشاورزی استان به سمت کشت دانه‌های روغنی و کشت علوفات کم آب‌بر می‌رود.

او افزود: همه دستگاه‌های اداری مازندران باید از تغییر الگو کشت تبعیت کنند، چونکه رعایت الگوی کشت می‌تواند در برنامه بلند مدت، افزایش یک میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی در مازندران را بدنبال داشته باشد.

خیام نکویی گفت: مازندران با تامین بیش از ۴۰درصد برنج کشور رتبه اول تولید این محصول را دارد که می‌توانیم با مدیریت منابع این میزان را به ۵۰درصد افزایش دهیم.

کد خبر: ۲۰۱٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha