۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
آیا کشورهای خلیج فارس ذینفعان جنگ انرژی روسیه و اروپا هستند؟
بازار گزارش می‌دهد؛

آیا کشورهای خلیج فارس ذینفعان جنگ انرژی روسیه و اروپا هستند؟

کشورهای حاشیه خلیج فارس اغلب به عنوان ذینفعان غیرمستقیم جنگ انرژی روسیه و اروپا نادیده گرفته می شوند.

بازار؛ گروه بین الملل: جنگ انرژی کنونی بین روسیه و اروپا به سالهای گذشته بر می گردد، اما به طور قابل توجهی با جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ تشدید شد. روسیه در حال استقرار طیفی از تسلیحات انرژی با هدف افزایش هزینه های تشدید تنش یا باقی ماندن در اوکراین هستند. این جنگ جریان تجارت جهانی انرژی را تغییر داده و قیمت انرژی را در سال ۲۰۲۲ نسبت به چند سال گذشته افزایش داده است. این جنگ همچنین بر طیف وسیع تری از کالاها و خدمات غیر انرژی و همچنین روابط دیپلماتیک تأثیر گذاشته اند.

با توجه به اینکه انرژی - مقرون به صرفه بودن، در دسترس بودن و پایداری آن - زیربنای تمدن مدرن است، این سوال مطرح می شود که چه کسی برنده جنگ انرژی است؟ یک مورد ادعاهایی است مبنی بر اینکه روسیه پیروز این جنگ خواهد بود. دیدگاه ظریف تر استدلال می کند که اگرچه روسیه ممکن است یک برنده کوتاه مدت باشد، اروپا در دراز مدت در جنگ انرژی پیروز خواهد شد. جدای از طرفهای گفته شده، هند و چین نیز اغلب به عنوان برنده‌ نام برده می‌شوند، زیرا آنها واردکنندگان اصلی انرژی هستند که از جریان‌های کاهش‌یافته سوخت‌های فسیلی روسیه به اروپا، سود برده‌اند.

اگرچه تحلیل‌های بسیار کمی درباره مزایای جنگ انرژی برای کشورهای عربی خلیج فارس یا مکانیسم‌هایی که از طریق آن سود برده‌اند، گمانه‌زنی می‌کنند، «لی چن سیم» در مقاله ای در مرکز مطالعات خاورمیانه آمریکا بر آن است که این کشورها سعی در اصلاح کاستی‌ها دارند. ترجمه مقاله مذکور در ادامه آمده است.

برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با شرکت در آربیتراژ، از جنگ انرژی استفاده کرده اند. این مهم به جایگزینی نفت کوره ارزان روسیه به جای نفت تولید داخل که در نیروگاه ها برای تولید برق استفاده می شود، اشاره دارد. در نتیجه نفت داخلی بیشتری را برای صادرات به اروپایی ها آزاد می کند که سعی در کاهش وابستگی خود به نفت خام و محصولات نفتی روسیه دارند. این عمل عمدتاً به عربستان سعودی و کویت محدود می شود، جایی که نفت به ترتیب ۳۹ درصد و ۴۱.۵ درصد از تولید برق در سال ۲۰۲۰ را تشکیل می داد.

در همان زمان، حجم بیشتری از نفت عربستان (و خلیج فارس) در سال ۲۰۲۲ به اروپا راه یافت. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ نفت بیشتری به اروپا صادر کردند. شباهت نفت خام خلیج فارس، به ویژه نفت سبک عربی شرکت آرامکوی عربستان به نفت خام اورال روسیه، نفت خام کشورهای خلیج فارس را جایگزین خوبی برای نفت خام روسیه می کند. جای تعجب نیست که سهم اروپا از صادرات نفت عربستان سعودی بین ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۲ به ۲۰ تا ۲۵ درصد از کل درآمد صادرات نفت افزایش یافته است که نسبت به ۱۰ تا ۱۵ درصد در سال های گذشته افزایش یافته است.

اگرچه فروش نفت به اروپا در کوتاه مدت برای اقتصادهای خلیج فارس سودمند است، اما کاهش تقاضای نفت اروپا - که زیربنای برقی کردن وسایل نقلیه و حمل و نقل عمومی است - این قاره را در مقایسه با آسیا و آفریقا به یک بازار بلندمدت نسبتاً غیرجذاب برای صادرکنندگان خلیج فارس تبدیل می کند.

صادرات نفت خلیج فارس به اروپا

راه دومی که صادرکنندگان نفت خلیج فارس از جنگ انرژی به نفع خود درآمدزایی کرده اند، واردات نفت روسیه برای ترکیب/صادرات مجدد به جنوب آسیا و اروپا است. واردات نفت خام و فرآورده های نفتی روسیه از فوریه به طور قابل توجهی افزایش یافته است، به طوری که عمان و امارات نفت روسیه را در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۲ بیشتر از مجموع سه سال گذشته وارد کرده اند.

با ناامیدی اروپا برای محصولات نفتی غیر روسی مانند گازوئیل، وضعیتی که با بسته شدن برخی از پالایشگاه های مستقر در ایالات متحده در چند سال گذشته حادتر شده است، محصولات پالایشگاه الزور کویت که به تازگی توسعه یافته و ارتقا یافته است، به تازگی اولین محموله خود را به اروپا ارسال کرده است. محموله سوخت هوانوردی به اروپا و همچنین از پالایشگاه رویس ابوظبی که قرار است در سال ۲۰۲۵ به طور کامل راه اندازی شود، خریداران مشتاقی را در این قاره پیدا خواهد کرد.

تاکتیک بومی‌سازی همچنین به گمانه‌زنی‌ها دامن می‌زند مبنی بر اینکه محموله‌های نفتی در مراکز اصلی حمل‌ونقل مانند فجیره، می‌تواند توسط کشتی‌های روسی تحویل داده شود، دوباره در کشتی‌هایی با پرچم‌های غیرروسیه بارگیری شود و سپس به عنوان نفت منشأ فجیره به بنادر اروپایی تحویل داده شود. این رویه احتمالاً برای روسیه و امارات متحده عربی یک بازی برد برد خواهد بود. جدای از نفت، جنگ انرژی همچنین گسترش پایگاه مشتریان خلیج فارس برای گاز طبیعی مایع (LNG) را تسهیل می‌کند تا مشتریان اروپایی بیشتری را فراتر از بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا شامل شود.

تاکنون، صادرکنندگان کوچکتر LNG از خلیج فارس، یعنی عمان و امارات، به دلیل محدودیت روسیه در صادرات گاز خط لوله به اروپا و حق بیمه بالاتری که توسط LNG در شمال شرق آسیا صادر می شود، تقریباً به طور انحصاری روی آسیا متمرکز شده بودند

تاکنون، صادرکنندگان کوچکتر LNG از خلیج فارس، یعنی عمان و امارات، به دلیل محدودیت روسیه در صادرات گاز خط لوله به اروپا و حق بیمه بالاتری که توسط LNG در شمال شرق آسیا صادر می شود، تقریباً به طور انحصاری روی آسیا متمرکز شده بودند. در مورد قطر، در حالی که اروپا ۱۵ درصد از فروش LNG خود را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داد، آسیا همچنان با سهمی نزدیک به ۸۰ درصد بازار مسلط آن بود.

یکی از معیارهای موفقیت دیپلماسی LNG قطر این واقعیت است که سهم اروپا از فروش LNG قطر بر اساس درآمد به یک پنجم کل فروش در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ در مقایسه با ۱۰ تا ۱۲ درصد در سه ماهه مشابه در سال های گذشته افزایش یافت. این تا حد زیادی نتیجه افزایش قیمت‌های LNG نقطه‌ای در اروپا بود که دیوانه‌وار تلاش می‌کرد تا ذخیره‌سازی گاز را قبل از زمستان در مقابل حجم بالاتر LNG پر کند.

یکی از نتایج مورد انتظار جنگ انرژی، افزایش گسترده استقرار ظرفیت های تجدیدپذیر در سراسر اروپا برای تقویت خودکفایی انرژی و در عین حال کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی و به ویژه انرژی روسیه است

مهم‌تر برای جاه‌طلبی‌های بلندمدت قطر و در نتیجه نفوذ جهانی آن، قرارداد ۱۵ ساله‌ای است که در نوامبر ۲۰۲۲ توسط آلمان با قطر برای عرضه سالانه ۲ میلیون تن LNG از سال ۲۰۲۶ منعقد شد. قرارداد انرژی قطر به طور کامل جایگزین گاز روسیه نخواهد شد، اما ممکن است شرکت های برق در سایر کشورهای اروپایی را تشویق کند تا قرارداد خرید گاز مایع خود را با دوحه منعقد کنند. گسترش تولید LNG امارات همچنین احتمالاً بازارهای اروپایی را هدف قرار دهد.

دیپلماسی انرژی های تجدیدپذیر با اروپا

یکی از نتایج مورد انتظار جنگ انرژی، افزایش گسترده استقرار ظرفیت های تجدیدپذیر در سراسر اروپا برای تقویت خودکفایی انرژی و در عین حال کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی و به ویژه انرژی روسیه است. برای کشورهای خلیج فارس، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر اروپایی نشان‌دهنده همسویی سیاست‌ها است که به نوبه خود حسن نیت برای فروش هیدروکربن‌های خلیج فارس را تسهیل می‌کند که در طول انتقال انرژی همچنان مورد نیاز خواهد بود.

سرمایه‌گذاری‌های انرژی تجدیدپذیر کشورهای خلیج فارس به وضوح توسط یک مورد تجاری قوی هدایت می‌شوند که شامل تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری و کسب تخصص در فناوری‌های تجدیدپذیر است. این دولت‌ها قبل از شروع جنگ انرژی در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در اروپا سرمایه‌گذاری کرده بودند.

تقویت روابط با روسیه

علاوه بر تعامل مثبت با اروپا در طول جنگ انرژی همانطور که در بالا مورد بحث قرار گرفت، کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز روابط خوبی با دشمن اروپا یعنی روسیه، حفظ کرده‌اند. آنها این کار را به دو صورت انجام داده اند که اولین مورد از طریق پلت فرم اوپک پلاس است.

هدف دیرینه سیاست خارجی روسیه این است که به عنوان یک قدرت بزرگ به رسمیت شناخته شود و با آن رفتار شود. عربستان سعودی و امارات بر باور خود در مورد اهمیت پایدار روسیه برای بازارهای نفت و درگیری های منطقه ای تاکید می کنند. آنها همچنین علاقه اندکی و شاید ظرفیت محدودی برای افزایش قابل ملاحظه تولید نفت دارند، زیرا این امر بر قیمت نفت فشار نزولی وارد می کند. حتی امارات متحده عربی که قبلاً سهمیه‌های اوپک پلاس را که برنامه‌هایش برای افزایش ظرفیت تولید نفت از ۴ به ۵ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۵ را محدود می‌کرد، به چالش کشیده بود، در مارس ۲۰۲۲ اعلام کرد که روسیه «همیشه» بخشی از اوپک پلاس خواهد بود.

این مهم به این دلیل است که حتی با وجود از دست دادن تولید نفت به دلیل تحریم ها - که بین ۰.۸۵ تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ تخمین زده می شود - روسیه همچنان دومین تولیدکننده بزرگ در گروه خواهد بود. این بدان معناست که در صورت کاهش قیمت نفت در آینده، اوپک پلاس به همکاری روسیه برای تثبیت قیمت ها نیاز خواهد داشت.

دومین مسیری که خلیج فارس از طریق آن روابط خوب خود را با روسیه حفظ می‌کند، خودداری از جنگ قیمت‌ها در آسیا است. دومی بازاری است که به طور سنتی تحت تسلط کشورهای خلیج فارس است، اما اخیراً به یکی از معدود بازارهای قابل دوام برای هیدروکربن های روسیه تبدیل شده است. روسیه با افزایش صادرات به ۱.۹ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱.۶ میلیون بشکه در روز، بزرگترین تامین کننده چین برای چندین ماه بوده است. نفت خام روسیه که با تخفیف‌هایی بین ۲۳ تا ۳۵ دلار در هر بشکه به فروش می‌رسد، برای چین حساس قیمتی بسیار خوب است.

سقف قیمت اتحادیه اروپا که در دسامبر اعمال شد، تنها خریداران آسیایی را تشویق کرده است که به دنبال تخفیف های بیشتر از روسیه باشند. با این وجود، عربستان سعودی نگران است، زیرا رقابت شدید عربستان و روسیه در چین چندین سال است که ادامه دارد

سقف قیمت اتحادیه اروپا که در دسامبر اعمال شد، تنها خریداران آسیایی را تشویق کرده است که به دنبال تخفیف های بیشتر از روسیه باشند. با این وجود، عربستان سعودی نگران است، زیرا رقابت شدید عربستان و روسیه در چین چندین سال است که ادامه دارد. عربستان سعودی همچنان از روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده چین در ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۲۲ جلوتر است. رویه پکن برای تنوع بخشیدن به منابع هیدروکربن های وارداتی خود نیز مانع از وابستگی بیش از حد حتی به نفت ارزان روسیه در دراز مدت می شود.

در هند، دومین واردکننده بزرگ نفت آسیا و کشوری که تحت سلطه عرضه از عراق و عربستان سعودی است، واردات نفت روسیه از مارس ۲۰۲۲، ۱۴ برابر شده است. از نظر تاریخی عراق برای محافظت از بزرگترین بازار خود، قیمت نفت اورال در هند را به طور متوسط ۹ دلار در هر بشکه کاهش داده است، اما عربستان سعودی به نظر می رسد که نگران نیست، زیرا حجم بالاتر روسیه نه به قیمت نفت خام عربستان، بلکه به ضرر آمریکا و آفریقا بوده است. در درازمدت، پایداری تجارت نفت روسیه و هند نیز به دلیل کاهش تولید نفت روسیه به چالش کشیده شده است، موضوعی که حتی قبل از دور کنونی تحریم های غرب، همراه با هزینه های بالای حمل و نقل و زمان سفر بین هند و روسیه مطرح بود.

درآمد بادآورده مالی

در نهایت، کشورهای خلیج فارس - و به ویژه کشورهایی که اصلاحاتی را برای بهبود رقابت، کارآیی مقرراتی و شمول نیروی کار در چند سال گذشته انجام داده‌اند - از جنگ انرژی منتفع شده است. درآمد بادآورده ناشی از افزایش قیمت هیدروکربن نسبت به سال‌های گذشته، که بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ برای صادرکنندگان نفت خاورمیانه به حدود ۱ تریلیون دلار می‌رسد، احتمالاً منجر به مازاد بودجه در سال ۲۰۲۲ برای همه کشورهای خلیج فارس به استثنای بحرین، صادرکننده ناچیز نفت، خواهد شد. بر اساس برآوردهای بانک جهانی، انتظار می‌رود شورای همکاری خلیج فارس در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ از رشد تولید ناخالص داخلی جهانی بهتر عمل کند.

در تئوری، درآمد بادآورده مالی باید پایه صلح اجتماعی، سیاسی و منطقه ای مورد نیاز برای جذب استعدادهای خارجی و سرمایه گذاری خصوصی و همچنین اصلاح سختی های ساختاری که اقتصادهای خلیج فارس را آزار می دهد، تقویت کند. اینکه تا چه حد می‌توان طرح‌های متنوع‌سازی اقتصادی توسط همه کشورهای خلیج‌فارس را محقق نمود، نیاز به گذشت زمان دارد.

کد خبر: ۲۰۰٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha