۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
ثبات قیمت برای ۶ خودرو در بازار| تاثیر روانی بورس و شورای رقابت در بازار خودرو
بازار گزارش می دهد

ثبات قیمت برای ۶ خودرو در بازار| تاثیر روانی بورس و شورای رقابت در بازار خودرو

دیگنیتی، شاهین، ساینا، دنا پلاس اتوماتیک، رانا و تارا شش خودرویی هستند که طی چهار روز گذشته با ثبات قیمت در بازار همراه بوده و احتمال کاهش بهای برخی از آنها طی هفته جاری وجود دارد.

بازار؛ گروه خودرو: قیمت خودروها در بازار طی سه روز گذشته روند ثبات و افزایش قیمت در برخی از محصولات را دنبال کرده است، برخلاف همیشه بازار خودرو این بار با خبر توقف عرضه خودروها در بورس رفتار هیجانی نداشت. به نظر می رسد ثبات موقت قیمت ها در بازار برای روشن شدن تکلیف ورود شورای رقابت به بحث عرضه خودرو است. براساس آنچه که پارامترهای بازار نشان می دهد، شیب افزایش قیمت خودرو ملایم تر شده است. ناکامی وزارت صمت در افزایش تیراژ تولید و تعلل در واردات خودرو می تواند بازار خودرو در دو ماه پایانی سال جاری را از وضعیت فعلی بحرانی تر کند. اگر شورای رقابت قیمت خودروها مانند گذشته دستوری تعیین کند، بزودی این ثبات اندک و شیب ملایم افزایش قیمت خودروها تبدل به قطار جهش خواهد شد. بنابراین می توان هفته جاری را هفته آرام بازار خودرو البته تا پیش از اعلام قیمت شورای رقابت معرفی کرد.

ثبات قیمت برای شش خودرو در بازار| تاثیر روانی بورس و شورای رقابت در بازار خودرو

دیگنیتی طی چهار روز گذشته در کانال یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان توقف کرده است

توقف دیگنیتی

دیگنیتی یکی از خودروهای کراس اوور چینی بازار کشور است که در مدت کوتاه توانسته سهم بازار فراوانی را کسب کند. با صرف نظر از بحث کیفیت، تامین قطعات و خدمات پس از فروش این خودرو، دیگنیتی تاکنون توانسته عملکرد خوبی از خود در بازار کشور برای سودجویان نشان دهد. طی چهار روز گذشته این خودرو در کانال یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان توقف کرده است، البته مشتریان حقیقی این خودرو نباید انتظار ادامه داشتن این روند را داشته باشند. چرا که به محض عرضه مجدد این خودرو در بورس البته با تعیین قیمت از سوی شورای رقابت احتمالا فصل گرانی مجددی برای این کراس اوور شهری آغاز خواهد شد.

ثبات قیمت برای شش خودرو در بازار| تاثیر روانی بورس و شورای رقابت در بازار خودرو

شاهین به عنوان جدیدترین محصول این سازنده طی چهار روز گذشته در کانال ۵۲۰ میلیون تومان توقف کرده است

شاهین ارزان می شود؟

نظام فروش گروه خودروسازی سایپا با حذف قرعه کشی در بازار آزاد عملکرد مثبتی از خود به جا گذاشت، گروه خودروسازی سایپا تنها تولید کننده خودرو در کشور بود که موفق به کنترل قیمت محصولاتش در بازار به مدت سه ماه شد. اکنون به دلیل افزایش نرخ ارز و ورود سرمایه های سرگردان فراوان به بازار خودرو، محصولات این واحدتولید کننده با افزایش قیمت مواجه شد. اما طی چهار روز گذشته عمده خودروهای سایپا در بازار آزاد با ثبات قیمت همراه بودند. به نظر می رسد بزودی قیمت خودروهای سایپا در بازار میل به کاهش خواهد یافت، البته اگر شورای رقابت با قیمت گذاری دستوری این روند را مختل نکند، سایپا می تواند به سرعت پایداری قیمت ها را ایجاد کند. شاهین به عنوان جدیدترین محصول این سازنده طی چهار روز گذشته در کانال ۵۲۰ میلیون تومان توقف کرده است و احتمالا روند کاهش بهای آن از هفته جاری آغاز شود.

ثبات قیمت برای شش خودرو در بازار| تاثیر روانی بورس و شورای رقابت در بازار خودرو

ساینا به عنوان یکی از سدان های محبوب گروه خودروسازی سایپا در تیپ ای ایکس طی دو هفته گذشته در بازار آزاد در ایستگاه ۳۰۰ میلیون تومانی توقف کرده است

ساینا افزایش قیمت نداشت

ساینا به عنوان یکی از سدان های محبوب گروه خودروسازی سایپا در تیپ ای ایکس طی دو هفته گذشته در بازار آزاد در ایستگاه ۳۰۰ میلیون تومانی توقف کرده است. پارامترهای بازار نشان از آن دارند که این خودرو بزودی میل به کاهش قیمت خواهد داشت. زمانی که سرمایه های سرگردان به واسطه سودجویان در بازار خودرو متمرکز می شود، محصولات اقتصادی به عنوان گزینه های اصلی خرید توسط این افراد انتخاب می شوند. اگر شورای رقابت با مشورت و رای خودروسازان قیمت مناسبی برای محصولات اعلام و نظارت درستی نیز داشته باشد، روند ثبات روبه کاهش تبدیل به جهش نرخ نخواهد شد.

ثبات قیمت برای شش خودرو در بازار| تاثیر روانی بورس و شورای رقابت در بازار خودرو

رانا پلاس پانوراما به عنوان یکی از سدان های محبوب گروه صنعتی ایران خودرو در بازار آزاد در کانال ۵۱۰ میلیون تومان طی سه روز گذشته توقف داشته است

رانا در مسیر گرانی

رانا پلاس پانوراما به عنوان یکی از سدان های محبوب گروه صنعتی ایران خودرو در بازار شناخته می شود، این سدان محبوب در مدل صفرکیلومتر ۱۴۰۱ در بازار آزاد در کانال ۵۱۰ میلیون تومان طی سه روز گذشته توقف داشته است. همین خودرو در نسخه صفر کیلومتر مدل ۱۴۰۰ طی سه روز گذشته افزایش ۵ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرده است، به نظر می رسد سودجویان می خواهند از شرایط توقف عرضه خودرو در بورس همزمان با قرعه کشی جدید گروه صنعتی ایران خودرو نهایت استفاده را کنند. تا زمانی که عرضه محصولی در بازار افزایش نیابد و مکانیزم عرضه بهبود پیدا نکند، قیمت خودروها برخی از خودروها به سمت کاهش میل نخواهد داشت.

ثبات قیمت برای شش خودرو در بازار| تاثیر روانی بورس و شورای رقابت در بازار خودرو

دنا پلاس توربو اتوماتیک در نسخه صفر کیلومتر طی چهار روز گذشته در کانال ۷۲۵ میلیون تومان توقف داشته است

دنا ۷۲۵ میلیون تومان شد

دنا پلاس توربو اتوماتیک یکی از خودروهای پرفروش گروه صنعتی ایران خودرو است که این روزها مورد توجه سودجویان قرار گرفته است. این خودرو در نسخه صفر کیلومتر طی چهار روز گذشته در کانال ۷۲۵ میلیون تومان توقف داشته است، این توقف فقط به دلیل زمزمه ورود شورای رقابت به قیمت گذاری و عدم عرضه محصول به بورس ایجاد شده است. هرچند دنا به سختی کاهش قیمت را تجربه می کند، چرا که این محصول جزو یکی از خودروهای قوی و البته اتوماتیک در بازار کشور است که همواره مورد توجه مشتریان است. اگر گروه صنعتی ایران خودرو این محصول را مجدد در بورس کالا عرضه کند، انتظار افزایش قیمت آن همچنان وجود دارد.

ثبات قیمت برای شش خودرو در بازار| تاثیر روانی بورس و شورای رقابت در بازار خودرو

تارا طی سه روز گذشته از قیمت ۷۳۵ میلیون تومان فراتر نرفته است

تارا با ثبات قیمت کنار می آید؟

تارا به عنوان یکی از خودروهای سدان جدید گروه صنعتی ایران خودرو، طی یکسال گذشته سهم مناسبی در بازار کسب کرده است. تارا طی سه روز گذشته از قیمت ۷۳۵ میلیون تومان فراتر نرفته است. عدم افزایش قیمت تارا به نظر می رسد ناشی از انتظار سودجویان برای ورود شورای رقابت به قیمت گذاری و عرضه مجدد خودرو در بورس است. در صورت بهبود مکانیزم عرضه و فروش گروه صنعتی ایران خودرو، قیمت این محصول کاهش می یابد. البته محصولات گروه صنعتی ایران خودرو طی یک ماه گذشته تمایل کمتری به ثبات و کاهش قیمت در بازار داشتند.

قیمت خودرو کاهشی خواهد شد؟

اگر در گذشته نه چندان دور تنها راه حل کاهش قیمت خودرو افزایش عرضه برای تعادل تقاضا بود، امروز باید سیاستگذاران صنعتی شرایطی را فراهم کنند که سرمایه های سرگردان از بازار خودرو خارج شود. وزارت صمت مدعی متولی بودن صنعت خودرو است، اما تا امروز هیچ سازمانی حاضر به قبول متولی بودن بازار خودرو نشده است. ورود شورای رقابت به بحث نظارت عرضه خودرو در بورس و تعیین نرخ می تواند بازار پایان سال را به چالش اصلی بکشد، تنها راه کنترل این موضوع آزادسازی قیمت خودرو در بازار است.

کد خبر: ۱۹۹٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha