۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
تصویب بودجه سال آینده بر مبنای برنامه ششم| برنامه هفتم توسعه پس از تصویب بودجه بررسی می شود
بازار از زوایای لایحه بودجه ۱۴۰۲ گزارش می دهد

تصویب بودجه سال آینده بر مبنای برنامه ششم| برنامه هفتم توسعه پس از تصویب بودجه بررسی می شود

بزرگترین سند دخل و خرج یکساله دولت درحالی تقدیم مجلس شد که به گفته نمایندگان مجلس بررسی لایحه بودجه سال آینده مبتنی بر برنامه ششم توسعه خواهد بود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از کش و قوس های فراوان لایحه بودجه ۱۴۰۲ بالاخره قرار است امروز از سوی دولت به مجلس تقدیم شود. لایحه ای که به دلیل تقارن با ارایه برنامه هفتم توسعه حواشی های زیادی را بدنبال داشت و موجب شد تا در زمان مقرر به مجلس نرود چرا که دولت معتقد بود ابتدا لایحه بودجه سال آینده و پس از آن برنامه هفتم توسعه برای بررسی به مجلس تقدیم شود، اما نمایندگان ملت تاکید داشتند که بودجه ۱۴۰۲ باید مبتنی بر زوایا و جزییات مندرج در برنامه هفتم توسعه بسته شود، بنابراین ابتدا باید برنامه هفتم توسعه برای بررسی و سپس لایحه بودجه به مجلس بیاید. این موضوع باعث شد تا سازمان برنامه و بودجه با تعلل بزرگترین سند رسمی مالی یکساله دولت را به مجلس ارایه کند.

مجلس معتقد است این لایحه در حد احکام دائمی یکساله است و نمی توان آن را لایحه بودجه عنوان کرد زیرا لایحه بودجه بایستی مبتنی بر قوانین و قواعد همراه با احکام و ارقام و جزییات باشد در حالی که چنین لایحه ای برخوردار از این زوایا نبود

چرا مجلس لایحه بودجه سال آینده را در چند هفته گذشته وصول نکرد؟

البته رئیس جمهور اوایل ماه جاری طی نامه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به مجلس فرستاد، ولی با گذشت بیش از ۲ هفته تکلیف لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه مشخص نشد آنطور که با مقاومت بهارستان نشینان برای اعلام وصول و بررسی آن مواجه بود تا اینکه روز گذشته در جلسه ای که بین مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس برگزار شد به این نتیجه رسیدند که لایحه بودجه سال آینده همراه با جداول و جزئیات است سریعا باید به مجلس تقدیم شود و پس از آن لایحه برنامه هفتم در هفته‌های آینده پس از تصویب در دولت، به بهارستان فرستاده شود. اکنون رئیس جمهور برای ارایه لایحه بودجه سال آینده به مجلس آمده است تا این لایحه را برای بررسی به نمایندگان ملت تقدیم کند.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با «بازار» گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۲ امروز وصول خواهد شد تا در کمیسیون های تخصصی و تلفیق برای تصویب نهایی مورد موشکافی و بررسی دقیق قرار گیرد.

وی درباره علت عدم وصول این لایحه طی ۱۷ روز گذشته از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس معتقد است این لایحه در حد احکام دائمی یکساله است و نمی توان آن را لایحه بودجه عنوان کرد زیرا لایحه بودجه بایستی مبتنی بر قوانین و قواعد همراه با احکام و ارقام و جزییات باشد در حالی که چنین لایحه ای برخوردار از این زوایا نبود به همین دلیل مجلس طی این مدت لایحه بودجه ۱۴۰۲ را که باید حدود یکماه پیش کار وصول و بررسی آن را آغاز می کرد بر زمین گذاشت.

مجلس چاره ای ندارد جز اینکه قانون برنامه ششم توسعه یکسال تمدید شود. به هر حال بررسی لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه ناشی از استنباط غلطی بود که حالا چون روال ارائه بودجه تغییر کرده است این فرایند باید پس از بررسی و تصویب بودجه سالانه مورد بحث و بررسی دقیق قرار گیرد

لایحه بودجه ۱۴۰۲ با ارقام و جزییات کامل به مجلس آمد

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: البته اکنون دولت قانع شده است که لایحه بودجه را با ارقام و احکام تقدیم مجلس کند و اعلام کرده است که تمام ارقام لایحه بودجه آماده و در این لایحه مندرج خواهد شد در چنین شرایطی مجلس نیز اعلام کرد؛ چنانچه لایحه بودجه تکمیل باشد آن را وصول خواهد کرد.

وی با بیان اینکه حالا که لایحه بودجه سال آینده تقدیم مجلس می شود نباید نسبت به موضوع برنامه هفتم توسعه نیز بی توجه ماند و گفت: برنامه هفتم توسعه گویا هنوز از سوی دولت به طور دقیق کامل نیست و کار بررسی آن نیز همزمان با لایحه بودجه سخت خواهد بود در چنین شرایطی مجلس چاره ای ندارد جز اینکه قانون برنامه ششم توسعه یکسال تمدید شود.

به هر حال بررسی لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه ناشی از استنباط غلطی بود که حالا چون روال ارائه بودجه تغییر کرده است این فرایند باید پس از بررسی و تصویب بودجه سالانه مورد بحث و بررسی دقیق قرار گیرد.

قادری با بیان اینکه دولت بایستی ابتدای آذر برنامه هفتم توسعه را برای بررسی دقیق به مجلس تقدیم می کرد تا لایحه بودجه نیز مبتنی بر آن بسته می شد، گفت: اکنون به دلیل وقت اندک راهی جز اینکه لایحه بودجه سال آینده را بر مبنای قانون قبلی ببندیم نیست.

دولت از سال گذشته اصلاح ساختار بودجه را آغاز و در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به آن سرعت داده است؛ بر همین اساس این اصلاح در چهار محور برنامه محوری، اصلاح نظام اختیارات و پاسخگویی، اجرای نظام یکپارچه مدیریت مالی دولت و ارتقای مدیریت جریان نقدی دولت دنبال شده است

لایحه ای که بر مبنای پیشرفت و بهبود معیشت تدوین شده است

بنا به این گزارش، لایحه بودجه امسال امروز در حالی به مجلس تقدیم می شود که دارای تغییراتی بر مبنای پیشرفت، عدالت و بهبود معیشت است این لایحه به‌طور کامل همراه با جداول آن توسط رئیس جمهور تقدیم رئیس مجلس خواهد شد.

از طرفی با توجه به اینکه سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه یک ماه بعد از آغاز فرایند بودجه‌نویسی ابلاغ شد؛ دولت این سیاست‌ها را در لایحه لحاظ کرد تا بودجه سال آینده با برنامه هفتم توسعه که قرار است به‌زودی به مجلس تقدیم شود هم راستا باشد. توجه به پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت، امنیت غذایی و بهبود معیشت مردم، اصلاح ساختار بودجه، ایجاد شفافیت در درآمدها و هزینه‌ها، جلب سرمایه عمومی و خصوصی برای طرح‌های نیمه‌تمام، اصلاح الگوی کشت، موضوعات مرتبط با آب و خشکسالی؛ توجه به طرح‌های مهم و اثرگذار اقتصادی؛ رعایت آمایش سرزمین و توجه به خانواده و بانوان از جمله موارد مهم سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه هستند که در لایحه بودجه به آن توجه ویژه‌ای شده است.

از سوی دیگر برنامه تحول دولت مردمی به‌عنوان سندی که پلی است بین سیاست‌های کلان و سیاست‌های اجرایی، موردتوجه قرار گرفته تا در پایان سال آینده طرح‌های مهم و ضروری پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشند و در طول سال هم نحوه انجام کار مورد ارزیابی و نظارت قرار گیرد. دولت سیزدهم از سال گذشته اصلاح ساختار بودجه را آغاز و در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به آن سرعت داده است؛ بر همین اساس این اصلاح در چهار محور برنامه محوری، اصلاح نظام اختیارات و پاسخگویی، اجرای نظام یکپارچه مدیریت مالی دولت و ارتقای مدیریت جریان نقدی دولت دنبال شده است.

کد خبر: ۱۹۹٬۳۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ح ن IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
      0 0
      سلام، برنامه هفتم توسعه باید اول اریه، تصویب و ابلاغ و متعاقب َآن بودجه 1402 بررسی شود. ظاهرا دولت این واقعیت را می خواهد دور بزند. مجلس نباید زیر بار این تحمیل دولت برود و نباید برنامه ششم را مجددا تصویب کند. امروز روز حفظ آبروی مجلس و جلوگیری از تمدید مجدد برنامه ششم است. خدا نگهدار.
    • ناشناس IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
      1 0
      سلام، برنامه هفتم باید معیار بودجه 1402 قرار بگیرد نه برنامه تاریخ مصرف گذشته ی ششم. تاوان تنبلی های سازمان برنامه و بودجه را نباید مجلس بدهد. شایسته است مجلس به دولت کمتر از یک ماه فرصت بدهد تا برنامه هفتم را ارایه دهد در غیر این صورت مسببین دیر کرد برنامه هفتم را مؤاخذه کند. خدا نگهدار.