۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
رشد واقعی سهام انبوه سازان در مقابل حباب بازارهای سودا گرایانه| ظرفیت بالای سودآوری ثامید و ثبهساز
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

رشد واقعی سهام انبوه سازان در مقابل حباب بازارهای سودا گرایانه| ظرفیت بالای سودآوری ثامید و ثبهساز

بهداد کارشناس بازار سرمایه به بازار گفت: بر اساس بررسی انجام شده رشد بازارهایی همچون سکه بیشتر حباب با ریسک بالا است اما در مقابل سهام انبوه سازان جای زیادی برای رشد دارد و بازاری امن تر است.

بازار؛ گروه بورس: چند وقتی می شود که بیشتر بازارهای سرمایه ای مسیر رشد را در پیش گرفته اند و هر روز بر ارزش آن ها در مقابل ریال، افزوده می شود. در کنار این رشد، بیشتر نمادهای بورسی نیز بر روی تابلوی معاملات بورس سبز نشان شده اند و کمتر رنگ سرخ به خود می گیرند.

در این راستا برای اینکه ببینیم بازار سرمایه برای شرکت های ساختمانی چه آینده ای را رقم زده است و شرکت هایی همچون توسعه و عمران امید و بهساز کاشانه تهران که از اول سال هم با وجود تعدادی روز سرخ همچنان سود دهی شان را حفظ کرده بودند چه شرایطی دارند؟ به سراغ مهدی بهداد کارشناس بازار سرمایه رفتیم که گفت و گوی بازار با او را در ادامه خواهید خواند.

* این روزها کمتر شاهد قرمز شدن نماد بورسی شرکت ها هستیم و اگر رنگ قرمز به خودشان بگیرند هم خیل کوتاه و موقتی است، برایمان بفرمایید شرایط برای انبوه سازان چطور است؟

بله درست است و نمادهای شرکت های ساختمانی بهتر و سبز تر هستند. به طور کلی نکته ای که درباره بازار سرمایه و به خصوص انبوه سازی به نظرم می رسد این است که روند بازار تغییر یافته است و کل جهت بازار که سبز است به تبع آن نمادهای مختلف سعی می کنند خودشان را با شرایط رشد قیمتی که در بازار وجود دارد تراز کنند. بنابراین جهت کلی بازار مثبت شده است.

نکته دوم که به نکته اول هم بی ارتباط نیست این است که چشم اندازی که درباره نرخ ارز وجود دارد و به تبع آن نرخ تورم و در کنار آن نقدینگی ای که در اقتصاد کلان وجود دارد همگی باعث شده پیش بینی ها و انتظاراتی که از سطح عمومی قیمت ها در جامعه وجود دارد خیلی بالا باشد و بحث انتظاراتی که درباره نرخ تورم وجود دارد فزاینده باشد.

* چشم انداز سودآوری نمادهای بورسی انبوه سازان را با توجه تورم و افزایش هزینه های ساخت و ساز چطور می بینید؟

در این رابطه مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی پیش بینی کرده که سال آینده نرخ تورم کشور کمتر از ۴۰ درصد نیست. از این رو وضعیت سال آینده را بهتر از امسال متصور نشده اند. بنابراین همه این ها که کنار هم قرار می گیرند باعث می شود چشم انداز سودآوری دارایی شرکت ها خیلی بالا باشد و شرکت های ساختمانی هم به شدت تحت تاثیر ارزش دارایی هایشان هستند.

چشم انداز سودآوری دارایی شرکت ها خیلی بالا است و شرکت های ساختمانی هم به شدت تحت تاثیر ارزش دارایی هایشان هستند

نکته سومی که به نظر بنده می رسد این است که صورت های مالی شرکت های ساختمانی که نگاه می کنید خواهید دید که انباشت سودهایی که این شرکت ها فارغ از ارزش دارایی هایی که دارند و یا انباشت هایی که در دفاتر شان است باعث می شود قیمت سهم شرکت های ساختمانی خود به خود ارزشمندی یک و نیم تا دو برابر و بیشتر از رقم هایی که هست داشته باشند.

* با این تفاسیر هنوز ارزش سهام شرکت های ساختمانی جای رشد بیشتری دارد و هنوز به ارزش حقیقی خود نرسیده است؟

بله همین طور است؛ برای مثال این موضوع را که در مورد شرکت توسعه و عمران امید که بررسی و محاسبه کردیم نشان دهنده این بود که زمانی که یک سهم بر فرض ۱۸۰ تا ۲۰۰ تومان قیمت می خورد در بازار کمتر از ۳۵۰ تومان نباید باشد.

ارزش دارایی شرکت های ساختمانی بیشتر از ارزش فعلی سهام آن ها است و ظرفیت بالایی برای سود دهی بازار سهام آن ایجاد کرده است

این رقم ها هم از دفاتر شرکت ها بیرون می آید و حتی نمی خواهم رقمی را به روز رسانی کنم؛ یعنی این عقب ماندن قیمت نسبت به عملکرد شرکت ها به نظر نکته مهمی است که در شرکت های ساختمانی وجود دارد. به خصوص شرکت های ساختمانی مثل بهساز کاشانه تهران، گروه سرمایه‌ گذاری مسکن، توسعه و عمران امید و باغمیشه که دارایی های زیادی دارند و از این تفاضل قیمتی که در تابلو می بینید و ارزشی که در دفاتر شان ثبت می شود وجود دارد.

بنابراین این شکاف را باید به نحوی پر کرد که خود نشان دهنده ظرفیت سهم این شرکت ها است. از این رو مجموعه این عوامل هستند که در شرکت های ساختمانی و صنعت ساختمان تاثیرگذار است و باعث می شود این نمادها سبز بمانند.

* با این تفاسیر پیشنهاد تان این است که سرمایه گذاران به جای سرمایه گذاری در بازار هایی که از ریسک بالایی برخوردار هستند در شرکت های ساختمانی سرمایه گذاری کنند؟

در واقع بازارهای مختلف و دارایی های مختلف که در بازار معامله می شوند با چه دلاری معامله می شوند؟ ربع سکه را که محاسبه کردند به ۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید؛ یعنی قیمت دلاری که برای تبدیل انس به سکه هست به ۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید که نشان می دهد حباب خیلی بالا است. همچنین طی محاسبه نیم سکه این عدد به ۵۵ هزار تومان رسید.

بازار سهام در مقایسه با بازارهای سرمایه ای دیگر هنوز به رشد واقعی خود نرسیده و ظرفیت بالایی برای رشد دارد

این درحالی است طی بررسی های بازار سهام، به دلار حدود ۳۲ هزار تومان رسیدند و نرخ ارز در بازار در حدود ۴۰ هزار تومان قیمت خورده است. همه این ها نشان دهنده این است که بازار سهام خیلی از این بخش ها عقب است و جا دارد رشد پیدا کند و به نظر می رسد بازارهای دیگر تا حدودی هم حباب داشته باشند. البته حباب ریسک های خاص خودش هم دارد.

بنابراین اگر اعتماد عمومی به سمت این بازار جلب شود و اعتماد مردم به این سمت افزایش یابد این فاصله باید پر شود و بازار سهام بازار خوبی خواهد بود.

کد خبر: ۲۰۰٬۵۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha