۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
سهم ۶۱ میلیارد دلاری هوش مصنوعی از فینتک تا ۲۰۳۱ | آیا ایران از قافله بازار «AI» عقب خواهد ماند؟
بازار گزارش می دهد؛

سهم ۶۱ میلیارد دلاری هوش مصنوعی از فینتک تا ۲۰۳۱ | آیا ایران از قافله بازار «AI» عقب خواهد ماند؟

بر اساس آخرین گزارش های منتشر شده، سهم هوش مصنوعی از بازار فناوری های مالی یا همان فینتک تا سال ۲۰۳۱ به بیش از ۶۱ میلیارد دلار خواهد رسید و رقبات برای ورود به این بازار همچنان در حال تشدید است.

بازار؛ گروه بین الملل: هوش مصنوعی از جمله فناوری هایی است که طی سال های گذشته، جای زیادی در صنایع مختلف از جمله فناوری های مالی باز کرده است. ربات های پاسخگو در شبکه های اجتماعی، پلتفرم های پرداخت و دریافت پول از جمله اپلیکیشن های بانکی، رمزارزها و نهایتا فینتک همگی از سطحی از هوش مصنوعی بهره می برند.

اما از آنجاکه بخش فناوری های مالی مرتبط با «وب ۳» یا همان فینتک ها به لحاظ ماهوی و ویژگی های نسل خود، قرابت بیشتری با هوش مصنوعی یا همان «AI» دارند، به طور طبیعی کارکرد این نوع هوش در این بخش بیش از بخش های دیگر مالی خواهد بود.

در ادامه، به سه بخش مهم اشاره خواهیم کرد که هوش مصنوعی در آنها، نقشی کلیدی در توسعه فینتک ها ایفا می کند. در حقیقت، سرمایه گذاری و توسعه دانش هوش مصنوعی در کشور نیز در صورت هدفگذاری بر روی این بخش ها، می تواند منجر به ورود شرکت های دانش بنیان داخلی به بازارهای جهانی فینتک و ارزآوری ملی شود.

توسعه نرم افزارهای مشاوره مالی به اشخاص

شاید شما هم تجربه استفاده از نرم افزارهای داخلی و خارجی که مشاوره مالی در خصوص سرمایه گذاری، هزینه و پس انداز پول و ... را در اختیار کاربران قرار می دهند، داشته باشید. امروزه بسیاری از شرکت های فعال در بورس و بانک ها چنین نرم افزارهایی را برای مشتریان خود طراحی کرده و هر روزه در حال توسعه آنها هستند.

چنین نرم افزارهایی حتی در دنیای رمزارزها نیز به وفور یافت می شوند که یکی از معروفترین آنها «Bitcode AI» یا TradingView هستند که با استفاده از هوش مصنوعی، به کاربران خود مشاوره در زمینه زمان خرید یا فروش را می دهند. ورود به عرصه طراحی چنین نرم افزارهایی می تواند اساسا برای صنعت هوش مصنوعی مفید واقع شده و درآمدزایی خوبی برای شرکت های دخیل در آنها به همراه داشته باشد.

سرویس های هوشمند خدمات مشتریان

طراحی سرویس های هوشمند ارائه دهنده خدمات به مشتریان، یکی از جذاب ترین بخش بازار هوش مصنوعی را به خود تخصیص می دهد. این سرویس ها در حقیقت نسخه پیشرفته همان «بات» ها هستند که مشتریان شرکت ها را به مسیر مورد نیاز خود هدایت کرده و علاوه بر ضریب خطای کمتر نسبت به عملیات انسانی، تعداد نیروهای کار مورد نیاز شرکت ها برای کار در بخش خدمات مشتریان را نیز برای این شرکت ها به ارمغان خواهند آورد.

پس می توان اهمیت آنها را به خوبی تشخیص داد. نکته دیگر اینکه بازار طراحی این سرویس ها از زمان شیوع کرونا در جهان و افزایش نیاز روزافزون به ارائه خدمات مجازی به مشتریان بسیار جذاب شده و هر روزه به جذابیت آن اضافه می شود.

سیستم های هوشمند تشخیص کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری های اینترنتی از قبیل باج افزارها، سیستم های فیشینگ و کرم ها اگرچه فضای فعالیت مالی در ایترنت را طی سال های اخیر به شدت در معرض خطر قرار داده، اما به همان نسبت، بازار شرکت های طراح سامانه های تشخیص این سیستم ها با پشتوانه هوش مصنوعی را به شدت رونق داده و هر روز نیز بازار آنها با توجه به پیچیده تر شدن فیشیگ ها، داغ تر می شود.

مشخصا، آن دسته از شرکت هایی که در زمینه امنیت سایبری مبتنی بر AI فعالیت می کنند، می توانند قراردادهای بزرگی با شرکت های مالی داشته باشند. در توضیح اهمیت این بازار همین بس که شرکت «بلک بری» درست یک سال پیش در ژانویه سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که برای همیشه، از بازار تلفن همراه و ارائه خدمات مربوط به آن خداحافظی کرده و در حال حاضر، به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سرویس های امنیت سایبری با استفاده از هوش مصنوعی تبدیل شده است.

سهم ۶۱ میلیارد دلاری هوش مصنوعی از فینتک را جدی بگیریم!

بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، سهم هوش مصنوعی از بازار فینتک تا سال ۲۰۳۱، به بیش از ۶۱ میلیارد دلار خواهد رسید. این گزارش که توسط «شرکت تحقیقات بازار متحدین» انجام شده، به وضوح، نشان دهنده اهمیت این صنعت است.

این در حالیست که این سهم در سال ۲۰۲۱، تنها ۸.۲۳ میلیارد دلار بوده و نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) این صنعت طرف مدت یک سال یعنی در پایان سال مالی ۲۰۲۲، ۲۲.۵ درصد رشد داشته است. در مقیاس منطقه ای نیز، آمریکای شمالی بیشترین سهم از توسعه صنایع مربوط به هوش مصنوعی و تجاری سازی پروژه های مربوط به آن را به خود تخصیص داده است.

لزوم تطبیق سیسات های کلان کشور با صنایع مدرن

حقیقت امر این است که سرعت رشد فناوری و تجارت های مرتبط با آن به اندازه ای بالا رفته که اکثر اوقات، برای وارد شدن به بازاری جدید، فرصت چندانی برای فکر کردن یا درگیر کردن موضوع در سیستم عریض و طویل بروکراتیک کشور را نداریم.

به عنوان مثال، کافی است نگاهی به سنگاپور یا حتی اسلوونی بیندازیم که به جای اگر و اما آوردن بر سر فعالیت شرکت های فینتک به ویژه در بخش رمزارزها، به سرعت و با جدیت از آنها ستقبال کردند و امروز، سنگاپور به سوئیس دارایی های دیجیتال جهان تبدیل شده است.

در صنعت هوش مصنوعی نیز، باید بدانیم که حتی رقبای منطقه ای از جمله امارات و عربستان صعودی نیز سرمایه گذاری های کلانی در این صنعت کرده و بر اساس آمار موجود، شهر دوبی در آینده ای نه چندان دور، به سنگاپور خاورمیانه در زمینه مبادله دارایی های دیجیتال تبدیل خواهد شد.

لذا، تعلل و وقت کشی بیش از حد در ورود به این بازار، تنها منجر به از دست رفتن فرصت ها خواهد شد. این نکته را نیز به یاد داشته باشیم که همیشه، اولین ها در هر بازاری، بیشترین سهم را از آن بازار برای همیشه خواهند داشت.

کد خبر: ۲۰۰٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha