۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۱
ضرورت بازنگری و اصلاح سیاست‌ها در حوزه پتروشیمی
عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد

ضرورت بازنگری و اصلاح سیاست‌ها در حوزه پتروشیمی

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: از آنجا که در گذشته سیاست خوبی مبتنی بر تکمیل زنجیره ارزش در حوزه پتروشیمی‌ها تدوین نشده است لذا امروز نیازمند بازنگری و اصلاح این سیاست ها هستیم.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، هادی بیگی نژاد با انتقاد از عدم سیاست گذاری منسجم در حوزه پتروشیمی‌ها و ضرورت ارتقاء مدیریت در این حوزه، گفت: مسیر پتروشیمی‌ها ازجمله معایب و محاسن آن‌ها در دنیا مشخص است و کشورها برای پیشرفت در این حوزه ابتدا محصولات بومی خود را شناسایی کرده و در ادامه معایب و محاسن این صنعت را در دنیا ارزیابی و در نهایت سند و چشم‌اندارشان را تدوین می‌کنند، به عنوان مثال محصول متانول در ایران تولید بالایی دارد اما مشخص نیست آیا زنجیره این محصول در آینده تکمیل یا صادر می‌شود؟ درواقع باید پرسید سیاست ما در این حوزه چیست؟

نماینده مردم ملایر درمجلس شورای اسلامی در مثال دیگر ادامه داد: اگرچه ما به عنوان مثال ال. پی. جی بسیار داریم و می‌توان از سمت پروپن به سمت پروپیلن حرکت کنیم اما باید پرسید سهم ما از پروپیلن دنیا چقدر است؟ درواقع سیاست‌های‌گذاری منسجم در حوزه خوراک‌های مایع و گازی و زنجیره آن در کشور وجود ندارد.

وی افزود: هرچند در گذشته بر افزایش توناژ به هر قیمت اصرار ورزیده می‌شد و این سبب افزایش توناژ در جهش اول، دوم و سوم پتروشیمی شد اما این افزایش تولید به چه قیمتی است؟ درواقع مشخص نشد محصولات با ارزش افزوده پایین تولید شوند یا با ارزش افزوده بالا، لذا فقط به افزایش تولید بدون اشاره به کیفیت و قیمت محصولات تاکید شده است، اما اکنون باید از گذشته درس بگیریم و روند کاری خود را با توجه به اینکه فقط یک بازار برای خرید متانول وجود دارد تغییر دهیم و به تکمیل زنجیره متانول فکر کرد البته باید از طریق روش‌های ارزان‌تر با بهره‌وری بالا این کار را انجام داد، ضمن آنکه نباید این کار را با ارائه خوراک گاز به پتروشیمی‌ها انجام شود چراکه با محدودیت گاز در کشور رو به رو هستیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از آنجا که در گذشته سیاست خوبی مبتنی بر تکمیل زنجیره ارزش در حوزه پتروشیمی‌ها تدوین نشده است لذا امروز نیازمند بازنگری و اصلاح این سیاست ها هستیم.

کد خبر: ۱۹۹٬۸۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha