۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
کاهش ۸۳ درصدی صادرات ایران به ترکیه
تراز تجاری ایران و ترکیه منفی ۱۰۶ میلیون دلار شد

کاهش ۸۳ درصدی صادرات ایران به ترکیه

میزان صادرات ایران در ۳ ماهه نخست ۲۰۲۰ میلادی به ترکیه با ۷۰ درصد کاهش به رقم ۶۴۵ میلیون دلار رسید در حالی‌که این میزان در ۳ ماهه نخست ۲۰۱۹ میلادی برابر با ۲ میلیارد و ۱۵۳ میلیون دلار بوده است.

بازار؛ گروه صنعت: میزان صادرات ایران در ۳ ماهه نخست ۲۰۲۰ میلادی به ترکیه با ۷۰ درصد کاهش به رقم ۶۴۵ میلیون دلار رسید در حالیکه این میزان در ۳ ماهه نخست ۲۰۱۹ میلادی برابر با ۲ میلیارد و ۱۵۳ میلیون دلار بوده است.

ایران در فصل نخست ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۶۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار کالا به ترکیه صادر و در همین مدت بالغ‌ بر ۳۷۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار کالا وارد کرد که نشان از منفی شدن ۱۰۶ میلیون دلار تراز تجاری ایران در این مدت دارد.

بررسی کالاهای صادراتی میان دو کشور نشان می‌دهد میزان صادرات ایران حدود ۸۳ درصد کاهش داشته که دلیل اصلی این کاهش و همچنین منفی شدن تراز تجاری، کاهش ۹۹ درصدی صادرات کالاهای نفتی ایران (فصل ۲۷) به ترکیه بوده به ‌طوری که میزان صادرات کالاهای نفتی ایران به ترکیه در فصل نخست ۲۰۲۰ از یک میلیارد و ۲۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فصل نخست ۲۰۱۹ به رقم ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رسیده است. این کاهش صادرات سبب شد تا درصد تغییر صادراتی این دو فصل به منفی ۹۹.۱ برسد در حالیکه میزان واردات از ۴۰۰ هزار دلار به ۵۰۰ هزار دلار افزایش پیدا کرده و درصد تغییر آن به ۸.۴ درصد رسیده است.

گفتنی است کالاهای فصل ۲۷ شامل سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آن، مواد قیری و موم‌های معدنی است که مقایسه میزان صادرات این گروه در فصل نخست ۲۰۲۰ با ۲۰۱۹ نشان از کاهش ۷۸.۴- دارد.

بررسی آمار تجارت ایران و ترکیه در فصل نخست ۲۰۲۰ بیانگر آن است که کاهش میزان و ارزش صادرات اقلام نفتی ایران به ترکیه، عامل مهم افت حجم صادرات کالایی و منفی شدن تراز تجاری ایران با ترکیه  در این فصل بوده است. در این ‌باره می‌توان تاثیر همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ بر افت تبادلات تجاری دو کشور را دید علاوه‌ بر اینکه تنوع اقلام صادراتی ترکیه به ایران بیشتر بوده است. از سوی دیگر میانگین ارزش ماهانه صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه در ۲ ماه نخست ۲۰۲۰ بسیار کم و در حدود ۱۰۰ میلیون دلار بوده است که نشان از توان پایین صادراتی این بخش و همچنین کم‌ توجهی به لزوم رفع موانع، تقویت و پشتیبانی از صادرات غیرنفتی است.
 

       تراز تجارت کالایی ایران و ترکیه از ۲۰۱۸ تاکنون

زمان

تراز تجاری(دلار)

۳ماهه نخست ۲۰۱۸

۱.۱۲۲.۰۰۰.۰۰۰

۳ماهه دوم ۲۰۱۸

۱.۳۷۶.۰۰۰.۰۰۰

۳ماهه سوم ۲۰۱۸

۱.۳۴۲.۰۰۰.۰۰۰

۳ماهه پایانی ۲۰۱۸

۶۹۹.۰۰۰.۰۰۰

۳ماهه نخست ۲۰۱۹

۹۹۴.۰۰۰.۰۰۰

۳ماهه دوم ۲۰۱۹

۵۴۶.۰۰۰.۰۰۰

۳ماهه سوم ۲۰۱۹

۲۸۰.۰۰۰.۰۰۰-

۳ماهه پایانی ۲۰۱۹

۳۰۵.۰۰۰.۰۰۰-

۳ماهه نخست ۲۰۲۰

۱۰۶.۱۰۰.۰۰۰-

کد خبر: ۲۰٬۰۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha