۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
نحوه عملکرد دوج کوین چگونه است؟‍

نحوه عملکرد دوج کوین چگونه است؟‍

دو مهندس نرم‌افزار به نام‌های بیلی مارکوس (Billy Marcus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer)، دوج کوین را در اواخر سال ۲۰۱۳ ایجاد کردند.

به گزارش بازار، دو مهندس نرم‌افزار به نام‌های بیلی مارکوس (Billy Marcus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer)، دوج کوین را در اواخر سال ۲۰۱۳ ایجاد کردند. پالمر در آن زمان با الهام از یک میم اینترنتی معروف که به عمد با غلط املایی «Doge» یک سگ شیبا اینو را نشان می‌دهد، توکن Dogecoin را ایجاد کرد.

پت وایت (Pat White)، مدیرعامل شرکت بیت ویو (Bitwave) گفت: «دوج واقعاً آغازی برای تمسخر بیت کوین بود». در روزهای اولیه راه‌اندازی دوج کوین، جامعه‌ای از علاقه‌مندان به این رمزارز برای ارتقای شهرت آن، کمپین‌هایی مانند جمع‌آوری بودجه برای فرستادن یک تیم از جامائیکا به المپیک ۲۰۱۴ یا حمایت مالی از یک راننده مسابقات ناسکار را به راه انداختند. تا ماه می ۲۰۲۱، دوج کوین به بالاترین قیمت DOGE در تاریخ یعنی ۰.۶۸ دلار رسید، در حالی که در ابتدای همان سال ارزشش کمتر از یک پنی بود. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، پس از اینکه دوج کوین را ارز دیجیتال مورد علاقه خود نامید، تا حدودی مسئول این رشد عظیم بود. از آن روز تا اواسط سال ۲۰۲۱، دوج کوین به طور مداوم بین پنج رمزارز برتر از نظر ارزش کل بازار قرار داشت.

اما امروز قیمت دوج کوین به شدت کاهش یافته و در مارس ۲۰۲۲ به حدود ۰.۱۱ دلار رسیده است. اگرچه این کوین همچنان در بین ۲۰ ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار قرار دارد. با ما همراه باشید تا از نحوه عملکرد این ارز آگاه شوید.

دوج کوین چگونه کار می‌کند؟

دوج کوین مانند بسیاری از کوین‌های دیگر بر روی بلاک‌چین اختصاصی خود اجرا می‌شود. دفتر کل دیجیتال دوج کوین به طور مداوم با تراکنش‌های جدید به روز می‌شود و شبکه برای ایمن نگه‌داشتن تمام تراکنش‌ها از رمزنگاری استفاده می‌کند.

بلاک چین دوج کوین از مکانیزم اجماع اثبات کار (Proof-of-work یا به اختصار PoW) استفاده می‌کند. در این نوع مکانیزم اجماع، ماینرها از رایانه‌ها برای حل معادلات پیچیده ریاضی استفاده می‌کنند تا تراکنش‌ها را پردازش و آن‌ها را در شبکه ثبت کنند. ماینرها در ازای حمایت از بلاک چین، مقداری دوج کوین به عنوان پاداش کسب می‌کنند که سپس می‌توانند آن را نگه دارند یا در بازار آزاد بفروشند.

دوج کوین می‌تواند برای پرداخت‌ها و خریدها مورد استفاده قرار بگیرد، اما برای ذخیره ارزش گزینه چندان موثری نیست. این موضوع عمدتاً به این دلیل است که هیچ سقف مادام‌العمری برای تعداد دوج کوین‌هایی که می‌توانند توسط ماینینگ ایجاد شوند، وجود ندارد. در نتیجه، این ارز دیجیتال از نظر طراحی بسیار تورمی است.

بلاک چین آن با ایجاد روزانه میلیون‌ها Doge جدید، به ماینرها برای کاری که انجام می‌دهند پاداش می‌دهد و این باعث می‌شود که در طول زمان، افزایش قیمت‌های سوداگرانه در دوج کوین بسیار چالش برانگیز باشد.

تفاوت دوج کوین و بیت کوین

دوج کوین در مقایسه با بیت کوین چند تفاوت قابل توجه دارد:

  • اول، برای استخراج‌کنندگان دوج کوین سریع‌تر و آسان‌تر است که معادلات ریاضی پردازش و ثبت تراکنش‌ها را حل کنند. این موضوع باعث می‌شود که دوج کوین برای پرداخت هزینه کالا و خدمات، تا حدودی کارآمدتر باشد. گری دی وال (Gary DeWaal)، رئیس گروه بازارهای مالی و مقررات کاتن می‌گوید: «در حالی که فرآیند تصویب بلوک‌های جدید در بلاک‌چین بیت کوین ۱۰ دقیقه طول می‌کشد، در بلاک چین دوج کوین تنها یک دقیقه طول می‌کشد.»

  • تفاوت مهم دیگر، همانطور که بالاتر اشاره شد، عدم وجود محدودیت مادام العمر در تعداد دوج کوین‌هایی است که می‌توان ایجاد کرد. در بیت کوین یک سقف مادام العمر ۲۱ میلیونی وجود دارد که بر مبنای آن، تعداد تمام BTCهایی که می‌توانند وجود داشته باشند به این عدد محدود شده‌ است. این یعنی ماینرها با گذر زمان مجبور می‌شوند که برای به دست آوردن بیت‌کوین‌های جدید، سخت‌تر و طولانی‌تر کار کنند. همین موضوع تا حدی به تضمین توانایی بیت کوین برای نگه‌داری و رشد ارزش خود در طول زمان کمک می‌کند.

نحوه عملکرد دوج کوین چگونه است؟‍

نحوه خرید دوج کوین

شما می‌توانید دوج کوین را در صرافی‌های ارز دیجیتالی مانند صرافی ارز دیجیتال والکس (Wallex) خریداری کنید. صرافی‌ها از شما خواهند خواست که یک حساب کاربری بسازید و هویت خود را احراز کنید. سپس می‌توانید با استفاده از کارت بانکی خود ارزهای دیجیتال از جمله دوج کوین را خریداری و مبادله کنید.

مانند سایر ارزهای دیجیتال، پس از خرید دوج کوین نیز می‌توانید کوین‌های خود را به یک کیف پول ارز دیجیتال منتقل کنید. کیف پول‌ها اشکال مختلفی دارند؛ از خدمات آنلاین ارائه شده توسط صرافی‌ها (مانند کیف پول اختصاصی صرافی والکس) گرفته تا برنامه‌های قابل نصب بر روی گوشی همراه یا کیف پول‌های سخت‌افزاری و فیزیکی. شما می‌توانید برای خرید دوج کوین اینجا کلیک کنید تا به راحتی و با امنیت بالا از Wallex خرید دوج کوین خود را انجام دهید.

شما به عنوان یک کاربر، کیف پول را با تعیین یک رمز عبور اختصاصی، ایمن‌سازی می‌کنید. اگر دارایی‌ها خود را از کیف پول والکس به کیف پول شخصی منتقل کردید، حتما باید رمز عبور را تعیین کنید تا از آنجایی که کوین‌های شما خارج از یک صرافی نگهداری می‌شوند، یک لایه حفاظتی اضافی در برابر هک وجود داشته باشد.

قبل از اینکه دوج کوین وارد جریان اصلی شود و قیمت آن افزایش یابد، کاربران می‌توانستند برای انجام برخی از تسک‌های آنلاین،‌ کوین‌های رایگان را کسب کنند.

سی. نیل گری (C. Neil Gray)، شریک بخش تمرین فین‌تک در دوان موریس ال ال پی (Duane Morris LLP) می‌گوید: «سال‌های زیادی می‌توانستید کارهایی را در فاست (Faucet)های بیت کوین انجام دهید تا به جای خرید، دوج کوین را رایگان به دست آورید. وظایف شامل مواردی مانند تماشای یک تبلیغ یا شرکت در یک نظرسنجی بود. اخیراً، پیدا کردن چنین کاری دشوار شده است.»

آیا دوج کوین سرمایه‌گذاری خوبی است؟

از آنجایی که هیچ محدودیت مادام‌العمری برای تعداد دوج کوین‌هایی که می‌توانند وجود داشته باشند، وجود ندارد و هر روز میلیون‌ها دوج کوین جدید در بازارها عرضه می‌شوند، انگیزه بسیار کمی برای نگهداری این ارز دیجیتال در طولانی مدت وجود دارد. در مقابل، به عنوان مثال بیت کوین به دلیل محدودیت مادام العمر در تعداد کوین‌هایی که می‌توان ایجاد کرد، همچنان به افزایش ارزش خود ادامه می دهد.

وایت در این باره می‌گوید: «دوج واقعاً کمتر شبیه بیت‌کوین و بیشتر شبیه دش یا بیت‌کوین کش است، جایی که هدف اکسپرس یک ارز، خرج کردن است.»

از لحاظ تاریخی، ارزش هر Doge بسیار پایین بوده است؛ در حدود ۰.۰۰۳ دلار به ازای هر کوین در بیشتر روزهای سال ۲۰۲۰؛ بنابراین احتمال کمی وجود دارد که مردم این ارز دیجیتال را هولد کنند. اما از آن‌جایی که ۱۰ برابر سریع‌تر از بیت کوین است، گزینه‌ای عالی برای خرج کردن به شمار می‌رود.

گری در این باره می‌گوید: «کاربران در پلتفرم‌های اجتماعی مانند ردیت، توییتر، فیس‌بوک و غیره، می‌توانند از دوج کوین برای پاداش دادن یا "انعام دادن" به یکدیگر برای ارسال محتوا استفاده کنند.»

کد خبر: ۲۰۰٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha