۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
صاعقه گیر برای چه ساختمان هایی نیاز است

صاعقه گیر برای چه ساختمان هایی نیاز است

در حالت کلی ساختمان هایی که بیش از ۳۰ متر هستند، چه در مناطق پر خطر و چه در مناطق کم خطر، باید از صاعقه گیر استفاده کنند.

به گزارش بازار، صاعقه یکی از کشنده ترین پدیده های طبیعی است و در سطح جهان سالانه جان صدها نفر را می گیرد. در حال حاضر روندهای جهانی در شهرسازی به سمت ایمن سازی ساختمان ها و اماکن عمومی هدایت شده است. یکی از مهم ترین و متداول ترین تجهیزات قابل نصب بر روی ساختمان های بلند تجاری و مسکونی و دکل های برق برای جلوگیری از برخورد صاعقه و ایجاد خسارت صاعقه گیرها هستند که می توانند اثرات زیان بار برخورد صاعقه را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند.

درست است که صاعقه ممکن است به انسان، زمین، درخت و هر چیزی برخورد کند و حادثه و خسارت ایجاد کند، ولی در ساختمان های بلند مرتبه استفاده از صاعقه گیرها دارای اهمیت بیشتری است و در پاسخ به این سوال که صاعقه گیر برای چه ساختمان هایی نیاز است باید گفت، در حالت کلی ساختمان هایی که بیش از ۳۰ متر هستند، چه در مناطق پر خطر و چه در مناطق کم خطر، باید از صاعقه گیر (lightning rod) استفاده کنند. ارتا خط عرضه کننده انواع صاعقه گیر الکترونیکی از برندهای الیپس، امگا، لیوا و صاعقه گیر میله ای استیل و صاعقه گیر میله ای مسی تک شاخه و چند شاخه و لوازم صاعقه گیر، میله ارت و تجهیزات ارت موقت با بهترین قیمت و کیفیت می باشد.

صاعقه گیر در چه ساختمان هایی اجباری است

مطابق بند ۴-۲-۹ شیوه نامه اجرایی نظارت بر طراحی و اجرای استاندارد تاسیسات برق اماکن که بر اساس مباحث مقررات ملی ساختمان و مقررات اجرایی وزارت نیرو و به صورت تفاهم نامه سه جانبه بین وزارت راه و شهرسازی ، سازمان نظام مهندسی ساختمان و وزارت نیرو تهیه شده است ،ساختمانهای با ارتفاع ۲۴متر و بیشتر ، مشمول نصب سیستم صاعقه گیر می باشند. با این حال ، مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان ، الزامات صاعقه گیر ساختمانها را در بر نمی گیرد و برای آن باید به استانداردهای IEC۶۲۳۰۵ و NFC۱۷-۱۰۲ مراجعه شود.

انواع سیستم صاعقه گیر

انواع صاعقه گیرها از نظر نوع عملکرد و مشخصات فنی به دو دسته اصلی صاعقه گیر پسیو (غیر فعال) و صاعقه گیر اکتیو (فعال) تقسیم بندی می گردند.

صاعقه گیر های پسیو

اولین روش جذب صاعقه که به صاعقه گیرهای پسیو یا غیرفعال شهرت دارد، توسط بنجامین فرانکلین پیشنهاد شد. این صاعقه گیر، تنها میله ای نوک تیز است که در بالاترین نقطه سازه نصب می شود. در هنگام صاعقه با جذب ولتاژ ، جریان تولیدی را به زمین منتقل می کند و در این مسیر هیچ عامل تشدید کننده‌ای غیر از شکل خاص آن‌ها وجود ندارد.

صاعقه گیرهای پسیو، مجموعه حفاظتی است، مبتنی بر استفاده از میله های برقگیر (صاعقه گیر) ساده و روش قفس فارادی که براساس استاندارد بین المللی IEC و تئوری گوی غلطان و زاویه حفاظتی، حفاظت جلد خارجی ساختمان را تامین میکند. صاعقه گیرهای (برقگیرهای) ساده مسی، مسی با پوشش آب کرم، استنلس استیل، گالوانیزه با طول و قطرهای مختلف، انواع بست و کلمپ و هادی های ارتباطی و نزولی با جنس و مقاطع مختلف در این روش کاربرد دارد.

صاعقه گیر الکترونیکی

صاعقه گیرهای اکتیو

صاعقه گیر های اکتیو به‌منظور دریافت و هدایت صاعقه به سیستم ارت (زمین) به روش‌های مختلفی فضای اطراف خود را یونیزه می‌کنند. به‌همین‌دلیل، به آنها صاعقه گیرهای یونیزه کننده هوا نیز گفته می‌شود. آنها در انواع مختلفی موجود هستند که ازاین‌قرار هستند:

 صاعقه گیر اتمی

این نوع صاعقه‌گیر، برای انجام یونیزاسیون، به تشعشعات اتم سزیومی که در داخل آن قرار داشت وابسته بود. این صاعقه‌گیر به دلیل وجود اثرات زیست‌محیطی مخرب به‌دلیل وجود تشعشعات عنصر اتمی داخل آن و ... امروزه دیگر تولید نمی‌شود.

صاعقه گیر خورشیدی

این نوع صاعقه‌گیر، برای انجام یونیزاسیون، به انرژی خورشید نیاز دارد. بدین‌صورت که انرژی یونیزاسیون توسط یک سلول خورشیدی که یک باتری فتوسل را شارژ می‌کند، تأمین می‌شود. این انرژی ذخیره شده، بایستی در زمان مناسبی تخلیه شده و عمل یونیزه کردن را انجام دهد.

صاعقه گیر بادی (پیزو الکتریک)

این نوع صاعقه‌گیر، برای انجام یونیزاسیون، به انرژی باد نیاز دارد. به‌همین‌دلیل، دارای یک ورودی و خروجی هوا است که جریان باد باعث می‌شود یک الکترود را به ارتعاش درآورد. این ارتعاش الکترود باعث می‌شود که یک منبع الکتریسیته ساکن در سلول پیزو الکتریک صاعقه‌گیر ایجاد کند. این الکتریسیته‌ی ساکن، بین الکترود و سطح خارجی تخلیه شده و درنتیجه هوای اطراف را یونیزاسیون می‌کند.

صاعقه گیر الکترونیکی (خازنی)

ازآنجایی‌که صاعقه‌گیر الکترونیکی یا صاعقه‌گیر خازنی نسبت به سایر صاعقه‌گیرها سیستم هوشمندتری دارد، به‌همین‌دلیل بهترین انتخاب برای محافظت درمقابل صاعقه محسوب می‌شود. در این صاعقه‌گیر، هم تأمین انرژی و هم زمان عملکرد آن کاملاً به شرایط جوی وابسته است.

عملکر صاعقه گیر

نحوه عملکرد صاعقه گیر الکترونیکی

اینگونه از صاعقه گیرها الکترونیکی انرژی مورد نیاز خود را بطور طبیعی از میدان الکتریکی اتمسفر دریافت می‌کنند و شدت این میدان در هنگام طوفان چندین کیلو ولت بر متر است. میله‌های پایینی این صاعقه گیر، با جذب این بارها باعث ذخیره انرژی مورد نیاز در واحد جرقه زن (Triggering Unit) می‌شوند.

درست قبل از وقوع صاعقه، شدت میدان الکتریکی سریعا افزایش می‌یابد و این تغییرات به سرعت توسط صاعقه گیر کشف و به واحد صاعقه گیر ارسال می‌شود. در این زمان انرژی ذخیره شده با کمک جرقه به نوک میانی تخلیه و منجر به یونیزاسیون محیط اطراف می‌شوند.

  

انتخاب صاعقه گیر

نحوه انتخاب صاعقه گیر

باید در ولتاژ نامی شبکه، به منظور کاهش تلفات، از امپدانس بینهایت دارا باشد. حتما باید در اضافه ی ولتاژ به منظور محدود سازی سطح ولتاژ دارای امپدانس کم باشد. یکی دیگر از ویژگی هایی که باید داشته باشد این است که توانایی ذخیره ی انرژی و یا دفع آن را بدون اینکه صدمه ببیند دارا باشد. در آخر باید توانایی این را داشته باشد تا پس از حذف عبور اضافه به شرایط مدار (حالت کار نرمال \ عادی) بازگردد.

چند نکته ی بسیار مهم که در هنگام انتخاب ونصب یک صاعقه گیر بایدحتما رعایت کنید:

  • پایه مخصوص برق گیر
  • هادی نزولی
  • بست اتصال پایه و دکل
  • بست و اتصالات هادی نزولی
  • بلوک های فاصله دهنده
  • اتصال تست
  • پوشش حفاظتی
  • شمارنده ی صاعقه
  • اتصالات مکانیکی
  • سیستم ارت صاعقه گیر
  • ارت

ارتاخط اولین فروشگاه اینترنتی تخصصی در زمینه  سیستم ارتینگ، ابزارآلات کابل کشی و سیمبانی و یراق‌آلات خطوط خودنگه‌دار و ۲۰kv می‌باشد. برای مشاهده تمام محصولات می توانید به وب سایت ارتا خط به آدرس earthakhat.com مراجعه نمایید.

برچسب ها : صاعقه گیر,صاعقه

کد خبر: ۲۰۰٬۳۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha