۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
قیمت دلار در صرافی بانک ها تعمدی بالا می رود؟
گزارش «بازار» از قیمت گذاری مبهم در بازار ارز؛

قیمت دلار در صرافی بانک ها تعمدی بالا می رود؟

تجربه نشان می‌دهد افزایش قیمت ارز در صرافی بانک‌ها توسط بانک مرکزی اقدامی حساب شده است، چرا که این بانک عمدا قیمت ارز را برای مدت کوتاهی بالا برده و پس از مدتی قیمت‌ها را نزولی می‌کند.

اسدالله خسروی؛ بازار: قیمت ارز دیروز در صرافی بانکها افزایش یافت، تا جایی که بهای دلار (صرافیها) مرز ۱۷ هزار تومان را رد کرد. این افزایش قیمت که از سوی صرافی بانکها و البته با دستور بانک مرکزی اتفاق افتاد، نشان می دهد که تقاضا برای ارز در بازار بالا رفته است. در چنین شرایطی بانک مرکزی نیز از این موقعیت مناسب استفاده کرده و با پا گذاشتن بر جا پای قیمت بازار آزاد سودهای کلانی را نصیب خود می کند. هر چند که بعدها مدعی میشود مجاز به این کار نیست.

نظرات متفاوتی درباره چگونگی تصمیم گیری بانک مرکزی و سیاست گذاری دولت در زمان افزایش قیمت ارز در بازار برای مهار قیمت این کالا مطرح است، برخی  معتقدند؛ دولت نباید به راحتی بگذارد قیمت ارز در بازار افزایش یابد، چرا که با بالا رفتن قیمت ارز، قیمت کالا و خدماتها در بازار بشدت افزایش و مشکلات فراوانی به مردم و فعالان اقتصادی تحمیل می شود.و برخی نیز با توجه به محدود شدن منابع ارزی پیشنهاد می کنند: دولت نباید منابع ارزی خود را با ارز ارزان به خطر بیاندازد.

بازار ارز نیازمند رصد لحظه ای
این گروه از کارشناسان تاکید دارند؛ دولت باید بازار ارز را به خوبی کنترل و به صورت لحظه ای آن را رصد کند، به طور مثال زمانی که قیمتها در این بازار افزایش یافت، سیاست های بازدارنده و کارشناسانه را در راستای تعدیل نرخ ارز به شیوه عرضه ارز در بازار و تامین مناسب (در مواقع حساس) آنگونه که نیاز واقعی متقاضیان را به شکلی درست تامین کند، بکار گیرد. البته عرضه ارز به بازار برای تعدیل قیمت ها و جلوگیری از رشد مستمر ارز در بازار آزاد، نباید به گونه ای باشد که تقاضای کاذب در بازار ایجاد شود، تا منابع ارزی به هدر رود.

ضرورت برنامه ریزی برای ثبات قیمتها 
برخی دیگر معتقدند؛ دولت و در ذیل آن بانک مرکزی باید تمام هم و غم خود را با برنامه ریزی درست و کارشناسانه برای ثبات قیمتها در بازار ارز بکار گیرد و با همکاری سایر نهادها مانع از سفته بازی در این باز شود. عده ای دیگر تاکید دارند؛ بانک مرکزی چون استقلال لازم را ندارد بنابراین در برخی مواقع نرخ ارز را دستکاری می کند آنگونه که به نفع دولت تمام شود.

به طور مثال دیروز قیمت دلار در بازار آزاد به ۱۷ هزار ۳۵۰ هزار تومان رسید، این افزایش قیمت در حالی اتفاق افتاد که قیمت دلار در صرافی بانکها نیز افزایش یافت و برای اولین بار به ۱۷ هزار و ۲۰ تومان رسید. افزایش قیمتی که سیگنال افزایش قیمت ارز را به فعالان این بازار داده است و احتمال رشد قیمتها را در روزهای آینده دارد مگر اینکه بانک مرکزی به میدان بیاید و قیمت ارز بخصوص دلار را کاهش دهد.

دلار آزاد و صرافی ها هر دو در کانال ۱۷ هزار تومان
قیمت دلار در بازار آزاد دیروز ۱۷ هزار و ۳۵۰ تومان،   یورو ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان بود. در چنین شرایطی صرافی‌های بانک‌ها نیز دیروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با ۱۰۰ تومان افزایش ۱۷ هزار و ۲۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۶ هزار و ۹۲۰ تومان می خریدند. همچنین قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۸ هزار و ۳۲۰ تومان بود.

علاوه براین صرافی ملی نیز دیروز قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت‌های نخست روز کاری قبل ۲۲۰ تومان افزایش داد.

قیمتها ریزشی می شوند!

یک کارشناس اقتصادی درباره علت افزایش نرخ ارز در بازار(بازار آزاد و صرافی بانک ها) گفت: افزایش قیمت ها در بازار ارز، زمانی اتفاق می افتد که میزان تقاضا در این بازارها توسط سرمایه گذاران و متقاضیان واقعی ارز افزایش یابد، در چنین شرایطی قیمت ارز در صورت کمبود آن در بازار، سیر صعودی به خود می گیرد.

علی اصغر قائمی نیا، اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری بازار، با بیان اینکه افزایش قیمت ارز بخصوص دلار در صرافی بانکها تعمدی است، تصریح کرد: تجربه نشان داده است پس از دستکاری قیمت ارز در صرافی بانکها، قیمتها دچار تغییر می شوند به طور مثال با بالا رفتن قیمت ارز در صرافی بانکها پس از مدت کوتاهی قیمتها از سوی صرافی بانکها کاهش می یابد و این موضوع باعث ریزش قیمتها در بازار خواهد شد.

رشد تقاضا دلار را گران کرد

وی دلیل افزایش قیمت ارز بخصوص دلار را رشد میزان تقاضا به بازار عنوان کرد و اظهار داشت: ورود سرمایه گذاران خرد به بازار ارز برای حفظ ارزش سرمایه ها باعث گران شدن نرخ دلار در بازار شده است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان: دولت از طریق افزایش قیمت ارز در صرافی بانک ها و فروش آن منتفع می شود و از این طریق نقدینگی نیز در بازار جمع خواهد شد.

به گزارش بازار، هنوز معلوم نیست بازارها کی به ثبات می رسند. افزایش قیمت سکه و طلا و رشد شاخص سهام شرکت های بورسی در کنار بالارفتن قیمت ارز در بازار، نشان از بی ثباتی بازارها می دهد. در چنین شرایطی سرمایه گذاران باید با حساسیت خاصی وارد این بازارها شوند و مواظب سرمایه های خود باشند چرا که معلوم نیست سیاست گذاریها برای ثبات بخشی بازارها چگونه باشد.

همتی: ثبات لازم در بازار برقرار می شود

وضعیت آشفته بازار به گونه ای است که رئیس کل بانک مرکزی امروز در یادداشتی اعلام کرده است؛  ثبات اقتصادی به بازار برمی گردد.

وی در این یادداشت آورده است؛ وضعیت امروز بازارها در اقتصاد کشورمان حتماً سخت تر از مرداد و شهریور۹۷ نیست در آن روزها با شروع و تشدید تحریم های آمریکا، بازار های ارز، سکه و سایر دارایی ها به شدت به هم ریخت و نرخ دلار در بازار به رقم های بسیار بالا رسید. ولی، با مدیریت بازارها و تدابیری که به کار گرفته شد، علیرغم تمامی مشکلات در مدت دو سال گذشته، ثبات نسبی بازارها در نرخ های بسیار پایین تر ارز، برقرار و رشد اقتصاد غیرنفتی در اواخر سال ۹۸ مثبت شد.  

این روزها نیز به علت تداوم فشار حداکثری، شیوع کرونا و تعطیلی سه ماههٔ بسیاری از فعالیتها و کاهش قیمت نفت و سایر فرآورده های نفتی، تهدیدات جدید آمریکا و...انتظارات تورمی را بالا برده است. در روزهای آتی، پیش بینی های بانک مرکزی از تورم یکسال آتی و «تورم هدف»، اعلام خواهد شد. محاسبات و برآوردهای اداره بررسیهای اقتصادی بانک بسیار کمتر از آن چیزی است که در فضای تبلیغاتی مطرح می شود. همانطور که قبلاً گفتم شرایط دشوار است. لیکن، روند درحال بهبود بوده و قابل مدیریت و ثبات نیز قابل اعاده است.

در روزهای اول حضورم در بانک مرکزی اعلام کردم همهٔ داشته های علمی و تجربی خود را برای کنترل اوضاع به کار خواهم بست. امروز نیز با تجربیاتی به مراتب بیشتر از آن روز، اعلام می کنم؛ با تلاش جدی همکارانم در بانک مرکزی، سیستم بانکی و نیز سایر بخشهای مختلف اقتصادی، به حول قوه الهی، ثبات لازم در بازارها برقرار خواهد شد.

کد خبر: ۲۰٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha