۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲
سودجویی عامل اصلی افزایش قیمت حبوبات
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی مطرح کرد

سودجویی عامل اصلی افزایش قیمت حبوبات

حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در خصوص افزایش قیمت حبوبات گفت: سود جویی اصلی‌ترین دلیل این افزایش قیمت هاست.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، قاسمعلی حسنی در ارتباط با رسانه ملی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا قیمت لپه و انواع مختلف حبوبات به ۴۰ هزار تومان رسیده است، افزود: سود جویی و گران فروشی اصلی‌ترین دلیل این افزایش قیمت هاست.

وی اضافه کرد: شگردها، دخالت ها، آزاد سازی ها، ممنوعیت‌ها و ... از دیگر علت‌های بالا رفتن قیمت حبوبات در بازار داخلی است.

حسنی گفت: اگر دولت به این صنف اجازه دهد خود حبوبات را وارد و بفروشد و در ضمن ارز نیمایی کنار برود دیگر مردم شاهد افزایش قیمت حبوبات و دیگر مواد غذایی در بازارهای داخلی نخواهند بود.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی افزود: ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، ارز نیمایی همه و همه باعث می‌شود یک عده قلیلی دسترسی به ارزهای دولتی و بانکی داشته و این کالاها را وارد می‌کنند زمانی که بار محدود و همینطور رقابت و شفافیتی در کار نباشد پرواضح است که گرانفروشی صورت می‌گیرد.

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا لوبیا، نخود، عدس و لپه وارداتی است، افزود: برخی از این اقلام وارداتی و برخی در داخل تولید و تامین می‌شود.

حسنی ادامه داد: بخش عمده مصرف عدس مورد نیاز کشور از کانادا و روسیه، نخود از اتیوپی و استرالیا، لوبیا از قزاقستان، ازبکستان و ... وارد می‌شود.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی افزود: وقتی حبوبات با ارز ارزان وارد و وارد کننده سود هنگفتی به جیب می‌زند دیگر انگیزه‌ای برای تولید در داخل باقی نمی‌ماند.

وی با اشاره به اینکه ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی همه را بدبخت کرده است، گفت: برای مثال کالایی که با دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد می‌شد با دلار ۱۶ هزار تومانی به دست مصرف کنندگان می‌رسید.

حسنی ادامه داد: اتحادیه‌ها سازمان‌های نظارتی هستند و باید به مسئولان مافوق خود گزارش دهند.

وی با بیان اینکه صنف مواد غذایی در تعیین قیمت‌ها هیچ دخالتی ندارد، گفت: از اعضای این صنف شاید ۵ درصد وارد کننده باشند بقیه خارج از اتحادیه هستند.

کد خبر: ۱۹٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha