۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
تبخال چیست؛ انواع آن و چه راهکارهای درمانی دارد؟

تبخال چیست؛ انواع آن و چه راهکارهای درمانی دارد؟

زائده‌های دردناک و معمولا سفید رنگی که بر روی نقاط مختلف بدنمان به‌وجود آمده و آنها را با عنوان تبخال می‌شناسیم.

به گزارش بازار، زائده‌های دردناک و معمولا سفید رنگی که بر روی نقاط مختلف بدنمان به‌وجود آمده و آنها را با عنوان تبخال می‌شناسیم، همواره توجه مارا جلب می‌کنند و برای ما سوال می‌شود که آیا این زوائد خطرناک‌اند؟ آیا واگیردار هستند؟ چگونه می‌توان آنها را درمان کرد و ده‌ها سوال دیگر. در این بین باورهای غلط زیادی نیز در بار انواع تبخال وجود دارد که همین موضوعات باعث شده تا افرادی که دارای تبخال هستند، قدری در درمان این بیماری دچار مشکل شوند. به‌همین واسطه در ادامه این نوشته از درمانکده قصد داریم به‌صورت کامل بررسی کنیم که تبخال چیست و چه راهکارهای درمانی دارد؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

تبخال چیست؟

تبخال نوعی عفونت معمولا خفیف است که توسط ویروسی به‌نام هرپس سیمپلکس یا HSV ایجاد می‌شود. این بیماری علائمی طولانی‌مدت دارد اما در این بین، هستند افرادی که میزبان ویروس مذکور بوده اما هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهند! این بیماری هیچ‌گونه درمانی قطعی‌ ندارد اما نیازی نیست که نگران این موضوع باشد؛ تبخال با مراقبت‌های خانگی رفع می‌شود! تبخال‌ها معمولا به‌صورت تاول‌های پر از مایع و به‌صورت تکی یا خوشه‌ای ایجاد می‌شوند و تقریبا همه کودکان حداقل یک بار آن را تجربه‌می‌کنند.

انواع تبخال

به‌صورت کلی، ویروس تبخال دارای دو نوع است که با ویروس تبخال نوع ۱ و ویروس تبخال نوع ۲ آن را می‌شناسند و دقیقا نمی‌توان گفت که هر کدام از این ویروس‌ها چه رفتاری دارند. انواع تبخال‌ها در ادامه بررسی شده‌اند.

تبخال لب و چانه

تبخال لب و چانه رایج‌ترین نوع تبخال است که ممکن است حتی به‌سوراخ‌های بینی نیز سرایت کند. این نوع از تبخال معمولا ناشی از ویروس تبخال نوع ۱ است و در اغلب موارد به‌صورت خوشه‌ای رشد می‌کند و می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. این نوع از تبخال با رابطه جنسی دهانی، استفاده از لوازم آرایشی مشترک و بوسیدن منتقل می‌شود اما به‌واسطه اینکه بیرون از دهان است، در فرایندهایی مانند غذا خوردن مشکلی ایجاد نمی‌کند مگر اینکه به‌درون دهان نفوذ کند که در ادامه این مورد نیز بررسی شده است.

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی نوع دیگری از تبخال است که بسیار رایج بوده و برخی مواقع با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می‌شود. این نوع از تبخال در ناحیه تناسلی، اطراف ران و مقعد رشد می‌کند. و ناشی از ویروس تبخال نوع ۲ است و با رابطه جنسی و تماس مستقیم منتقل می‌شود.

تبخال مغزی

این نوع از تبخال، خطرناک‌ترین نوع است و می‌تواند باعث ایجاد مشکلات فکری، رفتاری و گفتاری زیادی شود و در برخی موارد حتی مرگ! تبخال مغزی خیلی شایع نیست اما در صورت بروز علائمی همچون صرع، اختلالات خواب، عدم توانایی در گفتار، گیجی و بدخلقی، باید به ‌بهترین دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب که می‌شناسید مراجعه کنید. این بیماری دارای علائم پوستی نیست و باید برای بررسی‌های بیشتر از طریق آزمایشاتی مشکل تبخال مغزی را مشخص کرد.

تبخال گلو

تبخال گلو از همان نوع تبخال چانه و لب است که درون دهان و گلو رشد می‌کند. این مشکل با علائمی همچون احساس خارش و درد در گلو، مشکل در بلع و خونریزی همراه است که به‌دلیل مرطوب بودن فضای قرارگیری معمولا دیرتر خوب شه و نیاز به‌مراقبت بیشتر دارد.

تصویر گرافیکی تشکیل تبخال دور لب‌ها

علائم تبخال

تا به‌اینجا با چند نوع از تبخال‌ها آشنا شدید و باید بدانید که هر نوع از تبخال وابسته به‌محل رشدی که دارد می‌تواند دارای علائم متفاوتی نسبت به‌دیگری داشته باشد! اما به‌صورت کلی، یک‌سری علائم عمومی برای تبخال‌ها وجود دارند که به‌شرح زیر هستند:

  • تب

  • بد خلقی

  • بی‌حالی

  • ترشحات واژینال

  • تاول‌های قرمز بر روی پوست

  • درد و خارش در سطح پوست

  • غدد لنفاوی حساس به‌لمس

  • بروز تاول‌های دردناک در نقاط مختلف بدن

لازم به‌ذکر است که بعد از گذشت زمان و با مراقبت‌ها و درمان‌های مختلف، علائم تبخال‌ها باید بهبود پیدا کنند.

تبخال چقدر در بدن می‌ماند؟

پاسخ به‌این سوال امکان‌پذیر نیست؛ در برخی از افراد، پس از گذشت یک دوره ابتلا و درمان، ویروس به‌کلی از بدن خارج می‌شود اما در برخی افراد دیگر تنها علائم ویروس از بین رفته و بعد از مدتی دوباره عود می‌کند. این موضوع تا حد زیادی وابسته به‌سیستم ایمنی و سبک زندگی فرد است.

پیشگیری از ابتلا به‌تبخال

تبخال یک ویروس واگیردار است که از طریق تماس منتقل می‌شود و کمتر احتمال انتقال آن از راه‌های دیگر وجود دارد. به‌همین واسطه، برای پیشگیری از ابتلا به‌تبخال می‌توان مورد زیر را در نظر داشت:

  • از ارتباط جنسی پرخطر پرهیز کنید

  • دستان آلوده خود را به‌دهانتان نزنید

  • تعدد شرکای جنسی را کاهش دهید

  • از وسایل شخصی دیگران استفاده نکنید

  • از استفاده از لیوان و قاشق مشترک بپرهیزید

  • با وجود علائم، از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید

درمان تبخال

همان‌طور که گفته شد، تبخال دارای درمان مشخصی نیست اما با درمان‌ها و مراقبت‌های خانگی و دارویی می‌توان این مشکل را برطرف کرد؛ تنها باید صبور باشید و موارد ایمنی را رعایت کنید.

برخی از درمان‌های خانگی تبخال عبارت‌اند از:

  • محل تاول‌ها را چرب نگه دارید

  • تا زمان بهبودی کامل به‌استخر نروید

  • در صورت امکان، حمام آب و نمک بگیرید

  • از ایجاد تماس یا ساییدگی با تاول‌های اجتناب کنید

  • دست خود را پس از تماس با تاول‌ها شستشو دهید

  • برای تسکین درد از مسکن‌های سبک استفاده کنید

  • اجازه دهید تاول‌ها هوا بخورند و روی آنها چسب نزنید

درمان دارویی تبخال، نمی‌تواند از بروز تبخال جلوگیری کند اما برای تسریع فرایند درمان می‌تواند بسیار موثر باشد. نوع دقیق داروها بسته به‌تشخیص پزشک است اما معمولا از داروهای سرکوب‌کننده و ضد ویروس استفاده می‌شود تا جلوی تکثیر ویروس تبخال در بدن گرفته شود.

تصویر خانمی که درمان خانگی تبخال را دنبال می‌کند

جمع‌بندی

ویروس تبخال، از شایع‌ترین ویروس‌ها در جوامع انسانی است که انواع مختلفی داشته و در نقاط مختلف بدن انسان بروز شد می‌کند. این ویروس خیلی خطرناک نیست و تنها، علائم آزاردهنده‌ای دارد؛ البته به‌جز نوع مغزی آن که حتی می‌تواند خطر مرگ را به‌همراه داشته باشد. ما در این نوشته تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا تمام نکات مهم درباره این بیماری را با شما در میان بگذاریم.

در صورتی‌که برای پیگیری بیشتر این مشکل یا هر مشکل دیگری قصد مراجعه به‌پزشکان متخصص را دارید، می‌توانید از طریق سایت نوبت دهی آنلاین درمانکده برای دریافت نوبت آنلاین پزشکان متخصص، از متخصص پوست گرفته تا متخصص گوش و حلق و بینی و هر تخصص پزشکی دیگری اقدام کنید.

کد خبر: ۲۰۰٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha