۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
کمبود خمیرمایه برخی نانوایان گلستانی را ناچار به استفاده از جوش شیرین کرد
یک نانوای گلستانی:

کمبود خمیرمایه برخی نانوایان گلستانی را ناچار به استفاده از جوش شیرین کرد

گرگان-صالحی، یک نانوای گلستانی گفت: کمبود خمیر مایه برخی نانواهای گلستانی را ناچار به استفاده از جوش شیرین کرده است.

میلاد صالحی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: نانوایان در حال حاضر با کمبود و گرانی خمیرمایه مواجه هستند و آن را از بازار سیاه با قیمت گزاف تهیه می کنند .

این نانوای گلستانی افزود: اکنون هر کیسه ۱۰کیلویی خمیرمایه بین ۸۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خریداری می شود که با توجه به هزینه های تولید در واحدهای خبازی هزینه بسیار سنگینی را به دوش نانوایان گذاشته است.

صالحی با بیان اینکه اکنون در کشور فقط هفت کارخانه تولید خمیرمایه در حال فعالیت هستند، یادآورشد: از هفت واحد تولیدی خمیرمایه، سه کارخانه در انحصار دولت است که ۶۰ درصد میزان تولید خود را به صادرات اختصاص داده است .

وی ادامه داد: بخش خصوصی فعال در این حوزه به علت متناسب نبودن هزینه های تولید با درآمدشان از ظرفیت تولید خود کم کرده و این کاهش موجب کمبود در بازار خمیرمایه شده است.

این نانوای گلستانی اضافه کرد: با توجه به هزینه های تولید، بخش خصوصی راغب به صادرات است چون در این صورت می توانند هزینه های تولید را بدست آورند.

وی عدم نرخ گذاری بر خمیر مایه را علت اصلی کاهش تولید این محصول دانست و گفت: اصرار دولت به قیمت گذاری دستوری در کنار افزایش هزینه های تولید، صنایع را ناگزیر به کاهش ظرفیت تولید کرده است.

وی با اشاره به این نکته که کمبود خمیر مایه موجب استفاده برخی نانواها از جوش شیرین شده، خاطرنشان کرد: استفاده از جوش شیرین در تولید نان برای سلامتی انسان مضر بوده همچنین اثر سوء بر کیفیت و ماندگار آن دارد.

صالحی با بیان این نکته که تخلفات در واحدهای خبازی نتیجه یکسان نبودن قیمت آرد است، افزود: در برخی زمان ها نانوا برای اینکه از پس هزینه های تولید برآید مجبور به تخلف می شود.

این نانوای گلستانی با اشاره به این نکته که فروش خمیر مایه به شرکت های تعاونی واگذار شده، گفت: باید عاملین فروش این محصول را به شرکت تعاونی های بفروشند و نانوا از شرکت تعاونی خرید کند.

وی ادامه داد: طبق مصوبه کارگروه تشکیل شده در استانداری، باید خمیر مایه توسط شرکت تعاونی بدون سود به نانواها فروخته شود اما آنها خمیر مایه را از عامل فروش به قیمت ۶۴۰ هزار تومان خریده و به نانوا ۷۴۰ می فروشند.

به گفته این نانوای گلستانی، حضور شرکت تعاونی ها به این علت بوده که خمیر مایه بدون واسطه و سود از تولید کننده به مصرف کننده برسد اما در عمل همچین اتفاقی نیافته است.

وی با اشاره به اینکه هر جا دولت حضور داشته باشد رانت ایجاد می شود، اضافه کرد: هیچگونه نظارتی بر عملکرد شرکت های تعاونی نیست و اگر گزارش داده شود هم نتیجه ای ندارد .

صالحی در پایان اظهارکرد: باید یارانه نان به مصرف کننده واگذار شود و سوبسید در این حوزه قطع شود تا درآمد نانوا افزایش یابد و تخلفات کمتر و همچنین کیفیت نان بیشتر شود .

کد خبر: ۱۹۹٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha