۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
تفاوت برق صنعتی و برق ساختمان (وظایف ، درآمد و فرصت های شغلی)

تفاوت برق صنعتی و برق ساختمان (وظایف ، درآمد و فرصت های شغلی)

نام های برق صنعتی و برق ساختمان اغلب به معنای یکسان تفسیر می شوند. آن ها انواع مختلفی از تخصص ها هستند که نیاز به آموزش برق صنعتی و ساختمان منحصر به فرد دارند.

به گزارش بازار، نام های برق صنعتی و برق ساختمان اغلب به معنای یکسان تفسیر می شوند. آن ها انواع مختلفی از تخصص ها هستند که نیاز به آموزش برق صنعتی و ساختمان منحصر به فرد دارند و در انواع مختلف محیط های حرفه ای استفاده می شوند. در حالی که هم برقکاران صنعتی و هم برقکاران ساختمان دارای مجموعه مهارت دانش و تجربه الکتریکی هستند، کاربرد مستقیم و عملکرد موقعیت های آن ها مرتبط با آموزش آن ها هر کدام را به شیوه ای مجزا تعریف می کند.

تفاوت اصلی برق مربوط به نوع محل کار است که در آن برقکار ها کار خود را انجام می دهند. زمینه تحصیلی مرتبط با این دو نوع از نظر ماهیت بسیار مشابه است. با این حال، برق ‌کارانی که کار خود را در محیط‌ های صنعتی انجام می ‌دهند، به تحصیلات طولانی‌ تر و جامع‌ تری نسبت به یک برق‌ کار ساختمان نیاز دارند. در این مقاله ضمن تعریف برق صنعتی و برق ساختمان، مسئولیت های کلیدی هر حوزه را بررسی کرده و در نهایت تفاوت برق صنعتی و برق ساختمان را توضیح می دهیم.

برق صنعتی چیست؟

برقکار صنعتی با توجه به میزان تحصیلات لازم برای اخذ مجوز و تجربیاتی که دارند، از تخصص بالا تری در زمینه خود برخوردار است. این متخصصان ممکن است مهارت ها و دانش خود را از طریق کارآموزی، حضور در مراکز و موسسات آموزشگاهی مانند دانشگاه ها یا ترکیبی از هر دو به دست آورند. به طور معمول، برای یادگیری تخصصی برق صنعتی در دانشگاه ها معمولا چهار سال در آموزش کلاس درس صرف می شود. اما ممکن است آموزش ها برای ورود به بازار کار مناسب نبوده و فرد نتواند مهارت های عملی و فنی را کسب کند. به همین دلیل افراد علاقه مند به این حوزه معمولا شرکت در کلاس های آموزشی صفر تا صد را ترجیح می دهند. آموزش مستقیم عملی معمولاً بخش بزرگی از آموزش را تشکیل می دهد. شرکت در آزمون فنی و حرفه ای و گذراندن موفقیت آمیز آزمون های کتبی و عملی برای تبدیل شدن به یک برقکار صنعتی ضروری است. برقکارانی که به عنوان صنعتی تعیین می شوند، تمرکز اصلی خود را بر روی محصولات و در یک محیط صنعتی دارند.

کار های متداول انجام شده توسط این نوع برقکار ها شامل نصب سیستم ها و قطعات الکتریکی برای مشاغلی که در فرآیند های ساخت و تولید تخصص دارند، اجرای تستهای الکترونیکی در محیط صنعتی، انجام بازرسی برق و الکترونیک در ساختار صنعتی، تمیز کردن و تعمیر مدار، سیم کشی و نصب پریز ها، وسایل و سایر ملزومات مبتنی بر برق، حصول اطمینان از اتصال زمین الکتریکی مناسب محصولات و سیستم های الکتریکی در بخش صنعتی، نگهداری و تعمیرات منظم سیستم ها و قطعات الکتریکی.

یک برقکار صنعتی شخصی است که در یک صنعت خاص برای عملیات برق، نصب، نگهداری، تعمیر و غیره آن کار می کند. برقکار صنعتی عمدتاً در یک محیط صنعتی مانند کارخانه ها کار می کند.

مسئولیت های کلیدی برقکار صنعتی

  • به شدت از اقدامات و دستورالعمل های ایمنی الکتریکی پیروی کنید زیرا مربوط به صنعت کلی است.
  • نقشه های برق و نمودار های سیم کشی را بخوانید و تفسیر کنید و آن ها را در عمل اجرا کنید.
  • نگهداری پیشگیرانه و خرابی ماشین آلات و دستگاه های کارخانه.
  • بازرسی روتین روزانه و نگهداری معمول ماشین آلات کارخانه
  • کار بر روی پروژه های جدید صنعتی به برنامه ریزی و اجرای جدید کمک می کند.

برق ساختمان چیست؟

برقکاران ساختمان باید مدرک تحصیلی بگیرند، در یک دوره کارآموزی مبتدی تا پیشرفته شرکت کنند و برای انجام کار خود مجوز بگیرند. با توجه به این که برقکاری ساختمان یکی از مشاغل فنی پر طرفدار و محبوب بین حرفه های مربوط به رشته برق محسوب می شود که بازار کار عالی و پر رونقی دارد، آموزشگاه های متعددی اقدام به برگزاری دوره حضوری و آنلاین برای تربیت نیرو های متخصص برق ساختمان نموده اند. این متخصصان در محیط ‌های تجاری استاندارد، مانند منازل، ساختمان های مسکونی، دفاتر تجاری، فروشگاه‌ ها، رستوران‌ ها و سایر مناطقی که به راحتی برای عموم قابل دسترسی هستند، کار می‌ کنند.

آموزش برق ساختمان

به طور معمول، این برقکار ها ایمنی و قابلیت عملیاتی کامل برق ساختمان و هم چنین تهویه مطبوع، گرمایش و روشنایی را تضمین می کنند. هدف برقکاران ساختمان حرفه ای اطمینان از عملکرد بهینه و ایمن اجزاء و سیستم های الکتریکی یک ساختمان تجاری و مسکونی است. حوزه برق ساختمان بسیار گسترده بوده و افراد با مهارت ها و توانایی های مختلفی در این حوزه کار می کنند. نصب دوربین مدار بسته و دزدگیر اماکن در حوزه سیستم های امنیتی وظیفه برقکاران ساختمان می باشد. درصد بسیاری از نصابان و تعمیر کاران آسانسور در واقع برقکاران ساختمانی بوده اند که به منظور افزایش درآمد خود در این بخش نیز فعال هستند. با توجه به لزوم استفاده از سیستم اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر در ساختمان ها نیاز به نیروی کار متخصص در بازار کار برای نصب اصولی آن ها حس می شود. استفاده از جک برقی در پارکینگ های ساختمان و کرکره برقی در ساختمان های تجاری موجب شده است بسیاری از نیرو های برق ساختمان را به این سمت سوق داده است. هوشمند سازی ساختمان ها یکی از زمینه های کاری نوین در کشور ما محسوب می شود که بازار کار بکر و پر رونقی دارد.

با توجه به زمینه های کاری متنوع مربوط به برق ساختمان می توان نتیجه گرفت که کسانی که دارای مهارت و توانایی های عملی هستند، هیچ گاه بدون شغل نخواهند ماند و می توانند در ارگان ها و سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی شروع به کار کنند. به علاوه می توانند کسب و کار شخصی خود را راه اندازی کرده و به صورت تک نفره یا تیمی بر روی پروژه های برق تجاری و ساختمان کار کنند. آنها مجوز کار برای نصب در ساختمان های جدید یا تعمیر یا نگهداری در ساختمان های مسکونی موجود را دریافت کرده اند.

برقکار های فعال در ساختمان های مسکونی و تجاری معمولاً فقط با ولتاژ پایین کار می کنند و خطرات کمتری آن ها را تهدید می کند. آن ها با شرکت های ساختمانی و یا شرکت های پیمانکاری کار می کنند و باید هر روز برای کار خود به مدیر خود گزارش دهند.

مسئولیت های کلیدی برقکار ساختمان

  1. نصب سیم کشی برق، تابلو ها، ماشین آلات و دستگاه ها در ساختمان های تجاری
  2. نگهداری سیستم برق در ساختمان های مسکونی، خانه و ادارات
  3. انجام اصولی تاسیسات برق و سیم کشی خانه مانند ارتینگ، روشنایی، لوازم خانگی، وسایل حفاظتی، تابلو برق و غیره
  4. بررسی عیوب و خطا های الکتریکی
  5. خواندن و تفسیر نقشه های الکتریکی، نمودار سیم کشی و شماتیک های مداری
  6. تعمیر، پیدا کردن قطعات معیوب و جایگزینی قطعات با نمونه های با کیفیت
  7. تشخیص خطا ها و مشکلات در سیستم های مدار الکتریکی و انجام اقدامات اصلاحی
  8. مدیریت تیم برق و هماهنگی، ارائه گزارش های میدانی و مرتب به مسئول پروژه

تفاوت های کلیدی بین برق صنعتی و برق ساختمان

در حالی که هر دو زمینه برق صنعتی و برق ساختمان پیشینه تحصیلی مشابهی دارند و معمولا فعالان این حوزه ها در رشته برق تحصیل کرده اند، اما بین برق صنعتی و برق ساختمان تفاوت های کلیدی وجود دارد که باعث می شود نام های مختلفی به این افراد اطلاق شود. برقکاران صنعتی ملزم به مطالعه یک دوره جامع هستند که تکمیل آن زمان بیشتری می ‌برد.

تفاوت برق صنعتی و ساختمان

برق کاران صنعتی در عیب یابی مشکلات در محیط های صنعتی ماهر هستند. با توجه به این که کارخانه‌ ها نیاز های برق متفاوتی دارند، برقکار های صنعتی باید برای کنترل سیستم ‌های ولتاژ بالا و اجزای الکتریکی حیاتی انعطاف‌ پذیر و سازگار باشند. در حالی که برق کاران ساختمان در تعمیرات و نگهداری برق در محیط های ساختمانی و تجاری تخصص دارند.

یکی از تفاوت های اصلی بین برق صنعتی و برق ساختمان را می توان به تجهیزات و ابزار مورد استفاده در هر حوزه اشاره کرد. بسیاری از لوازم در هر دو رشته مشترک بوده اما تجهیزات تخصصی با هم تفاوت دارند. به دلیل این که برق صنعتی حوزه تخصصی تری نسبت به برق ساختمان می باشد، باید از تجهیزات با احتیاط بیشتری استفاده کرد. جریان برق در محیط های صنعتی قدرت بیشتری داشته و نیاز است از وسایلی استفاده شود تا قدرت بالایی در انتقال برق با ولتاژ بالا داشته باشند و بتواند از جان برقکار محافظت کند.

یکی دیگر از وجه تمایز برق صنعتی و برق ساختمان، روش سیم کشی برق و تجهیزات می باشد. در سیم کشی برق صنعتی، سیم ها با عایق های قوی استفاده می شوند تا بتوانند از برق سه فاز با جریان بالا محافظت کنند. نحوه سیم کشی و اتصال قطعات در برق صنعتی نسبت به برق ساختمان پیچیده تر است. در برق ساختمان معمولا سیم ها نازک و باریک هستند و از مجرای لوله مانند استفاده می شود. روش سیم کشی در ساختمان ها به دو دسته تو کار و رو کار تقسیم بندی می شود.

موقعیت های شغلی مرتبط با برق صنعتی و برق ساختمان دارای تفاوت هایی می باشد. همان طور که مشخص است برقکار های صنعتی در محیط های صنعتی و کارخانجات مشغول به کار می شوند. این در حالی است که برقکار های ساختمان در منازل، ادارات، محیط های تجاری و به طور کلی در هر جایی که نیاز به انجام سیم کشی برق و نصب کلید و پریز باشد، می توانند استخدام شوند.

برق صنعتی بهتر است یا برق ساختمان

بازار کار هر دو شغل برقکار ساختمان و برقکار صنعتی عالی برآورد شده است و افراد با توجه به میزان مهارت و تجربه کاری به درآمد های متنوعی دست پیدا کنند. برقکار صنعتی معمولا در محیط های صنعتی و کارخانجات مختلف کار می کنند. این افراد می توانند برای رسیدن به درآمد بیشتر در حوزه طراحی و تعمیر تابلو برق های صنعتی وارد شوند و در صورت علاقه مندی در بخش PLC که در واقع کنترل کننذه های منطقی برنامه پذیر هستند مشغول به کار شوند. اما برقکار ساختمان در حوزه های کاری متنوعی مشغول به کار می شود. نصب سیستم های امنیتی مانند دوربین مدار بسته، دزدگیر اماکن و نصب سانترال، هوشمند سازی ساختمان و نصب آیفون صوتی و تصویری، نصب سانترال، نصب آسانسور و غیره از فعالیت های مرتبط با برق ساختمان محسوب می شود که افراد فعال و علاقه مند می توانند با شرکت در کلاس های آموزشی جامع این مهارت ها را کسب کرده و درآمد خود را به طور تصاعدی افزایش دهند.

برقکار صنعتی با جریان برق با ولتاژ بالا کار می کنند و با توجه به حساسیت بالای برق صنعتی و در خطر بودن جان فرد، لازم است فرد دقت بالایی داشته باشد تا از آسیب رسیدن به مال و جان انسان ها جلوگیری شود. در مقابل برق ساختمان از وسایل با ولتاژ برق ۱۲۰ ولت یا ۲۴۰ ولت استفاده کرده و معمولا سیم کشی های تو کار یا قرار دادن آن ها در غلاف های عایق موجب ایمنی بالا می شود. توجه کنید که برق گرفتگی یکی از حوادث شایع در هر دو حوزه محسوب می شود که افراد نباید از آن غافل شوند.

آموزشگاه فن آموزان هر دو دوره آموزش برق ساختمان و دوره برق صنعتی را با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای و اعطای مدرک بین المللی برگزار می کند. این دوره ها ویژه بازار کار و با تمرکز بر یادگیری ۱۰۰% عملی کارآموزان در تعمیرگاههای مجهز برگزار می شود. تمامی دوره های این آموزشگاه با پشتیبانی نامحدود و امکان بازآموزش رایگان می باشد. برای تماس با آموزشگاه فن آموزان به سایت این مرکز با آدرس https://fanamoozan.com/ مرجعه نمایید و یا با شماره ۰۲۱۶۶۴۷۷۳۰۰ تماس بگیرید. همچنین آدرس مراجعه حضوری تهران، تقاطع خیابان جمهوری و ولیعصر، بالاتر از فروشگاه رفاه، ساختمان تجاری و اداری ۲۴، طبقه ۶ می باشد.

کد خبر: ۱۹۹٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha