۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
داروخانه آنلاین، نیاز مبرم برآمده از تجربه کرونایی
بازار از لزوم خرید اینترنتی دارو در شرایط بحران گزارش می‌دهد

داروخانه آنلاین، نیاز مبرم برآمده از تجربه کرونایی

شیوع ویروس کرونا بیش از پیش لازمه وجود داروخانه آنلاین با امکانات همه جانبه را در کشور مطرح کرد تا جایی که اگر کسی نخواهد برای حفظ سلامتی خود از منزلش خارج بشود و نیازمند دارو هم باشد به راستی راهکار چیست؟

احمدرضا صباغی؛ بازار: حضور پرشور مردم  در استفاده از فروشگاه‌های آنلاین متنوع همچون دیجی‌کالا باعث شده است شرکت‌های دیگر چون توان رقابت با شرکت های بزرگ را ندارند شاخه‌های تخصصی تر و بازار محدودتری را انتخاب کنند که یکی از این شاخه‌ها ایجاد داروخانه آنلاین است.

کندوکاو در داروخانه های مختلف به دنبال دارو و پیدا کردن نسخه های پزشکان گاهی آنقدر سخت است که طاقت‌فرسایی خاصی می طلبد.

تصور کنید داروخانه ای نسخه یک بیمار را کامل نداشته باشد یا تنها در داروخانه های خاصی در سطح شهر داروی مورد نظر بیمار موجود باشد درچنین شرایطی بیمار یا بستگان بیمار در شرایط اضطرار قرار می گیرند که عواقب خوبی ندارد. همچنین یافتن داروهای خاص بخصوص در کلانشهرهایی همچون تهران ا زمان و انرژی زیادی می گیرد. 

 وجود یک اپلیکیشن جامع که اطلاعات کامل داروها و داروخانه های اطراف بیمار را داشته باشد و تهیه نسخه و ارسال آن به مکان مورد نظر بیمار از قابلیت های این اپلیکیشن باشد و یا فراتر از این‌ها امکان فراهم کردن ارتباطی بین داروخانه و پزشک برای خواندن صحیح نسخه ها در اپلیکیشن فراهم باشد،می‌تواند گره کور بسیاری از مشکلات بیماران را در شرایط مختلف باز کند.

داروخانه آنلاین حلقه مفقوده در زمان کرونایی جامعه
ایجاد استارتاپ داروخانه برای استفاده عموم جامعه گام مهمی به منظور رشد و توسعه بهداشت فردی و گروهی مردم کشورمان در فضای مجازی است. در حقیقت پس از شیوع ویروس کرونا حلقه مفقوده‌ای برای تامین نیازهای دارویی ایرانیان احساس شد که همان ایجاد داروخانه آنلاین بود.

 در داروخانه آنلاین مشتریان می توانند با خرید آنلاین، محصول مورد نظر را به صورت رایگان درب منزل تحویل بگیرند اما  با کمی دقت در استارتاپها داروخانه‌ای  موجود در کشور متوجه می شویم که منوی تمام این داروخانه‌های آنلاین یکسان است و تنها محصولات و دسته بندی‌های مشخصی را شامل می شوند.

از طرف دیگر این سایت ها که نام داروخانه آنلاین را به یدک می‌کشند هیچ کدام نسخه پزشک را برای شما تهیه نمی کنند و شما در هر حال باید برای دریافت دارو به داروخانه مراجعه کنید.

همچنین وقتی به داروخانه می رویم یا نسخه مشخصی از طرف پزشک خود داریم و می دانیم چه می خواهیم و یا به دنبال محصولی بهداشتی مانند شامپو و لوسیون های بدن یا مولتی ویتامین و مکمل‌های غذایی هستیم که نمی دانیم دقیقا کدام محصول مناسب ماست؟

در همه داروخانه‌های آنلاین موجود در کشور توضیحات محصولات نیز وجود دارد اما این توضیحات برای انتخاب مشتریان کافی نیست و اینجاست مشاوره داروخانه نقش مهمی در تصمیم گیری دارد.

اگر در بازار اندروید و آی او اس جستجویی کرده باشیم چندین اپلیکیشن موبایل با عنوان داروخانه پیدا می‌کنیم که صرفا درباره داروها توضیحات داده اند و  این در حالی است که در کشورهای دیگر از جمله آمریکا اپلیکیشن های موبایلی طراحی شده که بیمار به صورت تصویری با پزشک مربوطه تماس می‌گیرد و از مشاورهای آنها استفاده می کند. حتی امکان نوبت گیری از پزشکان برای ویزیت آنلاین در این اپلیکیشن‌ها وجود دارد.

وجود این همه نقص در اپلیکشن‌های مرتبط با سلامت مردم اصلا نمی تواند خبر خوبی باشد زیرا تامین سلامت جامعه در اولویت وظایف همه نهادهای مسئول است اما با چه زیرساختی؟

شیوع ویروس کرونا پیش از پیش لازمه وجود داروخانه آنلاین با امکانات همه جانبه را در کشور مطرح کرد تا جایی که اگر کسی نخواهد برای حفظ سلامتی خود از منزلش خارج نشود و نیازمند دارو هم باشد به راستی راهکار چیست؟

دولت داروخانه آنلاین مجهز ایجاد کند
البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که هر کسب‌وکار جدیدی، خوبی‌ها و بدی‌های خودش را دارد؛ به خصوص در کسب‌وکارهای اینترنتی که معیارهای تکنولوژی کمی پر رنگ‌تر هستند، افراد دوست دارند، مزایای زیادی شامل حالشان شود. خرید از داروخانه آنلاین شاید برای برخی تجربه جدیدی باشد و تا به‌ حال از آن استفاده نکرده باشند، ولی بعضی دیگر به دلیل مزیت‌های این نوع داروخانه‌ها، مشتری پر و پا قرص آنها هستند.

درست است که مشتریان می توانند در داروخانه آنلاین ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌روز تقاضای دارو کنند اما به شرطی که داروخانه آنلاین از قابلیت سرویس دهی لازم به مشتریان برخوردار باشد که متاسفانه هنوز در ایران استارتاپ کاملی برای برآورده کردن تمام نیازهای دارویی و درمانی ایجاد نشده است.

دولت و وزارت بهداشت به عنوان متولیان امر باید زودتر از وقوع حوادثی همچون ویروس کرونا برای ایجاد یک داروخانه آنلاین مجهز اقدام می کردند که اگر چنین می شد شاید و فقط شاید بخش قابل توجهی از بیماران مزمن کشور که مجبور به خروج از منازل خود به منظور تهیه دارو بودند و بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کردند تا الان زنده می مانند.

ایجاد یک داروخانه آنلاین مجهز در شرایطی که امروز در تمام نقاط دنیا بیشتر امور توسط استارتاپها انجام می گیرد یک پیشنهاد نیست بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر است که مسئولان عالی رتبه تصمیم‌گیر در حوزه سلامت باید به آن جامه عمل بپوشانند.

ایجاد چند سایت برای جستجوی داروی بیماران در کشور قدم مهمی محسوب شود اما تا زمانی که مردم درسایتی که خود را داروخانه آنلاین معرفی می کند نتوانند داروی موردنظر خود را پیدا کنند نمی توان به تضمین سلامت مردم در جامعه امروزی امیدوار بود.

کد خبر: ۱۹٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha