۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۵
ارز آوری ۱.۵ میلیارد دلاری مس| برنامه برای تولید یک میلیون تن مس تا پایان ۱۴۰۱
رئیس انجمن مس ایران مطرح کرد

ارز آوری ۱.۵ میلیارد دلاری مس| برنامه برای تولید یک میلیون تن مس تا پایان ۱۴۰۱

شکوری، رئیس انجمن مس ایران به بازار گفت: هرچند ظرفیت ارز آوری صنعت مس در حدود ۱۰ میلیارد دلار برآورد می شود اما امروز به صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری دست یافته ایم.

بازار؛ گروه صنعت: مس یکی از فلزات گران بها و مهم در صنعت و اقتصاد کشور است، با توجه به اینکه مصرف مس در بازارهای جهانی در سال های اخیر به شدت زیاد شده باید برنامه توسعه ای مناسبی برای آن ایجاد شود. با این حال جای تاسف دارد که توسعه این صنعت به دلیل شرایط انرژی و اقتصادی کشور به تاخیر افتاده یا روندی کند دارد. از سویی شاهد هستیم که در سایه جبر تحریم های ظالمانه، خریداران خارجی برای تهیه مس با کیفیت در صف دریافت قرار می گیرند. برای بررسی وضعیت فعلی مس در کشور با بهرام شکوری رئیس انجمن مس ایران به گفت و گو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

* با توجه به اینکه صنایع مختلف در روزهای اخیر با قطعی تا کمبود گاز به همراه توقف تولید مواجه شدند، این مساله چه تاثیری در صنعت مس داشته است؟

قطعی گاز تاثیر مستقیمی بر روی تمام صنایع داشته و حتی این تاثیر منفی را بر روی صنعت فولاد هم شاهد هستیم. در کنار این مورد افزایش نرخ ارز منجر به گرانی مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات شده است. همین مورد به افزایش هزینه های تولید دامن زده است.

* به بحث ماشین آلات اشاره کردید، به تازگی دولت برنامه ای برای کاهش تعرفه واردات ماشین آلات اعلام کرد، این مورد چه تاثیری می تواند در نوسازی صنایع داشته باشد؟

کاهش تعرفه واردات ایجاد کردند، براساس این موضوع تعرفه واردات از چهار درصد به یک درصد کاهش یافت ولی مبنا نرخ ارز برای واردات ماشین آلات از ۴۲۰۰ تومان به قیمت نیمایی تغییر کرد. اگر در گذشته با تعرفه چهار درصد ماشین آلات و تجهیزات با قیمت ۲۰۰ هزار دلار خریداری و هزینه ۳۴ میلیون تومانی تشریفات گمرکی داشت، امروز با کاهش نرخ تعرفه واردات ولی تغییر مبنای ارز، همان ماشین آلات ۲۰۰ هزار دلاری با هزینه بیشتر از ۵۰ میلیون تومان برای تشریفات گمرکی همراه می شود.

در نتیجه وارد کننده ناچار است عدد بیشتری علی رغم کاهش نرخ حقوق گمرکی پرداخت کند. به طور طبیعی با اقدام کاهش تعرفه مذکور فقط قصد خنثی کردن بخشی از تورم واردات را داشتند.

* صادرات و واردات مس یکی از مباحث اصلی و مورد توجه است، طی ۹ ماه گذشته حجم صادرات این صنعت چقدر بوده است؟

بیشتر از ۵۰ درصد کاتد مسی که در کشور تولید می شود، صادر می شود. همچنین از ۳۲۰ هزار تنی که بخش ملی مس و بخش خصوصی تولید می کنند، حدود ۱۶۰ هزار تن آن در کشور مصرف می شود. مازاد این مقدار نیز صادر می شود، یکی از نگرانی های فعالین این صنعت دخالت دولت با قیمت گذاری دستوری برای نرخ ارز و مبنای قیمت ارز نیمایی است.

بیشتر از ۵۰ درصد کاتد مسی که در کشور تولید می شود، صادر می شود

بنابراین این تولیدکنندگان باید ارز حاصل از صادرات یا بورس را که به دست می آورند با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به جای ارز ۴۰ هزار تومان بازار آزاد به فروش برسانند. ولی تولیدکنندگان بسیاری از مواد و ماشین آلات خود را با ارز ۴۰ هزار تومان خریداری می کنند. این مورد جفا در حق تولیدکنندگان داخل کشور است، بارها درخواست برای تغییر مبنا این نرخ ارز داشتیم.

* به بحث صادرات مس اشاره کردید، در این صنعت طی ۹ ماه گذشته براساس آماری که اعلام کردید چه مقدار ارز آوری داشتید؟

هرچند این صنعت که استعداد ارزآوری ۱۰ میلیارد دلاری برای کشور دارد، اما امروز با توجه به اینکه ۲۸۰ هزار تن کاتد مس تولید می شود و بخشی از آن صادر می شود، ارزآوری این مقدار حدود ۱.۵ میلیارد دلار است.

* آیا برنامه خاصی برای افزایش صادرات یا توسعه بازارهای صادراتی دارید؟ البته این موضوع با در نظر گرفتن جبر تحریم های ظالمانه چگونه است؟

مس به هر حال فلزی پر مصرف و نیاز به بازاریابی ندارد. با در نظر گرفتن این موضوع که جهت گیری صنایع در دنیا برای کاهش استفاده از سوخت های فسیلی است و به سمت انرژی ها پاک مانند خودروهای برقی حرکت می کنند، نوآوری و فناوری های جدید که در انرژی های پاک ایجاد می شود، بخش عمده از تجهیزاتی که در آن ها استفاده می شود، مس است.

تا سال ۲۰۵۰ عرضه مس باید چهار برابر افزایش یابد تا نیاز تولید در بخش های تجهیزات و ماشین آلات برقی و نوآوری های جدید در مس تامین شود

بنابراین تا سال ۲۰۵۰ عرضه مس باید چهار برابر افزایش یابد تا نیاز تولید در بخش های تجهیزات و ماشین آلات برقی و نوآوری های جدید در مس تامین شود. بنابراین آینده مس درخشان و بازار این فلز بسیار خوب است که نیاز به توسعه بازار ندارد.

* با توجه به تولید مس داخلی و خارجی، کمبود در بازار وجود دارد؟ آیا کیفیت مس ایران مورد پسند بازارهای جهانی است؟

بله همواره کمبود عرضه در بازار وجود دارد، مس ایران که مس با کیفیتی است، همیشه از قیمت ال ام ای بالاتر فروخته می شود. این مورد نشان از کیفیت محصولات تولید داخل در بازارهای جهانی دارد.

* آیا انجمن ملی مس برای توسعه تولید و افزایش ظرفیت برنامه جدید برای سال آینده دارد؟

به هرحال هدف گذاری ای که برای صنعت مس انجام شده، رسیدن به تولید یک میلیون تن است. برای رسیدن به این مقدار تولید ابتدا باید اکتشافات را توسعه دهیم، این مورد همواره در حال جریان است که سالانه بیشتر از ۱۵۰ هزار متر حفاری پیشرفته صورت می گیرد.

بنابراین ذخایر مس در حال افزایش است، از سویی طرح استخراج معادن باید تغییر کند. این تغییر باید به صورتی باشد که بتوانیم تولید را چهار برابر امروز کنیم، امروز ۲۶۰ میلیون تن عملیات معدنی در مس انجام و حدود چهار برابر باید افزایش یابد.

همچنین باید براساس برنامه مذکور ماشین آلات و تجهیزات مناسب وارد کشور شود، از همین رو برنامه ریزی برای واردات با ظرفیت بالاتر رخ دهد. به تناسب این پیشرفت باید کارخانه های فرآوری توسعه یابد که کنسانتره مس بیشتر تولید شود. همچنین کارخانه های ذوب باید افزایش یابد تا کاتد مس تولید کنند.

* صنایع پایین دستی در داخل کشور چه کمکی به صنعت مس داخل کشور می توانند کنند؟

اشتیاق باید برای صنایع پایین دستی ایجاد شود که بتوانیم هرچه بیشتر به جای صادرات کاتد، محصولات با ارزش افزوده بالاتر تولید و صادر کنیم. مخصوصا اگر این مورد در صنایع تکنولوژی بالا صورت گیرد، سودآوری بسیار بالایی برای کشور ایجاد می شود.

بخشی از این موضوع مربوط به برنامه ریزی فعالان اقتصادی و انجمن های حوزه های مختلف می شود. متاسفانه بخش فراوانی از این موضوع به دولت ها برای بهبود روابط بین المللی در راستای مراودات مالی و تجاری مرتبط است. در این صورت می توان جذب سرمایه گذاری خارجی در کنار دسترسی به فناوری بالاتر برای تولید مس و هزینه های کمتر برای فروش در بازارهای جهانی حاصل شود.

کد خبر: ۲۰۰٬۷۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha