۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
ناچار هستیم اقتصادمان را سرپا نگهداریم
سخنگوی دولت:

ناچار هستیم اقتصادمان را سرپا نگهداریم

ربیعی، سخنگوی دولت گفت: فاصله گذاری فیزیکی هوشمند راهبردی صحیح بوده و این راهبرد قطعا با همکاری صاحبان صنایع و کارگران و کارمندان دولت و شهروندان در همه مجموعه‌ها امکانپذیر است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، علی ربیعی در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران با قدردانی از مردم برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم شب‌های قدر گفت: این مراسم زمینه را فراهم کرد تا برای مراسم‌های بعدی که در حوزه مذهبی داریم و همین طور برای زیارتگاه‌ها و اماکن مذهبی بتوانیم تصمیمات جدیدتری اتخاذ کنیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مناطق سفید ما به ۲۸۰ شهرستان افزایش پیدا کرده است افزود: در روند بهبودی و درمان بیماران مبتلا به کرونا هم پس از چین و سوئیس در رتبه سوم جهانی قرار داریم.

ربیعی ادامه داد: میانگین بهبودی ما بسیار خوب است تقریبا ۹۴ درصد بهبودی بیماران کرونایی داریم در حالی که میانگین جهانی بهبود ۸۴ درصد است.

وی گفت: آخرین گزارشی که در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد نشان می‌دهد که میزان انتقال کرونا از یک نفر به سه نفر در اسفند ماه امروز به کمتر از یک نفر رسیده است.

ربیعی افزود: این شاخص بسیار خوبی است که یک نفر حتی یک نفر دیگر را مبتلا نمی‌کند و به عدد کمتر از یک نفر رسیده است.

سخنگوی دولت گفت: گزارش‌ها در ستاد ملی مقابله با کرونا نشان می‌داد که ما از مرحله مدیریت و کنترل بیماری هم عبور کردیم و امروز کادر وزارت بهداشت و درمان ما و تمام دستگاه‌های همکار وارد مرحله مهار بیماری شده اند.

ربیعی افزود: مرحله مهار بیماری به طور قطع نیازمند تداوم همکاری بالای ۸۳ درصدی با اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی است.

وی اضافه کرد: ناچار هستیم اقتصادمان را سرپا نگهداریم و تجارب کشورهایی که بعد از ما تصمیماتی اتخاذ کردند نشان داد که فاصله گذاری فیزیکی هوشمند راهبردی صحیح بوده و این راهبرد قطعا با همکاری صاحبان صنایع و کارگران و کارمندان دولت و شهروندان در همه مجموعه‌ها امکانپذیر است.

نقش مهم جامعه ارتباطی کشور در دوران پساکرونا

سخنگوی دولت گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، جامعه ارتباطی کشور هم پای دیگر دستگاه ها، بخشی از مدیریت مبارزه با کرونا را به سرانجام رساند و نقش مهمتر این جامعه در فردای پساکرونا است.

علی ربیعی سخنگوی دولت با خبرنگاران با تبریک روز ملی ارتباطات به جامعه ارتباطی کشور، تصریح کرد: به نمایندگی از دولت و به سهم خودم از کلیه تلاش‌های موثر جامعه اطلاع رسانی کشور سپاسگزاری می‌کنم.

وی افزود: دولت از همه دست اندرکاران اطلاع رسانی و آن‌هایی که کنش‌های اطلاعاتی مورد نیاز در جامعه کرونایی ایران را فراهم کردند، سپاسگزاری می‌کنیم.

ربیعی با تاکید بر اینکه دولت در بخش ارتباطات و اطلاع رسانی اقدامات بنیادی داشته است، تاکید کرد: مهمترین این اقدامات، شفافیت، تعامل و پاسخگویی بوده است، حرکت این دولت به سمت شفافیت و پاسخگویی بدون تردید بی نظیر بوده و در هیچ دوره‌ای چنین شفافیتی در معرض دید همگان قرار نداشته است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه این سنت دیرینه باید نهادینه شود، گفت: به جرات می‌توان گفت، هیچ دولتی به جز این دولت در معرض دید و نقد رسانه ها، فضای مجازی و همچنین زیر ذره بین نظارت و قضاوت همگانی قرار نداشته است.

وی افزود: خوشحالیم که شفافیت و پاسخگویی توامان ایجاد شده، و ما بر این امر اصرار داریم و دولت بنایش بر این است که تا پایان کار، به روز شفافیت و اطلاع رسانی که مردم نیاز دارند، بیافزاید.

ربیعی با اشاره به درگیری کشور با بیماری کرونا، گفت: زندگی اجتماعی، روزمره و جهان ارتباطات و رسانه‌ای ما تحت تاثیر این بیماری قرار گرفت و با شوک جدیدی مواجه شد که به نظر می‌رسد، امروز نقش ارتباطات و رسانه‌ها در ایجاد حمایت اجتماعی، معنابخشیدن به زندگی و کمک به گذار جامعه از این شرایط بحرانی، بی بدیل است.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: به بهانه این روز به جامعه ارتباطی کشور یاد آوری می‌کنم که نقش این جامعه در گذار موفق جامعه قطعا نقش موثر بوده و خواهد بود.

ربیعی افزود: از ابتدای شیوع بیماری کرونا این جامعه هم پای کشور بخشی از مدیریت مبارزه با کرونا را به سرانجام رساند و نقش مهمتر این جامعه در فردای پس از کرونا است که بتواند صدمات و لطمات ناشی از کرونا را بر روح جامعه التیام بخشد و به بازگشت جامعه به سمت کار و زندگی موثر واقع شود.

تکذیب برنامه دولت برای افزایش قیمت ارز

سخنگوی دولت ادعای تمایل و برنامه ریزی دولت برای افزایش نرخ ارز را تکذیب کرد.

علی ربیعی در نشست خبری گفت: نه فقط در هیچ یک از جلسات هیئت دولت بلکه در هیچ یک از کمیته‌ها و ستادهای اقتصادی دولت نیز چنین موضوعی مطرح نشده است و نباید بدون داشتن اطلاعات و حتی طبق اطلاعات غلط چنین ادعایی شود که دولت خواهان افزایش نرخ دلار به ۲۵ هزار تومان است.

وی افزود: بالعکس از سال ۹۲ تاکنون در همه جلسات هیئت دولت حتی برخی، دیدگاه رئیس جمهور را در دفاع از تثبیت قیمت ارز نقد می‌کنند با این حال بنای دولت همواره این بوده و هست که نرخ ارز افزایش نیابد و ادعای یادشده نادرست است.

ربیعی گفت: اتفاقا ما فکر می‌کنیم بتوانیم به بازار سرمایه عمق بدهیم و آن را شاداب نگه داریم که بانک مرکزی و همه نهادهای ذیربط به پیشبرد این سیاست کمک می‌کنند تا نقدینگی‌ها به جای تاثیرگذاری بر بازار مسکن، خودرو و ارز در بازار سرمایه جمع شود.

سخنگوی دولت افزود: با این حال می‌بینیم برخی ضمن طرح چنین ادعاهایی مبنی بر موافقت دولت با افزایش نرخ ارز به بورس هم حمله می‌کنند.

وی خطاب به فعالان رسانه‌ها و افرادی که دلشان برای مردم و کشور می‌سوزد گفت: راه حل این است که نقدینگی مردم به سمت بازار سرمایه سالم برود و امکان سرمایه گذاری جدید فراهم شود و این موضوع اصلا ربطی به جبران کسری بودجه دولت ندارد.

ربیعی بار دیگر تاکید کرد: افزایش نرخ ارز نه فقط مطلوب دولت نیست بلکه تمام توان ما بر این است که نرخ ارز به قیمت واقعی برسد.

وی همچنین با قدردانی از عملکرد رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: سیاست‌های آقای همتی، موفق بوده است و بازارهای پول و ارز به رغم فشارهای سنگین سه ماه اخیر که فضای اقتصادی در پی همه گیری کرونا دچار وقفه شد توانسته است با ثبات نسبی پیش رود.

سخنگوی دولت پیش بینی کرد: بازار سرمایه نیز با بهبود اوضاع و ثبات کنونی احیا شود چنانکه در دو سال گذشته نیز نرخ ارز دچار نوسان بود، اما به ثبات نسبی بازگشت.

ربیعی گفت: درصددیم نرخ ارز را به کانال پایین‌تر بیاوریم و همه تلاش ما براین است که در حوزه درمان، تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه، ارز را تامین کنیم.
وی از رسانه‌ها خواست با کمک به پیشبرد برنامه‌های دولت در این زمینه ضمن نقد مسائل و تبیین خطرات مربوط به بازار سرمایه، فضای روانی جامعه را آرام نگه دارند و از تحلیل‌های نادرست که به این فضا لطمه می‌زند بپرهیزند.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه‌های دولت برای ارائه تسهیلات اینترنتی به مردم گفت: استفاده از شبکه شاد برای دانش آموزان، معلمان و دبیران تا پایان خرداد رایگان شده است که به تسهیل نیازهای مردم بسیار کمک می‌کند.

ربیعی با اشاره به تصمیم دولت برای بازگشایی مدارس افزود: آمارها نشان می‌دهد که میزان مراجعه دانش آموزان به مدارس در روستاها بیش از شهرها بوده و هدف از این تصمیم دولت جلوگیری از اخلال در آموزش دانش آموزان است.

وی همچنین گفت: وزارت ارتباطات در جلسه پیشین هیئت دولت اعلام کرد هزار و ۵۰۰ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات و بهره مندی از اینترنت متصل شده اند و آمار اتصال روستاها به این شبکه به ۸۷ درصد رسید.

سخنگوی دولت افزود: در این جلسه تصمیم گرفته شد هزار روستای دیگر تا پایان خرداد به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند همچنین دولت برنامه‌ای دارد که براساس آن همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به این شبکه و اینترنت متصل خواهند شد.

کد خبر: ۲۰٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha